Skulle behöva tips och råd kring ett lån inom familjen.
Mina föräldrar (som är till åren komna) har för ett antal år sedan lånat ut en större summa pengar till en av mina systrar för att stötta med en renovering. Ett skuldebrev finns (har själv inte sett det) och lånet är räntefritt.
Föräldrarnas avsikt var att det skulle betalas tillbaka snabbt, men så har inte skett - hela skulden kvarstår fortfarande. Intentionen var god men utfallet har alltså inte blivit bra. Nu har systern fått loss en större summa pengar på annat håll och möjligheten finns att kräva tillbaka lånet. Om systern betalar tillbaka ursprungsbeloppet (ej justerat för inflation och ränta) blir ju detta väldigt orättvist mot oss andra, särskilt när så lång tid har gått.
I grunden vill föräldrarna vara rättvisa mellan oss syskon men de vet och förmår inte hantera situationen. De har varit och är rädda för att ta diskussionen och undviker att prata om det.
Skulle behöva råd på hur man löser detta bäst så att det blir rättvist mellan oss tre syskon. Föräldrarna är inne på att skriva in något i testamentet (hur skulle man då formulera det?), jag vill hellre se att skulden regleras på ett rättvist sätt nu.
Är det verkligen så viktigt med exakt rättvisa att man oroar sig över att om inflation och ränta gör att man får lite mindre än sin syster när man hjälpt varandra inom närmsta familjen?
Jösses måste vara utmattande att bedriva och tänka på sina närmsta relationer på det viset.
Vad glad om din syster gör rätt för sig och skit i ränta och eventuell avkastning. Jag hade likställt det med om det var ett förskott på arv. Då kan du inte heller räkna med att få ränta eller avkastning om du är en av de andra arvingarna.
Utifrån rent legalt perspektiv. Dina föräldrar har ju rätt att hantera sina medel som de önskar så länge dom lever. Ett räntefritt lån utan tydligt krav på återbetalning ses sannolikt som en gåva och då som förskott på arv. Detta gäller förmodligen även utan testamente, men om systern ej betalar tillbaka så kan det vara klokt för dina föräldrar att förtydliga det i ett testamente (om detta nu är deras önskan). Inflationseffekter tar men mig veterligen inte i beaktande i arvsfrågor. Då uppnås ”rättvisa” först vid föräldrarnas död.
Om ett ”rättvist” resultat önskas nu skulle dina föräldrar kunna ge motsvarande lån/förskott på arv till övriga syskon. Det förutsätter såklart att det finns medel tillgängligt. Även här tror jag det är ovanligt att ta hänsyn till inflation.
Sedan är frågan vad rättvisa egentligen innebär. Om systern haft det tuffare ekonomiskt kanske det var rättvist med lån bara till henne, och att ni övriga klarar er bra själva. Millimeter-rättvist var det såklart inte.
Se till att kopia finns på skuldbrevet som du har tillgång till, eller att det är tydligt i ett testamente att det finns en skuld som ska räknas av på arvet (eller gåva som ska räknas som förskott på arv).
Min förälder skrev testamente där två syskon fått gåva som skulle räknas som förskott på arv så tredje barnet blev kompenserat vid arvskiftet. Då gjordes ingen justering för inflation (gåvorna hade skänkts 4-6 år före dödsfallet).
Det är klart att testamentet kan kompensera för ränta (vilket bör vara fallet för ett lån, inte inflationsjusterat) genom att ge en extra summa till övriga syskon. Alternativt så kan just räntan kompenseras för som gåva till övriga syskon som inte ska räknas som förskott på arv.
Låter som ett ganska smidigt sätt att ge betydligt mer till ett av flera barn, utan att det kommer väcka uppmärksamhet. Då ger man ett belopp t ex 100k till det första barnet i 20-årsåldern. Övriga syskon får också 100k var men 20 år senare.
Skulle det räknas som att arvingarna har fått lika mycket?
Enklaste vore att ge er andra motsvarande summa, om det går. Då är ni alla på noll igen.
Jag har samma erfarenhet som du har gjort nu, större lån (>100 000) inom familjen och mellan goda vänner är inte en bra idé. Relationerna är inte konstruerade för att kunna hantera den här typen av situationer. Man har inga mekanismer att luta sig emot och man riskerar att sumpa relationen bara för att man ville ta/ge ett bekvämt lån. Undvik!
TS här. Jag har av olika anledningar hållit en låg profil i tråden men läst alla inlägg. Tack till alla er som kommenterat med konstruktiva svar.
Till er som uttrycker olika åsikter bortanför själva sakfrågan skulle jag önska att ni var lite mindre dömande. Tänk på att det kan finnas massor av bakgrundsinformation till frågeställningen som inte går att få fram i ett kort inlägg, eller som inte ens är relevant för att kunna ge ett svar. Ni får gärna återkomma med konstruktiva svar kring min fråga.