Hej! Finns säkert en rad trådar om detta men är helt ny här på forumet och vill gärna ha er åsikt. Fått loss 250’ genom att byta ner oss till en mindre och enklare husvagn. Ska vi amortera ner rörligt lån m väldigt låg ränta eller investera på Avanza? Har under 50% belåning på hus, inga andra lån. En vanlig månad investerar vi 20’ på Avanza och Savr men amorterar inget längre så lånet krymper inte. Har inte behov av de 250’ så för den skull kan de sitta på börsen. Blir jätteglad för era kloka tankar.
Klassiska grundfrågan för dig att först besvara: när kommer ni vilja få loss pengarna? Om 2 år? 5 år? 10 år? 25 år? Ungefär… Om svaret är över 10 år hade i alla fall jag (och vetenskapen?) gått all-in på börsen, men varit lite feg (jag, men inte vetenskapen) och portionerat in det över åtminstone tre månader framåt för att inte förlora vettet om börsen dagen efter insättning dyker.
Varför amorterar ni inte längre?
Därför att det historiskt varit lönsammare att investera i stora välskötta bolag Jag har dock varit försiktig och amorterat massor så nu är belåningen låg.
Tack för ditt svar! Vi sparar på lång sikt för att kunna sluta jobba tidigare än pensionsålder så vi har iaf 20 år kvar. Jag tänker också att man delar upp insättningarna över en tid.
Det låter som att ni har en fantastisk ekonomisk situation och välgenomtänkt dessutom. Grattis Då tror jag som jag skrev ovan på börsen. Om ni vill safe:a lite extra i den tid vi är i just nu kan ni ju lägga en lite större bit på t.ex. guld och silver, men annars har ni säkert redan en väl genomtänkt strategi på ert Avanzakonto. Husvagn måste för övrigt ha varit ekonomiskt smart att sälja ner sig på i år? Branschen har ju i alla fall gått hett, vilket gissningsvis drivs av hög efterfrågan?
Tack! Japp, mycket bra affär😎 Har aldrig vågat mig på alternativa investeringar som metaller, krypto men har bra koll på börsen. Håller mig nog t det jag kan.
Allt på en gång naturligtvis. Även i ”dyra” perioder är det sannolikt mest fördelaktigt.
Eller så testar du krypto och förhoppningsvis lär du dig något nytt
Jag säger som Erik - dunka in det bara. Jag hade satt det i en indexfond och låtit det vara eftersom ni redan verkar ha tänkt genom detta kring lån och amorteringar etc.
Tycker det kan vara bra att få lite inspiration från Dave ramseys 7 babysteps
Så beroende vart man är i livet så kan man ställa sig lite olika frågor.
Har ni några andra skulder förutom huset?
Leasar ni bil?
Skulle betala av alla andra skulder föruom huset.
Sen skulle jsg se över situationen om vart ni vill vidare, du säger att du vill sluta jobba om några år.
Hur mycket skönare hade det varit stt sluta jobba med ett avbetalt hus och vetskapen om att räntehöjningar etc inte kommer påverka er?
Hur mycket skönare hade ni sovit om huset var helt erat?
Följer ni då de övriga stegen med att investera ca 15% av hushållets inkomster varje månad för FI så kommer ni klara er mer än väl.
Så jag säger betala av alla skulder som inte är huset.
Bygg en buffert
Månadsspara
Börja betala av huset
Lite inspiration:
Jag går i lite liknande funderingar, fast tvärtom.
Jag har idag en belåningsgrad på mitt hus på ca 22 % (har inga andra skulder, varken på bil eller någon form av konsumtion) och jag funderar på att fråga banken om jag får låna upp till kanske 35% och investera det i en global indexfond.
Jag har läst riksbankens promemoria om att dom flesta hushållen skulle tjäna på att låna för att investera, och jag har inga problem med att förstå att det rent historiskt skulle löna sig om börsen avkastar 7% och mitt lån (över tid) kanske ligger mellan 1.5 och 4%. Men det är just det, historiskt har det varit en god idé att låna för att investera, men kommer det vara en lika god idé dom kommande 30 åren?
Kommer börsen fortsätta att gå lika bra när vi (kanske) står inför både klimatkris och medföljande flyktingkris där folk får fly både från klimatkatastrofer och krig, eller är det bättre att säkra upp sitt eget hus i första hand, är man skuldfri så är man.
Sen kanske jag ser för mörkt på framtiden, men jag har i alla fall inte börjat samla konserver ännu (i varje fall inte så många) och jag har inte börjat bygga någon bunker ännu, även om min militärt överintresserade tonårsson har gett mig några hintar om att det nog skulle gå alldeles utmärkt att bygga en bunker bakom friggeboden…
Jag har tagit en position i det här forumet för att väga upp lite mot alla som förespråkar lån. Det finns tendenser i samhället och kanske här i forumet som att se det som riskfritt efter flera år med tjurmarknad.
Varför inte betala av de sista procenten och sen börja månadsspara aggressivt i börsen när du frigjort större kapitalflöde iom mindre utgifter då boendet är betalt?
Det är precis sådana tankar som gör att jag ännu inte ringt banken.
Jag tror du har rätt i att det är många som ser det som riskfritt att låna för att investera efter så här många bra år, eller jag tror till och med att allt för många tror att det är riskfritt att låna till bostaden överlag.
Jag är 39 och jag minns när jag var barn och farsan sa “nu har räntan gått under 8% så nu måste vi binda lånen för nu blir det inte billigare än såhär”. Visst var det andra tider och inflationen var också annorlunda, men ändå, tänk för skojs skull vad som skulle hända om aktiemarknaden skulle krascha på riktigt och inte göra en “mellanmjölkig” coronacrash som den sedan återhämtar sig från på tre månader, utan en riktig crash som varar i tre år, med en arbetslöshet på 15 % och en ränta som tickar uppåt, då är det nog inte så roligt att sitta med 2-3 miljoner i skuld till banken…
Idag placerar jag ca 50% av mitt månadsparande som amortering på mitt huslån, det ser jag som räntedelen i mitt investerande, och sedan placerar jag 50% av mitt månadssparande i en portfölj på Avanza med 100% aktier i indexfonder.
Jag tror trots allt att jag skulle tjäna på att höja mitt huslån och investera dom pengarna, men jag kommer troligtvis inte göra det. För som jag ser det så innebär det en alldeles för stor risk, speciellt eftersom vi i framtiden kanske inte kan räkna på 7% på börsen utan snarare kanske 5%.
Så jag tycker att det är mycket som talar emot att det skulle vara en god idé att låna för att investera (även då att investera istället för att amortera under 50% belåningsgrad) men det kanske bara är jag som är negativ…
Hur är det dom säger, det är först när tidvattnet drar sig undan som man vet vem som badat naken.
Härligt att få lite backning i sin egen analys av läget. Sover gott gör man också.
@TmSvensson och @Larzs0n lika mycket
Ja förmodligen är jag för rastlös för att inte trycka in allt direkt