Inte binda för mycket kapital i bostaden

Jag har ett hus värt ca 4 milj. Lån på 1 milj. som jag inte amorterar. Jag hade tänkt låna 400 000 ytterligare om kanske 5-7 år (är 55-57 då) för att inte ha för mycket kapital bundet i bostaden när jag börjar närma mig pension. Just 400 000 beror på att det är så mycket pantbrev som jag har.
Men nu börjar jag fundera på om det kanske är värt att göra det redan nu. Det blir ju både lite “timing market” och “time in market”.
Funderingar kring detta? Inte så lönt att låna för att investera med stigande räntor. Men å andra sidan kommer jag ju vilja ha ut pengarna ur huset senare i alla fall, så om det bara går plus minus noll är ingen skada skedd.
Sedan kommer jag till hur jag ska investera. Lite kommer fylla på bufferten som jag tycker är lite låg. Men sedan vet jag inte hur jag ska göra. Hiva in allt direkt på Lysa? Eller 100 000 nu och sedan köpa vid varje 10% ytterligare som börsen (kanske) sjunker? Eller sätta upp ett extra månadssparande som dras från dessa pengar och ändå ha en summa kvar att köpa för vid ytterligare nedgång? Eller någon blandning kanske?

Jag tycker det låter som en bra ide, jag har gjort något liknande själv på en fastighet. Det låter som du tänkt framåt och på lång sikt. Det är nog bra att ha en balans mellan börsen och fastigheter, så det kanske beror på hur mycket du har på börsen i övrigt.

Lyssnar gärna på andra här också, blir intressant.