Nu när bolånet är betalt - är det värt att investera?

De flesta har sagt att man inte ska ska betala av sitt bolån mer än till 50%. Allt utöver det ska istället investeras på börsen. Själv har jag gått emot den rekommendationen och ägnat de senaste fem åren till att betala av hela bolånet.

Jag köpte en lägenhet för 3.5 milj. och tog ett lån på 1 475 000 kr 2017. Jag amorterade ca 20 000 kr varje månad och nu är jag alltså helt fri från allt vad lån heter. Nackdelen är att jag missade de fem senaste årens börsuppgång, men å andra sidan har jag heller inte behövt vara orolig för det som just nu händer. Svajande börs och stigande räntor. Inget av det påverkar mig. Jag skulle fortsätta kunna spara 20 000 i månaden, vilket ger ett sparande på 240 000 per år.

Skälet till att jag inte vågade satsa på börsen innan vara att det inte kändes som att det var “mina” pengar jag satsade då jag hade lånat pengar av banken. Men nu när alla pengar som kommer in “mina på riktigt” så känns det mycket bättre.

Frågan är nu om man vågar gå in på börsen och investera hälften av det jag tidigare sparat, dvs 10 000 på börsen, eller om jag ska fortsätta sätta in dem på ett SBAB konto och garanterat få 240 000/år. Känns som att man förlorar alldeles oavsett hur man gr med tanke på hur inflationen ser ut. Och vad är det som talar för att börsen skulle vända upp och generera mer än det inflationen äter upp?

4 gillningar

På jättekort sikt, inte mycket.
På lite längre sikt, allt.

En aktiemarknad som långsiktigt presterar sämre än inflationen, ja då har vi slut på tillväxt och innovation.
Jag väljer att tro att Armageddon inte är runt hörnet riktigt än.

11 gillningar

Skulle börja investera direkt nu när du är skuldfri. Passa på att köpa så mycket du kan eftersom det är rea på börsen. Då får du bra skjuts uppåt när det vänder.

11 gillningar

Jag skulle direkt belåna din fastighet till 70% och dessutom lägga 20 000 kr per månad på börsen. Det förstår jag att du inte kommer göra, men lägg åtminstone dina 20 000 kr på börsen. :wink:

5 gillningar

Att vara helt skuldfri är fantastiskt. Vad som än händer har du säkrat ditt boende och gjort dig “oberoende”.

Vi kan inte vara säkra på att börsen kommer att gå bra de kommande 10 åren. Jag tycker att det vore oklokt att riskera din “guldsits” genom att belåna bostaden. Det är säkrast att bli rik långsamt, tycker jag.

4 gillningar

Det är ballt att vara skuldfri. Känslan när man väl tagit sig dit är fin. Tyvärr är det inte en bra affär rent ekonomiskt. Lite skuld är fint att ha så länge räntan man betalar är lägre än den avkastning man rätt säkert tror sig få på det lånade kapitalet.

För att må gott och sova bra tror jag att det är fint om det lånade beloppet inte är så stort ställt i relation till annat som man stoppar undan här och där. Man bör med andra ord kunna göra sig fri om förutsättningarna förändras.

Jag är själv inte skuldfri men var det en gång. Tyvärr var jag tvungen att lösa ut en kvinna från huset jag byggde åt oss. Har kvar den där skulden än. Amorterar i maklig takt. Låg ränta än så länge.

4 gillningar

Hallå!

Håller med samtliga angående argumenten om att det finns fördelar att investera och ha lån samtidigt.

Har läst 5 år på universitet, första 1,5 åren bodde jag hemma och pendlade till universitet tog endast bidragsdelen från CSN, jag ansåg då att låna pengar ansågs vara fullt och onödigt.

Idag ångrar jag inte tog full CSN och investerade dessa pengar indexfonder, det är mest förmånligaste lån man kan ha idag.

Aja man lär sig av sina misstag och man lär sig något nytt varje dag 

2 gillningar

Jag gjorde som du ungefär (och som mr Money Moustache (om nån följer honom)). Jag betalade av allt och var klar 2013. Sedan plöjde jag ner sparande i nytt tak på villan och solceller samtidigt som jag hela tiden fondsparat och höjt mer och mer per år.

Man kan aldrig förutse börsen, men känner man sig själv väl vet man hur man får god nattsömn och överblickbar ekonomi. Som ensamt ansvarig för hus och hem smällde det högre än ökad risk mot bättre avkastning.

Jag skulle inte ta lån och investera summan idag heller, trots bra krockkudde numera. :slight_smile:

7 gillningar

Ta en titt på börsens historiska utveckling så kommer du se att det är den bästa placeringen om man är någorlunda långsiktig.
Eftersom som du har så god marginal i din ekonomi så borde du inte bekymra dig om börsen går ner något år. Snarare är det då läge att investera mer eftersom uppgången brukar bli desto större några år senare.

