Så jag har för närvarande ett förhållandevis litet bolån. Men med urusel ränta som lätt konkurreras ut av andra aktörer. Men i princip alla säger nej till att ta över lånet, för att beloppet är så “lågt”. De flesta tycks ha någon gräns, minst x tusen i lån för att de ska ge bolån. Men jag undrar… finns det egentligen några hinder för att utöka bolånet vid flytten, och därigenom komma över denna “gräns”, och sedan direkt amortera ner lånet efter det är utbetalt…? Känns som ett kringgående av bankens regler. Men visst borde det vara tillåtet ändå?
Inga problem sålänge du väljer rörlig ränta. Finns massa ”kryphål” som 99% inte vågar/orkar/tänkt på att nyttja - särskilt när det gäller dumheter som detta. Kör så det ryker.
Fördelen vore att få betydligt lägre ränta på lånet. Om jag skulle utöka lånet hos annan aktör, betala tillbaka “extralånet” skulle jag i slutändan ha samma lånesumma som nu men med lägre ränta.
Bara att köra, jag har funderat på samma sak men då det saknas pantbrev så behöver jag ändå betala för den extra upplåningen så har inte brytt mig än då det krävs några år av lägre ränta för att täcka kostnaden.
Så har du pantbrev som täcker tänkt lånesumma är det bara att köra.