Kontant eller Bolån

Har kollat på rikatillsammans avsnittet angående detta, men vill bara bekräfta att jag förstått rätt.

Äger idag ett hus som jag betalt kontant för ca 8 år sedan.

Har börjat spara hos Lysa nyligen å började fundera på om jag inte skulle ta ett lån på huset, men betala 50% direkt för att slippa ammortera å sen lägga resten av pengarna på lysa.

Har ca 27 år kvar till Pension.

Låter det som en bra ide? Har jag förstått rätt?

Vad är frågan? :slight_smile:
Om frågan är om du ska belåna huset 50% för att investera i Lysa istället så blir svaret: Förutsatt att aktierna/räntorna på Lysa ökar mer i värde än vad du betalar i ränta på lånet så kommer du tjäna på det.

1 gillning

Varför belåna 85% av huset om du ändå har tänkt att amortera ned till 50% med summan? Då är det väl bättre att du bara belånar huset till 50%.

Det var det jag menade, kanske formulerade mig lite tokigt.

Det kliar lite i fingrarna, men absolut. Om man tittar historiskt så bör det gå vägen. Chansen är ju också att ditt hus kommer öka i värde över tid. Så den belånade delen blir ju mindre och mindre i takt med värdeökningen.

Det du gör nu är att utöva hävstång. Du får loss… säg en mille i kapital för att investera. Om 7-8år så kan du ha 2 miljoner. Så. jag skulle absolut göra, men det beror också på hur du är som pers. Kan du sitta still i båten? Eller sover du dåligt om börsen går ned?