Göra om billån till bostadslån?

Hej allihopa,

Nu ställer jag en fråga åt någon jag känner.
Ni får ursäkta om det redan finns en tråd på ämnet, har inte lyckats söka mig fram till något.

Personen har en obelånad bostadsrätt, som kan säljas för låt säga några miljoner kronor.

Samtidigt har personen ett billån på låt säga 150 tusen kronor. Långivare är bilmärkets kreditbolag i Sverige.

Så frågan: hur sannolikt är det att banken går med på att ta över lånet, men som ett bostadslån, med bostadsrätten som säkerhet?

Ett alternativ är ju annars att låna pengar för att renovera lägenheten som skulle kunna putsas upp, men det vill personen helst undvika.

1 gillning

Det är ingen problem,
Ring banken och säg att du vill höja ditt bolån.

De kommer fråga varför och då säger du för att lösa ett annat lån med sämre avtal. Rent krasst kanske du blir mer intressant kund hos dem då de får lite mer ränteinkomster och du en bättre deal.

däremot så kan jg rekommendera att ligga kvar med den normalt aggresivare amorteringen än vad ett normalt billån har.

(Har själv gjort detta precis men banken krävde då enbart typ 300kr amortering istället för de 3000kr jag vill ha för att motsvara ett framtids halverat värde.)

1 gillning

Om bostaden är obelånad handlar det inte om att höja utan om att teckna ett nytt lån. För villa är detta ganska dyrt då det kräver pantbrev (2% stämpelskatt tror jag), för bostadsrätt behövs inga pantbrev så då borde det gå bra.

Du kan alltid fråga om banken vill ”ta över” skulden, ett annat alternativ är att ut bolån och använda pengarna för att betala tillbaka hela billånet givet att det inte medför en massa extra avgifter att betala av lånet i förväg.

1 gillning

Citat

Ok, missade att det stod obelånad. Därav mitt syftningsfel emot att det inte blir en höjning av bolån utan istället en nyteckning. Anser dock att det är en bagatell.

På motsvarande sätt måste du missat att det var uttryckt en bostadsrätt. Alltså är diskussionen om pantbrev ointressant. Om det nu dock vore en villa (läs: fastighet) så skulle det kunna tillkomma en stämpelskatt om 2% samt admin avgift på 375kr. Om det nu inte vore så att det finns erfordliga pantbrev intecknade redan på fastigheten för att täcka behovet. Men då det var en bostadsrätt som syftades på är det irrelevant.

1 gillning

Tack för svaren, återkommer med hur det gick för personen, när det blir relevant.

1 gillning