Skulle gärna höra era tankar kring följande situation eller ge mig tips på trådar som behandlar samma fråga.
Mina föräldrar är idag 83 och 76år och det börjar bli dags för mig och mina två bröder att ta hand om och sköta deras ekonomi. Då både ork och minne börjar svika dem.
De har haft låga inkomster under sina arbetsliv och mamma har var hemma med oss barn under många år under vår uppväxt. Så deras månadspensioner ligger på runt 22000kr netto totalt.
Enkelt så ser deras kapital ut enligt följande:
Huslån:
400 tusen bindningstid löper ut sista Januari
150 tusen bindningstid löper ut sista Mars
350 tusen på sparkonto
700 tusen i aktier och fonder
Huset har fått en värdering på ca 2 miljoner
Hur skulle ni hantera/fördela om kapitalet utifrån några olika scenario?
Att de kommer bo kvar
Att de säljer huset och flyttat till en liten hyresrätt, alternativt köper en liten bostadsrätt
Att de blir sjuka och måste flytta in på hem
Att en hastigt går bort så den andra kommer behöva flytta
Med tanke på att åldern och att minnet och ork sviker skulle iallafall jag försöka vara så likvid som möjligt. En möjlighet är att lösa lånen och placera pengarna på sparkonto. Detta eftersom att i sinom tid kanske någon av dom går bort och den kvarvarandes pension lär bli ganska låg. En viss trygghet att vara skuldfri och ha pengar på kontot om det händer kan jag tycka även om man hoppas att det tar lång tid.
Vilket skick är huset i? Är allt i toppskick så låter det vettigt att lösa lånen, men sitter det t ex en 30 år gammal värmepump ska man nog tänka igenom om det inte är bättre att ha kvar fonderna så det finns pengar att fixa såna saker.
Hur ser renoveringsbehovet ut de närmsta åren? Stora kommande utgifter? Vill de bo kvar? Orkar de sköta saker som snöskottning och gräsklippning eller ska ni leja in? Finns ekonomin är det nog en trygghet för dem att bo kvar så länge de vill och orkar. Ta samtalet medan de är hyfsat klara i huvudet.
Fullmakt för deras respektive pensionskonton och vp-konton är bra att ordna. Ni syskon måste vara överens om vem som gör vad, full transparens är att rekommendera för att undvika tjafs. Föräldrarna måste fixa fullmakter fysiskt på banken.
Nån kommer få ta hand om fakturor och betalningar så fixa autogiro om inte det redan är gjort. Kanske även fullmakt för er syskon att framöver genomföra försäljning av fastigheten.
Framtidsfullmakter är redan skrivna av jurist till oss barn.
Huset har inga större renoveringsbehov inom de närmsta åren.
De tjänster som vi har pratat om att köpa in är städning.
Snöskottning de få gånger de krävs har grannar varit behjälpliga med.
Enklare trädgårdsarbete har de klarat av och de större arbetena har vi barn stöttat upp med att lösa.
Dubbelkolla vad framtidsfullmakten faktisk ger fullmakt för. Bankerna har andra krav vill jag minnas men kan ha uppfattat fel. Ställ konkret fråga till berörd bank.
Tycker inte att ni skall lösa lånen, då det ger ett väldigt illikvid situation för eget kapital och dina föräldrars och er möjlighet att hantera olika situationer minskar. Jag tycker nog att du missat den troligaste kommande situationen och även den som har störst påverkan på ekonomin.
En av dem blir sjuk och måste in på hem och det finns inte plats för den andre. Då uppstår dubbla kostnader i många fall. Där av rådet att ha så mycket likvida tillgångar som möjligt för att klara situationer av omställning.
Är man som pensionär illikvid i sådant tillfälle stöttar kommunen upp med bostadstillägg både för den som bor kvar hemma och den som flyttar till annat boende. Cash på banken eller i fonder är inte bra då, tyvärr.
Det är ingen vits att amortera mer i deras ålder. Använd istället pengarna löpande för att få en så bra sista tid i livet som möjligt. Orkar de bo kvar i huset är det ju bra. Köp tjänster som städning, fönsterputsning och gräsklippning. Ni syskon kan ju stötta upp med skötsel av huset och skjuts till vårdbesök mm.
Vad jag jade gjort för mina föräldrar hade jag kanske övervägt att sälja huset och köpa en liten bostad eller alternativt betala av hela lånet så har dem mindre utgifter per månad. Det hade varit skönt om du med dina andra syskon hade turats om och tog hand om göräldrarna sålänge dem är vid liv.
Du har inte hört talas om bostadstillägg från Pensionsmyndigheten? Det är visserligen inte kommunalt, utan ett statligt bidrag. Nu tror jag det inte blir så mycket pengar för de har två pensioner, men om en dör så kan det bli några tusen extra i månaden.
Jag tänkte att dem får ju in mycket pengar vid försäljning av huset så kan man ju köpa en lgh utan lån. Jag menade inte att dem skulle belåna sig. Då får dem behålla sina pensionsbidrag istället för att betala ränta o amortering.