Höja bolånet innan 60?

Hörde i förra avsnittet tipset om att höja bolånet innan jag fyller 60, fyller 56 i år så några år kvar. Funderar på att göra i a f ett till bostadsbyte i livet innan hemmet :smiley: Tyvärr har jag inte gjort en riktigt bra resa på bomarknaden och behöver låna för att få större eller bättre läge. Just nu sitter jag i en centralt belägen 3a i Göteborg, insats 4,7 miljoner varav jag lånat 3 miljoner. Nu till frågan. Givet att bolånekalkylen går ihop utifrån lön, kan jag då höja lånet med 1 miljon, till 4 miljoner? Hur motiverar jag för banken att jag behöver de pengarna? Knappast att det går att lägga så mycket på en renovering av en hyggligt nybyggd trea. Och hur investerar jag pengarna, om jag tänker flytta inom max ca fem år? Begränsat med risk såklart, samtidigt som jag helst vill täcka det mesta av räntekostnaden.

Värt att tänka på att vid din nuvarande ålder lär banken kolla på hur hög din pension är (för att se om du kan fortsätta betala lånet även utan din vanliga inkomst).

Hur motiverar jag för banken att jag behöver de pengarna?

Du behöver nog inte motivera någonting alls. Du frågar om vad du får låna, banken stoppar in dina värden i en datormodell, och du får tillbaka ett svar. Det är extremt svårt att få banken att lyssna på några motiveringar om deras modeller säger något annat.

Bra! Så att öka belåning för att ha utrymme att flytta till något större/dyrare efter 60 är alltså inte bara en god idé utan också möjligt. Vad gör jag av miljonen, för att försöka täcka räntekostnaderna riskfritt?

Ju mer risk du tar, desto mer chans till pengar har du. Att stoppa in pengarna på en bank som låter dig låsa pengarna i t.ex. 2-5 år är förmodligen det mest riskfria, men du får inte särskilt bra ränta nuförtiden.

Om vi pratar köp >5 år från nu är det nog bättre att stoppa in stora delar av pengarna i indexfonder istället. Har du en miljon över så går ju inte världen under om du förlorar delar av pengarna, samtidigt som du har en mycket stor sannolikhet att dina pengar växer (speciellt om vi pratar om en tioårsperiod).

Men när du ska köpa nästa bostad i framtiden har du väl ingen glädje av att du haft ett stort lån tidigare? Ny bostad = nytt lån? Då bedömer banken hur mycket du får låna igen.

1 gillning

Hmm, trodde nog att jag skulle kunna flytta lånet. Så är det alltså inte?

Du har ju lånet med bostaden som säkerhet, därför tror jag banken gör en ny bedömning av både säkerhet och låntagare när man byter bostad. Men jag bara gissar, har inte varit igenom detta själv.