Låna på bostad efter 60 år

Hej

Jag ser att rika tillsammans rekommenderar att äga sitt boende.

Jag tänkte sälja huset, köpa dyrare lägenhet, ha uppskov för max vinstskatt, belåna 50% av nya boendet. Investera det kapital som blir över i globala indexfonder. Jag är 60 år.

Hur resonerar ni?

1 gillning

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag delar din uppfattning att du skall ta lån på bostaden medans du kan så att du inte låser allt kapital där.

Sen beror på din sparhorisont om vad du skall göra med det fria kapitalet.

Har du kikat på Lysa eller Opti? Där får du ett antal frågor om just din situation så att du får rätt risk i förhållande till när du vill använda pengarna.

Men global billig passiv indexfond är inget dåligt alternativ heller. Var bara med på att den kan svänga ordentligt på årsbasis den med.

2 gillningar

Jag ska precis göra likadant.

Kommer låna 50% av nya boendet. I mitt fall går överskottet in i allvädersportfölj (grund) som beskrivs i en tråd här på RT. Min sparhorisont är diffus, men 2-10 år.

1 gillning

Jag har redan gjort denna manöver.

Har höga lån men också mycket sparat kapital . Diffus sparhorisont. tänker att avkastning ska ge möjlighet att hyra ett utlands boende ett par månader, ny bil, resor. Sparat kapital ska växa till arv till mina barn.

2 gillningar

Har du buffert?

Den är nyttig för att sova gott när börsen svänger!

Storleken kan man dividera om.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Du fick alltså låna upp ganska mycket trots åldern? Grattis! Då förmodar jag att du har en ganska bra lön att matcha det hela med?

Vi byggde nytt hus när vi var 62 och fortfarande jobbade. Undrade då lite över om det skulle vara svårt att få bolån p g a åldern men det var inga problem. Ingen frågade hur länge vi avsåg att jobba eller vilken pension vi skulle komma att få (Swedbank, Landshypotek och Avanza). Valde Avanzas superbolån och gick i pension ett halvår senare. Trodde faktiskt att vi skulle behöva redogöra för kommande pension eller ifrågasättas som låntagare. Vi hade klarat det utan lån men det har varit lönsamt så här långt att ha motsvarande belopp investerat på börsen.

3 gillningar

Tack!

Det är lustigt att se hur fyrkantiga bankerna är med sina bolånesnurror. Avanza säger t ex blankt nej till mig att låna upp på huset eftersom jag inte har någon inkomst och trots att jag når upp till kraven för deras bolån i övrigt (och kan sätta in mer). En bekant på forumet har fått samma svar av Nordnet (och i det fallet rör det sig om ännu större tillgångar).

Så, normallön i ett halvår smäller i bankens mall högre än X miljoner i fonder, vilket jag alltid finner underhållande eftersom säkerheten till lånet är detsamma (dvs bostaden). Jag undrar om det här med att ni lånade till nybygge spelade in i räknesnurran?

1 gillning

Att det var nybygge verkade inte göra skillnad - tittade även på befintliga hus och fick utan problem lånelöfte för dem.

Jag är förvånad att Avanza inte vågar låna ut 50 procent av värdet av en fastighet till den som är kapitalstark men har låg eller ingen inkomst/pension - risken för Avanza att förlora pengar, dvs att det mindre sannolika händer att kapitalet försvinner och att dessutom värdet på huset sjunker med mer än 50 procent, känns rätt liten!

2 gillningar

Med tanke på att du är 60, vad behöver du den potentiella uppsidan till som gör det värt risken?

Edit, såg att du redan angett arv.

Jag kan bara hålla med, men jag gissar att det handlar om datormodeller som inte programmerats för sådana fall.

“Cash is king” i någon slags vid bemärkelse tänker jag. Inte som i att hålla faktiska kontanter, men har du fortfarande möjlighet att låna upp mer och ändå ha låg belåningsgrad (upp till 50% anser jag är lågt) så gör det innan det är för sent i bankernas stela system.

Exempel: En väns förälder är pensionerad och börjar bli till åren. Har köpt en fastighet på en ort (mellanstor stad) med ett litet hus där de vill bygga ett nytt större “ålderdomsvänligt” hus. Men får inte låna. God för tiotals miljoner men de pengarna sitter fast i stort hus på attraktiv semesterort som de gärna vill behålla. Men de blir alltså tvungna att sälja det först och klämma in sig i “lillstugan” under byggtiden, samt för evigt ge upp sitt semesterboende, fast de enkelt hade haft råd med lånen om de lånat ett par miljoner på semesterboendet innan de gick i pension.

1 gillning

Maxa belåningsgraden, resonerar jag!

Kanske ska ge barnen ek stöd under deras livsresa ist för med kall hand?