1 gillning

Va? Det har jag aldrig hört. Lån ska betalas tillbaka 100%, det är en hederssak. Man måste också utgå ifrån varför studielån finns, det är för att göra det möjligt för alla, oavsett ekonomiska förutsättningar, att bedriva högre studier. Detta skall inte missbrukas.

4 gillningar

du har ju haft perfekt timing. björnmarknad resten av året och du kan storhandla till låga priser. sätt upp ett månadsspar i en globalfond.

1 gillning

Snygg jobbat!

Jag tänker så här:

Du är van vid att leva på din disponibla inkomst minus 20’ och om du fortfarande trivs med det tycker jag att du ska investera alla 20 på börsen varje månad.

Skulle det gå dåligt så har du inte förlorat något du inte klarar sig bra utan. Dessutom har “alla andra” också förlorat då och du har inte blivit fattigare relativt sett. Går det bra är det en bonus.

Du behöver ingen “mellanhink” eftersom du äger hela värdet av ditt boende.

2 gillningar

Pelle, vi har full samsyn här! Alla lån, inklusiva CSN ska betalas tillbaka. Inte helt rationellt ekonomiskt sett, men en hederssak, särskilt vad gäller CSN.

2 gillningar

Det är lite så jag har tänkte. Kanske inte att lägga allt på börsen, men i vart fall en väsentlig del. Köra på Avanzas globalfond och Avanza Zero. Låg eller ingen avgift och utspritt. Riktigt tråkig sparstrategi, men förmodligen något man kan tacka sig själv för när pensionen står inför dörren om sisådär 30 år.

Så pengar på börsen som man behöver inom de närmsta tio åren ska man inte ha på börsen menar du på?

Kul att det finns fler som ser det här med lån som ett faktiskt lån, som skall betalas tillbaka. Jag själv skulle aldrig någonsin våga låna pengar som jag visste riskerade gå om intet. Visst, statistiskt sett har det gått bra, men hur gott sover man egentligen?

2 gillningar

Jag har gjort likadant. Jag har betalt av huset och stugan, var helt skuldfri innan 40. Jag kanske hade gjort mer pengar om jag haft dem på börsen, men jag sover oerhört gott om nätterna. Har bergvärme och två kaminer, köpte på mig ett rejält lass ved precis och känner mig helt oberörd av räntan, boprisfall, elpriser, elavbrott mm. För mig är trygghet och att ha det bra viktigt och vill inte riskera min levnadsstandard, jag behöver inte vaska champagne eller åka till Thailand två gånger per år. Just nu tror jag inte på börsen, visst den kan gå upp lite, men ISK kostar ju också och de kan gå ner rejält så just nu lägger jag bara på sparkontot. Det är så mkt konflikter och spänningar i världen och i Sverige just nu. I åratal har vi lagt ut produktion i billigare och billigare länder, datorer och IT har gjort saker billigare. Just in time är kostnadseffektivt, men när det krånglar blir det jäkligt dyrt. Nu är det mer produktion i närområden som väntar, mer lager, mer upprustning av försvar osv. Jag tror att festen är över för ett tag.

1 gillning

Det kan man mycket väl ha men jag skulle aldrig belåna min bostad för att kunna göra det.

Bra jobbat med den ambitiösa amorteringen! Hoppas det känns gott nu :slight_smile:

Har du säkrat det du vill ha i buffert och eventuellt sparande på medellång sikt (exempelvis nån större renovering eller bilköp) inom 1-5 år så ser jag inget rationellt hinder från att spara långsiktigt med en hög andel aktiefonder.

Försöker jag läsa mellan raderna vill du inte gärna förlora pengar (vem vill det?) så din portfölj för långsiktigt sparande kanske bör ha lägre andel aktiefonder än vad som brukar rekommenderas? Om 90-100% aktiefonder är det vanligaste kanske 60-70% är rätt för dig? Med det sagt så tappar såklart även en sån portfölj i värde vid en krasch, men står sig såklart bättre jämfört med en mer aktietung dito. :slight_smile:

Eller kan rika tillsammans-portföljen kännas mer rätt?

Tack! Nu ska jag spara ihop den här bufferten och räknar vara klar med det till årsskiftet. Då har jag. just som du säger betalt bolån och en rejäl buffert. Tänker att det kanske till och med är smart att avvakta nu medan så mycket i världen är osäkert. Vi går från ett normalläge till ett annat känns det som.
När räntorna (och inflationen) har stabiliserats kommer folk förhoppningsvis börja våga leva mer “som vanligt” vilket förhoppningsvis påverkar börsen positivt.