En nära vän skiljde sig och flyttade hem till sin mamma. Hans gamla mamma bodde ensam i en stor villa.
När sonen flyttade hem förlorade mamman bostadsbidraget. Sonen sparkades då ut på gatan för mamman ville behålla sitt bostadsbidrag !!!
Bostads bidraget är för många oerhört viktigt.
Ha en trevlig sommar !
Snabb överslagsräkning ger att lånen på huset kostar runt 2000-1800kr/mnd med nuvarande räntenivå. Kommer nog få ner tills januari med lite tur. Driften för en villa i OK skick idag bör ligga runt 3000-4000 snittat över året. Månadskostnaden bör ligga på 5000-7000 för dem. Jag har svårt att se att du kommer hitta en HR/BR lgh som kommer vara billigare.
Om föräldrarna har 22000 netto gemensamt så skulle jag börja med att se över vilka bidrag som dem har rätt till.
Föräldrarna har ju ett kapital på 1msek att röra sig med. Det kommer gå att sätta upp lite utbetalningar för guldkant och göra lite investeringar i huset om det behövs utan problem.
Sedan är frågan hur mycket ork föräldrarna har att spendera, dem har ju klarat sig på sina pensioner och lyckats behålla ett sparat kapital.
Vad ni än gör betala inte av lånen. Det utsätter dem bara för risk! Deras miljon på banken räcker för att täcka deras boende i ca 42år framåt, det blir liksom inte värt risken att minska deras ränteutgifter med 2000kr/mnd jämfört med att vara likvid.
Vad vill de själva? Vill de flytta, gör det, men hitta inte på att det är bra för dem om de inte vill.
Rent ekonomiskt verkar de klara sig bra och kan bo i huset jättelänge även om en värmepump går sönder. Om en går bort eller måste flytta kan tryggheten att bo kvar i det gemensamma boendet faktiskt rädda livet på den som är kvar.
När det gäller ekonomin: sätt alla räkningar på autogiro och eftersänd posten till någon som kan fånga upp räkningar och tokiga erbjudanden men samtidigt komma förbi med den riktiga posten lite då och då. Kan säga att det räddade min pappas sinnesfrid de sista åren.
Min gamla mor ägde en jordbruksfastighet värd miljoner, men fick bostadstillägg. Hon var fattigpensionär och hade under 100 000 kr i sparande.
Mänger av villägare och bostadsrättsinnehavare får detta