Lån före pension

Hej,

Är 64 år och har väl tänkt jobba tills jag är 66, kanske 67. Bor i ett hus som är värt ca 8 milj, men har bara ett lån på 500000. Vi har bundit upp en stor del av våra pengar i huset och kommer inte att ha så mycket pengar att röra oss med när vi går i pension. Har dock ca 1 miljon på sparkontot tillsammans, men vi bor i ett äldre hus och det kan dyka upp en del oförutsedda utgifter. Har dessutom köpt en bostadsrätt åt våra barn som de säkert kommer att bo i ca 5-10 år. Den är värd ca 1,5 miljon.

Funderar på om vi ska låna ytterligare 1 miljon på huset för att inte få det alltför knapert när vi går i pension. Verkar ju vara svårt att få lån när man har gått i pension. Kanske svårt redan nu eftersom det bara är 2-3 år kvar till pension?

Låna eller inte, vad tycker ni?

3 gillningar

Här är en tråd där det diskuteras:

Jag tycker att låter som ett himla bra alternativ under förutsättning att banken godkänner det.

Kör, du tänker rätt.

1 gillning

Det är klart ni ska låna! Så mycket ni kan.

Rent praktiskt tror jag nästan alla banker redan säger nej men för pappa gick det bra som 60+ med Skandiabanken när han visade att inkomsterna med 20 årigt uttag, enligt prognos skulle bli högre än nuvarande lön.

Kostnaden med garanterad ränta är inte negativ men minimal. Högsta rörliga sparräntan ligger just nu på typ 2,5% och lägsta snittbolåneräntan på 2,64%. Kostnaden för friheten är alltså 0,14% eller 1 400 kr per miljon och år. Kapitalskatten och ränteavdraget tar ut varandra. Det finns även billigare bo- och värdepapperslån än så och snitten räknar ju med de oförhandlade räntorna. Samt ett par olika räntebindningtider att laborera med.

Med risk inblandat går du plus från dag ett. Exempelvis med MONTDIV som delar ut 6% eller XACT Nordic High Dividend som just nu ligger på 4,52%. Då har du kassaflödet säkrat och ändå pengar över.

Bäst på sikt gör du genom att köpa MONTLEV för hela slanten eller MONTDIV med belåning fram tills MONTGLOBE blir belåningsbar. Eller en kombination. Förutsatt att du klarar kassaflödet i ur och skur.

Utan att veta något om er tänker jag att det blir svårt att die with zero vilket bara ökar incitament att öka risken.

Rent statistiskt kommer ni leva i flera decennier till så låna när ni kan och inte när ni måste.

1 gillning

Tack för era inlägg. Banken har precis meddelat att det går bra att låna.

Kanske bäst att låna nu medan de går med på det, men egentligen behöver vi ju inte pengarna på ett tag. :slight_smile:

Eftersom jag inte vet när vi eventuellt kommer att behöva är det kanske bäst att ha dem på ett sparkonto, som dubockaå skrev? I och för sig så dröjer det säkert 5-6 år eller längre innan vi kommer att ta av pengarna.

Lysa eller något liknande, eller sparkonto?

2 gillningar

Låna nu medan de går med på det. Om du är osäker på räntebetalningarna så sätt in lånet på ett sparkonto, ev bundet om du inte behöver dem på 3 månader eller längre. Jag har själv sparkonton med ungefär samma ränta som mina bolån. Syftet är att ha likviditet när jag behöver det.

Jag har varit i en liknande situation när jag var 62 år. Huset är värt ca 6 MSEK. Då hade vi redan höjt från 1 MSEK till 2 MSEK tre år tidigare för att renovera kök och pool. Köket är fortfarande inte renoverat men poolen är definitivt renoverad. 2024 köpte vi en lägenhet i Spanien för 2 MSEK. Vi valde att låna 1 MSEK till på huset i Sverige för att ha frihet för vårt kapital. Det var inga problem med SBAB när jag sa att jag skulle renovera (vilket jag ska då köket är slitet).

2 gillningar

Tänk på att du alltid kan blanda. Tex 70 % sparkonto och 30 % lysa/globalfond eller vad som nu får dig att sova bäst på natten. Man behöver inte lägga alla pengar på en och samma ställe.

1 gillning

Var placerar jag bäst de lånade pengarna tycker ni? Kommer som sagt nog inte att behöva pengarna de närmaste 5-7 åren.

Men kanske bra att låna redan nu, medan de accepterar det :slight_smile: