Fylla på lånet innan pension

Jag har ett lån på 2,5 miljoner på min bostad (3 årig fast ränta). Det finns utrymme för att låna mer och tänkte därför låna upp ytterligare 1 miljon (rörlig ränta). Fyller 60 i år och tänker passa på eftersom lån efter 65 lär bli knepigt. Kanske klokt att låna upp för eventuella framtida renoveringar. Dum idé eller?

3 gillningar

Jag skulle tycka det är en bra idé.
Vi kan alla se alldeles för många fina fastigheter som förfaller för att äldre personer inte underhåller dem tillräckligt, och här hjälper det ju inte att de inte kan låna för att genomföra nödvändiga renoveringar (typ uttjänta tak, avlopp osv).

Beroende på din ekonomi kan du till och med låna och sen få större/motsvarande avkastning från ett fasträntekonto. Då har du likviditet och har större handlingsutrymme.

1 gillning

Hej Janne!
Jag är jämnårig med dig och sitter i samma tankar! Jag och min man har precis tagit lån för kommande underhåll av vår fastighet de kommande tio åren (vi var obelånade innan). Sen har jag själv tagit ett extra lån på 1 mkr som nån sorts säkerhet, med tanke på att det blir svårare sen att få lån pga stigande ålder.
Min fundering och fråga är: hur ska jag placera den extra miljonen? Är det dumt att placera den på Lysa, t ex 80/20, under lång tid framåt? Jag behöver inte pengarna nu, och kommer inte att behöva dom om inget oförutsett inträffar. Men å andra sidan kan det ju bli en börskrasch som gör att det är dumt att ha investerat lånade medel. Hur ska jag tänka? Tankar mottages tacksamt!

Hur lång är din tidshorisont? har du någon underhållsplan för huset?

1 gillning

Alla som har bostadslån och sparande på börsen har väl egentligen investerat lånade medel :slight_smile:

1 gillning

Godmorgon!
På frågan hur lång tidshorisont jag ser framför mig så är denna extra miljon mer att ses som en försäkring, dvs jag tror inte jag kommer att behöva använda den. Och jag tror att jag kommer betala tillbaka miljonen när vi säljer gården om kanske tio år. Så det jag skulle vilja är att kunna placera miljonen så att kostnaden d v s räntan täcks av placeringen under denna tid. Det innebär att det inte behöver vara värsta vinsten utan bara att den överstiger säg 2% per år. Men eftersom det ändå är på hyfsat lång sikt så tänkte jag att 80/20-fördelning skulle kunna vara lagom på Lysa eller vore det bättre att sänka aktieandelen för säkerhets skull?
Och - jag håller med om att alla placeringar när man har bostadslån är på lånade medel :slight_smile:

Fördeöningen måste inte vara konstant, du kan börja med 90/10 och justera ned aktieandelen varje år tills dess att du säljer. Ex öka räntedelen med 5-10% om året. Då justerar du risken efter tidshorisonten varje år.

1 gillning

Bra idé :slight_smile: :+1: