Ska man ta ut ränta när det handlar om familjen? Det har jag aldrig gjort. Man gör ju detta för att hjälpa till. Beloppen har dock varit ca 50k som mest.
1 miljon i indexfonder 5-10 år jämfört med att låna ut det räntefritt. Det är att ge bort en hel del pengar.
Precis. Jag använde ränta-på-ränta kalkylatorn för att se vad det innebär rent konkret om man lånar ut 1 MSEK till 0% i 5 år, jämfört med att placera pengarna i en indexfond som ger 7% i avkastning per år.
Resultatet blir att man ger bort 402.551 kr.
Ger man bort 402.551 kr till bara ett av sina barn, men inte till de andra barnen, så tycker i alla fall jag det är orättvist.
Ja, men du ger ju lånet för att hjälpa och att personen skall slippa ränta. Annars kan man ju gå in som borgensman på banken.
Ni skriver som att det gäller 1 miljon kronor? T.S har inte nämt någon summa överhuvudtaget i trådstarten.
Låter som att ni inte skulle kunna låna ut en krona till era barn utan att ta ut ränta?
Finns det någon gräns för er att låna ut pengar till era barn utan att ta ut ränta?
Poängen är väl att det, för att vara helt rättvist, bör erbjudas samma lån till alla syskonen samtidigt.
Om sen syskon 1 köper boende och syskon 2 köper fonder för lånet är av mindre vikt.
Alternativt kan ju syskon 2 säga nej tack (men har då fått samma erbjudande).
Det är banken som är borgenär och lånar ut pengar. Rätt begrepp är borgensman.
Tack så mycket för alla era svar! Värdefullt inför kommande samtal med min förälder!