Jag gör både och! Jag ser min privatekonomi lite som ett företags ekonomi.
Där är det oftast dom som amorterar hårt, som får/har dålig likviditet (= Dåligt handlingsutrymme/investeringsutrymme).
Jag har inga lån förutom just på huset, under 50%.
Hemligheten är ju att ha låga lån förhållandevis till nettoförmögenheten samt ett kassaflöde, samt pengar på banken/Börsen.
Då finns ju fallhöjd i ekonomin samt pengar på kontot. Jag ser ingen vits i att betala bort alla skulder bara för att….
Bättre att låta pengarna arbeta på flera håll.
Jag tror inte banken blir jätteledsen för att man har kvar ett lån. Fast med studielån håller jag med.
Jag betalade också tillbaka hela huslånet. Det kändes skitbra.
Men det är ju inte ekonimiskt vettigt när räntan är låg så efter corona-kraschen lånade jag tillbaka en del och köpte indexfonder. Ligger på modesta 20-25% belåning nu.
Om man närmar sig pension kan det dessutom vara dumt att ha allt kapital bundet i huset. Kan vara svårt att få lån då och i så fall måste man sälja huset för att få loss deg.
För mig handlar det inte så mycket om att vinna spelet, utan snarare att känna en ekonomisk trygghet. Att veta att jag inte behöver oroa mig för att bli långtidssjukskriven eller arbetslös känns skönt. När det gäller att investera pengarna vidare handlar om framtiden. Hur mycket kommer min pension vara värd om 30 år när jag går i pension? Hur ser världen ut då? Förmodligen oroar jag mig onödigt mycket, men jag står hellre i ett regnställ och med ett paraply i handen även när solen skiner än i ett par snygga gympaskor som är dyblöta.
Bra gjort att betala av ditt boende. Börja ett mycket långsikty sparande till pension. Ränta på ränta gör att dina guldår blir bekymmersfria och de blir fina GULD år.
Glöm inte bort att leva varje dag också. Res, ge din hobby tid , är god mat och dryck. Du måste leva varje dag tills dina Guldår infinner sig.