Hjälpa föräldrar bo kvar i hus genom att köpa och hyra ut det till dem/alternativ?

All heder till dig som hjälper dina föräldrar när de strulat till det, brukar vara tvärsom.
Glöm inte att klippa deras kreditkort.

3 gillningar

Nej, jag vill ej premiera dem och därför vill jag ej assistera med rena monetära medel. Jag vågar nästan ta gift på att detta problem ej kommer att upprepas på då de fått skämmas rejält senaste dagarna och jag kommer även så klart följa upp och verifiera regelbundet framöver med. De kommer också åka på en rejäl smäll oavsett om de säljer huset eller ej.

Jag uppskattar ditt förslag och dina motiveringar och tror att vi ser väldigt lika på situationen. Sedan finns det så klart fler nyanser än de jag valt att delge här, som att det är den ena föräldern som skött 100% av deras ekonomi och den andre varit helt ovetandes om situationen.
Jag kommer hjälpa dem genom att visa dem vilka vägar som är möjliga att välja, men de måste så klart själva gå dem.

Om vi kan hitta en lösning där jag ej förlorar något nämnvärt och de kan få bo kvar huset så ser jag det dock som en möjlig väg.

Du menar att jag ska betala huset 100% kontant?

Förutom att det skulle innebära hundratusentals kronor i skatt och avgifter så skulle hyran bli så hög att ingen skulle vilja hyra huset till den hyra som skulle erfordas för att garantera avkastningen. Dessutom vore sådan hyressättning antagligen olaglig.

Avstår således från detta upplägg.

Om de ger dig huset som gåva och du sedan löser deras krediter, mao ger dem pengar så kan det väll se ut som en “förtäckt försäljning” och leda till att Skatteverket har synpunkter?

Jag tror, med betoning på tror att de kan sälja till 80% av taxeringsvärdet för att undvika rea skatt(?)

Värt att kolla upp, jag är ingen expert

2 gillningar

Med tanke på att du nämnde att ena föräldern varit ovetandes och att du känner dig trygg med att dom dåliga lånen inte kommer fortsätta öka funderar jag såhär. Det är ganska tufft mot den “oskyldiga” föräldern att behöva ge bort sitt hus. Du blir också sammanflätad genom att ha dem som hyresgäst. Hur växer paniken om hyran inte betalas för det mot alla odds inte finns pengar till hyran.

Tänker om du lånar ut med säkerhet i deras fastighet tillräckligt för att släcka de värsta lånen med höga räntor. Om det är en lösning du å syskonen gillar och man kan sätta en ränta på beloppet som inte betalas nu utan kommer vid arvet. Om du som sagt kan avvara pengarna.

Återigen allt på papper och med jurists ögon. Men kanske kan va nåt.
Så behöver du inte låna ut utan säkerhet bakom.

Med det sagt så verkar du tänkt igenom detta väl och ditt alternativ kan vara det bästa.

1 gillning

Låter klokt!

Det beror mycket på föräldrarna och deras ålder. Några har bott i sitt hus sedan det byggdes och det är fullt av gamla minnen. Vissa riskerar att vissna bort om de måste byta bostad på sina gamla dagar.

Jag tror att det är komplicerat att som vuxet barn gå in försöka styra över myndiga föräldrars ekonomi. Dom är autonoma och valet att bara ena partnern skött ekonomin måste ha varit bådas val.
Du säger att du inte vill gå in med pengar men det har du redan gjort då du lånat ut en större summa pengar du inte förväntar att de ska kunna betala tillbaka.
Trots den summan du lånat ut , 2 månadsinkomster och krediter på det så går deras ekonomi inte ihop.
Det kan vara svårt att ändra ett ekonomisk beteende och detta kommer bli en stor förändring för båda dina föräldrar. De står ochså inför pension och därmed än mindre inkomster.
Kanske är der dags att sälja huset och flytta till hyresrätt där de kan få en nystart med en sanerad ekonomi och lite pengar på banken som de båda styr över.

3 gillningar

Vi håller på att undersöka alternativ som Bluestep med, flera parallella spår innan beslut.

Absolut, å andra sidan har jag nu efter förra vecka bättre insyn i deras ekonomi än vad de själva har och jag ser att det klart är lösbart. De har inte heller haft något emot att jag tar över nycklarna till deras konton för att hjälpa dem hålla balans på dem.
Handlar om på sin höjd en kvarts arbete i månaden för min del att se till att saker sköts korrekt.

Sedan kan så klart oväntade saker som dödsfall etc. inträffa och komplicera saker.

Får man fråga var det gått snett ekonomiskt? Mest bara nyfiken.

De har levt något över sina tillgångar och löst det med att ta lån. Ekonomiansvarig förälder har inte velat säga något/levt i förnekelse och den andre föräldern har ovetandes levt på som vanligt. Kreditsnöbollen har således varit i rullning i flera år och det sista året har den accelererat rejält och för att kunna fortsätta låtsas som ingenting har dyrare och dyrare krediter tagits.
Nu har kreditlinorna tagit slut, föräldern i fråga bad mig därför om ett nytt större lån “för att lösa en leverantörsfaktura” och bad mig att inte nämna något till den andra föräldern. Jag anade så klart misstanke direkt och frågade därför den andre föräldern vad som pågick. Denne hade också på känn att något var fel då han fått mängder av slagningar på sig hos UC senaste månaden, så jag åkte direkt dit, beslagtog bägges mobiler med BankID:n och började gräva.

Mitt råd blir: gör inte detta. Aldrig någonsin. Du kan råka väldigt illa ut i framtiden p.g.a. borgensåtaganden. Och speciellt besvärligt kan det bli i just ett sådant här scenario – med svårt skuldsatta föräldrar som har flera bröstarvingar.

2 gillningar

Hypoteksbanken dina föräldrar bor kvar omlägger till hypoteksbolån,/hypotekspension själva eller med din hjälp hela lånet samt extra lån för att betala skulder framtida el vattenräkningar och eller ha som buffert förutsatt att det finns värde i fastigheten.De betalar då ingen ränta ingen amortering på lånet som först regleras i sin helhet vid deras frånfälle.Om ingen gåva ges till något av barnen vid omläggningen påverkas inte arvsrätten och inga andra avtal behöver då skrivas emellan de framtida arvstagarna men det är även möjligt och enkelt att skriva gåvobrev vid behov som sedan kan avräknas vid framtida arvsskifte. På detta sätt kan dina föräldrars sparade kapitalvärde i huset komma till nytta för dem under deras levnad och de kan bo kvar.

Ett köp innebär att det poppar upp en reavinst som innebär reavinstskatt. Vad jag förstår har föräldrarna skulder så det räcker ändå…