Det mest fördelaktiga rent juridiskt brukar vara att köra på gåva mot vederlag, under 85% av taxeringsvärdet året innan gåvan sker. Ingen stämpelskatt/kapitalvinstskatt aktiveras. Räkna ut mellanskillnaden av husets nettovärde med utgångspunkt i helst två skriftliga värderingar och vederlaget så är ev. arvsförskott (nettovärdet-vederlaget) tydligt dokumenterat. Reglera helst direkt mot syskon så blir det en ickefråga i framtiden. Rekommendationen är alltid att gå igenom det hela med jurist som också upprättar dokumenten.
Väljer man gåvospåret övertar man överlåtarens skattemässiga situation i fastigheten. Gåvotagaren kan alltså i framtiden göra samma avdrag vid försäljning som gåvogivaren kunde innan överlåtelsen.
Vederlaget för gåvan blir dock inte avdragsgillt i en framtida försäljning.
Finns det risk i framtiden att syskonen inte godtar gåvan då det är deras arv som de vill skall ingå i dödsbo och bestrider denna?
Tänker att du skapar risk för dug själv att behöva lösa ut dina sysko ur huset som du fått i gåva.
Jag har inte stenkoll på arvsrätt längre, men jag minns att detta var en rejäl risk. Framför allt om det skär sig mellan sysko och nångon har behov av arvspengarna och tycker att det andra syskonet ändå har det så gott ställt och har fått fördelar av det genom en lösning som du föreslår.
Ja det stämmer.
Ok, tyvärr funkade ej räknaren eftersom att ena föräldren har utländsk pension, men tror ej att det finns nämnvärt mycket att hämta här, så antar 0 tills vidare, dumt eller ej.
Det verkar som det är väldigt stora skulder det rör sig om. Har dina föräldrar varit i kontakt med kommunens skuldrådgivning?
Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att ni syskon får huset som en gåva mot en revers. Om dina föräldrar reellt riskerar att bli hemlösa p.g.a. av detta så tycker inte jag du ska knussla med räntor på reverser och alternativkastningar på börsen här!
Men det bästa är nog att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa till. Den här situationen är knappast unik och det finns säkert ett bästa sätt att lösa det på.
Mycket bra förslag, tack för det!
Egentligen finns det inte något att reglera mot syskon (vad jag kan se), eftersom överskottet efter betalning och krediter blir mer eller mindre noll (och då har jag inte ens nämnt eller räknat med de privata skulder som de har till mig), men affären måste ske helt transparent med deras medgivande och givetvis under överseende av jurist som du påpekar.
Jag kommer ha detta i åtanke om inga bättre förslag hittas och vi kommer så här långt.
Vilken summa är det som dina föräldrar får in netto varje månad?
Frågar för att kunna bedöma om det faktiskt kan finnas möjlighet till bostadstillägg ändå.
Utländsk pension kan skattemässigt räknas som inkomst i Sverige som ska beskattas men det behöver inte heller vara så.
Finns många typer av pension och dessutom många skatteavtal med andra länder.
Tror tyvärr inte att kommunens skuldrådgivning kan erbjuda dem en bättre tjänst än vad jag kan, dessutom inte lika snabbt. Deras situation är akut och behöver lösas inom en månad för att ej riskera betalningsanmärkningar och de problem det medför när man behöver ta lån.
Jag gör vad jag kan för att få dem att landa rätt, men tänker inte assistera med monetära medel. Jag erbjuder dem här en av flera lösningar där de kommer ur sin knipa med hjälp av min kreditvärdighet och får bo kvar i sitt nuvarande hus. De alternativ som diskuteras i denna tråd är alternativ 4, om inte alternativ 1-3 faller väl ut.
Blir detta alternativ reellt så kommer så klart jurist blandas in, några tusenlappar för att fatta korrekta beslut av denna dignitet är inget att snåla med.
Det finns många steg och alternativ före hemlöshet, så det kommer ej att ske så vida de inte väljer det själva.
Ca 33 000 SEK. Bägge går i pension inom de närmsta månaderna.
Frågade egentligen om när de båda är pensionärer.vilken summa de få får in.
Jo förstod det och det är också uppskattningen på vad de kommer få in när båda tar ut sina pensioner fullt.
