Står inför en knepig situation och skulle uppskatta några råd.
Det har nyligen uppdagats att mina föräldrar har stora mängder kreditskulder med hög ränta som omedelbart måste lösas för att ej gå i konkurs. Det enklaste sättet vore att utöka deras bolån och därmed flytta lånen dit med betydligt lägre ränta. Detta är även det första huvudspåret vi undersöker just nu.
Jag misstänker dock att banken ej kommer bevilja dem lån i tillräckligt hög grad då de bägge är pensionärer med ganska låga inkomster.
Ett alternativ jag funderar på är att jag tar över ägandet av huset (via gåva eller köp), belånar huset max för att slippa röra mitt investerade kapital, och sedan låter dem hyra huset av mig samtidigt som krediter löses (av deras vinst vid köp eller av mig vid gåva).
Hur skulle man lösa denna situation smidigast för att minimera mängden skatter (på försäljning/uthyrning) och framtida juridiska strul (arvsrätt etc)?
Relevant tilläggsinfo: Jag är höginkomsttagare (kanske relevant vid beskattning uthyrning om detta ej kan räknas som privatuthyrning), bor i hyresrätt med hög kreditvärdighet och tillräckligt med pengar för att köpa huset kontant vid behov, vilket dock inte är aktuellt då jag så klart vill behålla så mycket i mina övriga investeringar som möjligt. Jag har även två syskon de har dock ej samma ekonomiska förutsättningar.
Det är så klart en ren och enkel lösning.
Men då maximerar vi först skatt vid försäljning samt min köpesumma. Då behöver jag i min tur öka den hyran jag tar ut från dem för att hålla mitt åtagande hyfsat kostnadsneutralt. Högre hyra ger i sin tur högre skatt på hyran, vilket också kommer tillbaka och ökar deras hyra ytterligare.
Finns det inget smartare sätt för att hålla nere skatter och kostnader och därmed även deras framtida utgifter?
Du borde absolut involvera dina syskon i det här som en annan kommentar nämnde. Det kan bli väldigt sura miner (been there done that) när någon känner sig snuvad på ett arv.
För det första. Tänkte du eller någon av dina syskon bo i det här huset i framtiden? I så fall kan väl föräldrarna helt enkelt sälja huset och flytta till något mindre. En husförsäljning borde mer än väl räcka för att lösa kreditskulderna? Det som blir över, alltså det som föräldrarna kan köpa nytt boende för, blir det som du och dina syskon ärver en dag.
Det är oftast en väldigt dålig idé blanda mycket pengar, syskon och arv. Har sett fler än en familj splittras av den anledningen.
Absolut ska syskonen involveras i beslutet. Behöver dock förstå vad mest rationella lösningen är först.
Ingen av syskonen tänker bo i huset i framtiden. Pengarna från en försäljning kommer, efter skatt ganska jämnt täcka skulderna, småbelopp (storleksordning 100 000 SEK) över eventuellt.
Säljer de huset till någon annan så har de dock ingenstans att bo.
Rent ekonomiskt är det bästa gissningsvis att de skänker huset till mig (ingen beskattning förrän jag säljer), jag belånar det och löser deras skulder och låter dem sedan bo där till lägsta kostnadsneutrala hyra som möjligt.
I det alternativa fallet att de säljer huset till någon annan så har de dels ingenstans att bo och dels kommer det inte bli över några pengar i arv ändå. Är ganska säker på att jag kan få mina syskon att skriftligt godkänna en sådan lösning.
Absolut, vore smidigare och mer kostnadseffektivt för alla familjeparter om de istället skänker huset till mig.
Vi har bokat tid med två olika banker, men jag ser sannolikheten som 30% att de accepterar föreslaget upplägg. Banken bryr sig som bekant ej om huruvida föräldrarna går i konkurs eller ej så länge de kan få tillbaka sina pengar via tvångsförsäljning.
Det är ej kostnadseffektivt för mig att låna ut miljonbelopp som jag kan få 8+% avkastning på via andra investeringar. Jag har ej för avsikt att baila ut dem.
Eftersom du har syskon tänker jag att det bästa är om det blir så tydligt som möjligt, inte bara enkelt just nu. Det ska inte kunna finnas ens en misstanke om att något kan bli orättvist. Det går inte att förutse nu vilka framtida konflikter som kan uppstå.
Köp inte huset. Låna inte ut pengar till dem.
Om de vill bo kvar i huset så tycker jag att det bästa är om de utökar bolånet. Följ med dem till banken. Om det behövs kan du gå i borgen för dem.
En fundering är varför de har blivit skuldsatta? Om de har svårt med sin privatekonomi så kanske de inte skulle kunna betala hyra till dig…? Behöver de kanske mer/annan hjälp också?
Ja det är såklart helt omöjligt att få miljoner i kreditkortsskulder om man är pensionär, vore kul att höra samtalet med banken när hen frågar vad belåningen på huset ska användas till, ska bara betala lite skulder till mina föräldrar, banktjänstemannen lägger nog sig på golvet och skattar en kvart eller så
Förstår hur du tänker ang rättvisa, och det hela skulle alltså godkännas skriftligt av alla parter under överseende av jurist.
Lutar mer åt att det är klokare att de skänker mig huset, enligt tidigare resonemang.
Tänker ej låna ut pengar till dem.
Jag har spenderat ca 20h senaste veckan med att reda ut deras ekonomi och förstå vad som har hänt och vet precis vart skon klämmer. Kommer vidta erforderliga åtgärder för att liknande ej kan hända igen. Jag har även gjort budgetalternativ för dem att förhålla sig till framöver.
Intressant, utveckla gärna hur du anser dig förmögen att komma med sådana klokheter med den begränsade informationen i tråden ovan?
Se så, berätta nu om mina närmare 40 år tillsammans med dem!
Tack för tipset!
Jag gillar att vara konservativ i mina kalkyler, därför räknar jag exkl. ev. bostadsbidrag.
Är du säker på att skatt beräknas så för denna form av uthyrning?
Räknas detta som privatuthyrning?
Att inte ha med en parameter som bostadstillägg för pensionärer är bara dumt.
Det finns en :räknare" på Pensionsmyndigheten eller om det nu var Försäkringskassan som man kan stoppa in alla uppgifter i och se vad utfallet blir med olika hyror.
Du måste förstås ha vilka pensioner och ersättningar som dina föräldrar har för att det ska bli rätt.
Ja, uthyrningen är av privatbostad.
Blir 30 % skatt på den skattepliktiga delen.