Köpa hyresfastighet som är paketerat i ett AB via mitt egna AB

Tjena, om jag via mitt AB vill låna pengar till ett köp av aktierna i ett AB som äger hyresfastigheten som ska köpas, räknas då hyresfastigheten som säkerhet? Kommer definitivt gå i borgen med på lånet via egna ABt men funderar bara om banken räknar hyresfastigheten som säkerhet?

Har du först beaktat att det kan ligga en latent skatteskuld på säljarens obeskattade vinst i det AB som du köper, om inte, läs här:

1 gillning

Tack, yessir har räknat med det :slight_smile: Har läst båda dessa sidor exakt dem två faktiskt :smiley: Men anser du att banken ska räkna med hyresfastigheten som säkerhet? Eftersom bolaget äger den?

Nej, det är ett förbjudet lån. Enligt aktiebolagslagen får man inte köpa ett bolag med bolagets egna pengar.

1 gillning

En viss tid efter förvärvet sedan är det OK att ta säkerhet i fastigheten. Tre månader ska vara safe, men har hört motiveringar med kortare tid också.

1 gillning

Givetvis får det inköpta bolaget ta upp lån för att finansiera sin egen verksamhet. Aktiebolagslagen är dock glasklar. Det inköpta bolaget får inte finansiera köpet.

1 gillning

Tack Nestor förlåt jag kan vara otydlig eller är det bara jag som ej förstod, ber om ursäkt, säg såhär:

Jag äger ABA som vill ta ett lån för att finansiera anskaffning av ABB (ABB äger hyresfastigheten), det vill säga kan ABA ta ett lån korrekt för att finansiera köpet? Men jag kan inte ta ett lån på ABB för att finansiera uppköpet av ABB? Är det så?

Förlåt igen för att jag kanske missförstår och tackar för upplysningarna.

Ja, och du kan använda aktierna i ABB som säkerhet för lånet i ABA. Tyvärr blir villkoren för lånet betydligt sämre än om du hade kunnat pantsätta fastigheten direkt.

1 gillning

Tack Nestor, dope då förstår jag nu. Jag har 50% kontantinsats redo plus 3 personer (som är i styrelsen för företag ABA) som ska in i borgen för lånet då hyreshusets kassaflöde täcker allt. Hoppas vi får hyfsade villkor iaf.

Lycka till!

Finns(eller iaf fanns) vissa banker som kunder vara lite flexibla kring lösningarna där för att under en kortare tid finansiera köp även om man inte kunde ställa den köpta tillgången som pant direkt. Har för mig att iaf Ålandsbanken brukade ha lite lösningar för det…

Mvh, Jakob

Detta kanske är lite OT, men känner att det ändå hör till lite.

Iallafall, jag har själv nyligen börjat nosa runt lite efter att skaffa ett lån i mitt AB för att köpa en fastighet.

Dock ett problem jag stött på är att lånen ofta ges ut med en återbetalningstid på 5 år bara, rent kassaflödesmässigt betyder det att det blir mycket utgifter som måste betalas från annat håll.

I grova drag så ser det ut som att jag skulle vilja låna 3 miljoner och intäkterna skulle landa på ungefär 15.000/månad. Problemet här är att med 5 års löptid på lånet så blir det 50.000/månad amortering, exklusive ränta, pga det måste det alltså komma fram 30.000/månad från annat håll för att täcka för alla utgifter. Skulle man få ett lån på 20 år skulle det istället bli en amortering på 12500/månad och utgifterna för att täcka upp mellanskillnaden blir betydligt lägre. Närmar det sig 30 års återbetalningstid så är kassaflödet positivt redan från start.

Någon som har erfarenhet och tips om vart man kan vända sig för att få ett lån med lång återbetalningstid för detta?

1 gillning

I vissa fall kan man så småningom fusionera ihop moderbolaget och det tillköpta bolaget, men det tar tid. Under får man hitta en lösning med att exempelvis belåna aktierna i det inköpta bolaget.

Att Ålandsbanken skulle bryta mot lagen har jag extremt svårt att föreställa mig.

1 gillning

Helt enig i att de inte bryter lagen utan de gör väl ett upplägg som är lagligt men som löser utmaningen om än i en övergångsperiod.

1 gillning

Fråga, kan man inte bara skriva ett pantbrev om fastigheten? Det vill säga sätta den som pant direkt? Finns det någon lag som säger att det inte går?

Att ställa säkerhet likställs med lån här tyvärr, ABL 21:3. Men efter förvärvet av bolaget är klart och finansierat på annat sätt, kan man styra om finansieringen, så långsiktigt går det att belåna fastigheten istället. Tiden mellan är inte 100% given, men tre månader har ansetts ok enligt min erfarenhet. Vissa menar på att kortare också är OK, men får inte vara ”minutlån”.

1 gillning

Tack Anna, jag har en fråga då, säg att jag får erbjudande om ett säkerställt finansierings alternativ för att förvärva bolaget. Kan man då komma överens i förväg med långivaren om en eventuell belåning/pantsättning av fastigheten? Eller man kan inte ens ta upp det? Vilket jag börjar förstå kan vara så men verkar skumt i mina tankar, fastigheten kommer ju ägas av lånet 100% det är ju det man lånar till, men då kan man inte pantsätta inskråmet bara aktierna?? Hmmm… bara väldigt intressant…vilka lagar det finns…

Den långsiktiga finanseringen hoppas jag du bollar både med banken och din revisor.

Du kan givetvis (precis som i en villa) inte belåna 100 procent av fastughetsvärdet.

En ägare av ett AB får inte låna pengar av sitt AB. Lagen tillkom av följande orsak. Aktieägare i fåmansbolag ville inte betala skatt. I stället för att lyfta lön och därmed betala skatt och arbetsgivaravgift lånade man pengar av sitt bolag. Fullt förståeligt att Staten inte ville detta.

Samma sak kom då att gälla bolag som äger bolag. Ett moderbolag kan inte låna pengar eller ta säkerhet från ett dotterbolag.

1 gillning