Då tjänar de för bra för att kunna få bostadstillägg.
Helt rätt att räkna den posten till 0.
Helt annan sak är deras skuld till Dig.
Är det tanken att den någonsin ska betalas eller är det pengar som du numera betraktar som bortskänkta?
Vill du ha dessa pengar i ett framtida arvsskifte så bör du se till att upprätta ett skuldebrev med villkor för ränta.
De har lånat ett ganska stort belopp av mig.
Jag fäster inget större värde vid det eftersom att jag klarar mig bra utan det och jag har därför inte utkrävt vare sig ränta eller specifikt datum för återbetalning.
Jag ser det dock som en ren hygienfaktor att de ska göra en ansträngning att betala tillbaka när övrigt är avbetalt. Mer av princip än av behov. Vid ev. reglering arv etc. så kommer det så klart tas upp som en faktor.
“Kör ni gåvospåret kastar du bort det avdragsbara utrymmet vid en framtida försäljning”. Så är det ju inte alls. Gåvomottagaren tar över de ingångsvärden som finns.
Låt bli att sprida felaktiga uppgifter på detta forum!
Verkar som alla fastnat i den tanke som problembeskrivaren erbjuder, att köpa huset och hyra ut det till föräldrarna.
Det upplägget ger stora risker var det gäller huset (tak ska bytas mm), stora risker med hyresgäst(varmvatten, värme mm eftersom du blir en hyresvärd) samt stora risker med din ekonomi. Dessutom vill ju ingen av er syskon behålla huset.
Sälj huset. Betala lånen. Låt föräldrarna bo i hyresrätt. Klart.
Man slipper arvstvister, ändrade upplägg eller tankar, överraskningar etc.
Jag tänker så här. Som förälder är det din uppgift att lära barnet att handskas med pengar. Nu är situationen den motsatta. Du som barn upptäcker att dina ännu icke pensionerade föräldrar inte klarar av att sköta sin ekonomi.
Ställ dig frågan, ska denna misskötsel premieras av dig? De verkar ju inte vara dementa.
Om du räddar dem nu, kommer de att klara sin kraftigt krympande ekonomi, när de går i pension? Alltså de klarar inte sin ekonomi med sina löner, hur kan du tro att det går lättare med pension?
Får dessa myndiga föräldrar hjälp nu, förväntar de sig inte då att få hjälp åtskilliga gånger framöver?
Låt dina föräldrar själv ta ansvar för sin dåliga ekonomi. Det leder antagligen till att huset säljs och de får flytta in i en mindre hyreslägenhet. Det är just det dina föräldrar själv har förorsakat.
Jag hoppas att du inte har förespeglat dina föräldrar att du ska hjälpa dem ur deras egen knipa. Försök att se realistiskt på dina föräldrar. Ta hand om dig själv.
(inlägg raderat av författaren)
Varför inte köpa huset av dem till marknadsmässigt pris med sparade pengar, sedan hyra ut det till dem på en nivå som täcker driftskostnader, reparationsfond och skatt på hyran +8% för att täcka den bortfallna avkastningen på dina investeringar (se till att få med en indexklausul i hyresavtalet)?
Detta borde föra med sig ett antal fördelar:
Era respektive ekonomier förblir på detta sättet helt separerade.
De blir skuldfria, se till att köpeskillingen löser deras skulder innan eventuellt överskott betalas ut till deras konto.
Du förblir skuldfri och kan istället nyttja din kreditvärdighet för egen del om behovet framöver skulle uppstå.
Eftersom huset köps till marknadspris borde det inte föreligga lika stor risk vid framtida arv.
Du blir garanterad en avkastning på 8% istället för att endast ha möjlighet till densamma, till lägre risk skulle jag säga.
Detta förslag finns också på bordet, men jag ser även att jag kan begränsa nedsidorna med dem som hyresgäster genom att använda kallhyra (de står för värme, vatten och el) samt låta dem betala ett par tusenlappar per månad i underhållsfond som de får använda till vilket underhåll som de ser nödvändigt på huset + relevanta försäkringar.
Jag ser det även som en potentiell diversifiering av min portfölj eftersom jag som sagt bor i hyresrätt och ej är exponerad mot bostadsmarknaden.