Lösa bolån (tillfälligt), går bostaden att belåna på nytt senare?

Hej!

Om jag skulle tillfälligt lösa mitt bolån (pga högre räntor och med ändå osäkert läge på börsen), kan jag då längre fram ta ut ett nytt bolån (på säg 1,5 miljon, vilket motsvarar 1/3 av fastighetens värde i dagsläget), eller kommer jag stöta på problem då och pengarna är låsta i boendet “för alltid”?

(Utgå från att jag kommer ha mitt jobb kvar och att bostadsmarknaden inte har totalkollapsat.)

Alltså som i frågan, “tillfälligt” lösa bolånet, är det en bra idé?

Tack för synpunkter!

Rätt övertygad att banken tar en aktuell värdering på din bostad vid utökad utlåning. Lär mao inte spela någon roll att tillfälligt lösa bolånet och räkna med att man kan låna denna summa igen (så till vida marknaden ser ut som den gör idag, vänder det uppåt är det en annan sak). Lär hänga på belåningsgrad vid lånetillfället. Finns det utrymme så kommer det beviljas. Har du inte utrymme så nekas du.

Jag hade för en hel del år sen amorterat av bolånet… Flera år senare skulle jag bygga till å ansökte om nytt lpn å de var inga problem… Va bara en från banken som kom förbi å kolla att de fanns ett hus på tomten… Mer formelt bara å se att de inte va fake…

Om banken vägrar låna ut pengarna igen så kan du ju alltid gå till en annan bank och be om lån.

Jag bor i en bostadsrätt. Jag har hyggligt låg belåningsgrad (under 50%) i dagsläget. Amorteringen av lånet skulle vara för att slippa ränteutgiften just nu när pengarna ändå bara ligger på ett konto och förlorar i värde.

Att ta lån / utöka lån för att bygga till eller renovera som nämndes ovan verkar vara ok för bankerna. Men om jag vill belåna lägenheten på nytt bara för att få loss pengarna igen, är det något en bank brukar godkänna?