Ta lån eller använda besparingar

Hej! På landet i sommarstugan tvingas vi betala anslutningsavgift på ca 350 000 för VA. Vi kan inte välja! Vi är 56 år, jag och min man, vi har pengarna men det slog mig att vi kanske hellre ska belåna huset än att använda pengar vi kanske behöver längre fram. Har ju hört att man inte får lån om man är över 60 (?!). Vad skulle ni rekommendera?

Karin

2 gillningar

Maxa lånet!!

3 gillningar

Varför är det bättre? Låga räntor?

Du säger ju själv, likviditeten

1 gillning

Är verkligen riktigt dålig på detta! Så lånet är bättre än att ta besparingar. Förklara för en treåring:)

Låtsas som att ni inte kan låna. Då hade ni varit tvungna att ta av era besparingar. Låtsas nu som att ni tog av era besparingar denna gång, sen dyker det upp något annat ni måste finansiera och banken säger då nej. Då har ni noll besparingar och noll möjlighet till att låna.

6 gillningar

Aha! Detta tål att tänkas på! Stort tack för hjälpen!

Ett lån skulle kosta er ca 600kr/mån efter ränteavdrag med en ränta på 3%.

3 gillningar

Ni kan inte vara säkera på att ni får ta ett lån när ni blir äldre så ta lånet nu.

3 gillningar

Förutom risken att ni inte får ta lån längre fram (tror i och för sig att det är när lånebeloppet utgör en stor andel av värdet på huset som det blir svårt, och när ni har passerat 60 och närmar er 65), så om ni har besparingarna i en aktiefond med låg avgift och “normal” värdeökning så är chansen stor att värdeökningen över tid (5-10 år) blir högre än vad räntan på lånet förmodligen kommer att vara över samma tid. Därav “smartare “ ur ekonomisk synvinkel att låna istället för att ta besparingarna.

I dagens ränteläge bör ni kunna få en ränta på ca 2,75% på 3-månaders lån. (jag fick den räntan på min BRF som jag satte om och förhandlade fram ränterabatt på 1.24%-enheter, de “erbjöd” från början 0.6%-enheter…Swedbank…).

När ni sen räknar in ränteavdraget på skatten bör er “nettoränta” bli ca 2%… Förmodligen lägre än inflationen de kommande åren och en avkastning på aktiefond(typ bred global med låg avgift…) över tid på rimligen ca 5-7% (kanske lite lågt räknat…).

Alltid bra att ha en ordentlig buffert… Dock bör inte hela bufferten vara i aktiefonder, men inte heller så stor som 350K. Kanske en buffert på ca 50-100K max på räntesparande. För att undvika risken att ni behöver använda bufferten när börsen och fonden har gått ner i värde…

1 gillning

Stort tack för utförligt och förklarande svar. Nu blir det familjeråd! /Karin

2 gillningar

Just nu kan man göra arbitrage, Sbab* rörlig bolån vs Brixo konto. Tills nyligen låg även Moank över SBAB bolån.

*med mina parametrar iaf

1 gillning

Har ni mer än dom 350’ ? Svårt att ge ett råd utan hela bilden.

Vi har andra besparingar men frågan är om det är bättre att ha pengarna. Den summan är svår att spara ihop! Känns som lyxproblem. Det finns gamla i området som tvingas sälja sina hus eftersom de inte får lån. Gräsligt. Och det handlar inte om att sälja sin sommarstuga utan sitt permanenta boende.