Nu blev det en andra tråd på kort tid… efter Låna extra för att få ta bolånet, och sedan betala tillbaka det?. Kom nu att tänka på möjligheten att behålla denna nybelåning, för att investera. Tycker mig ha en hyfsat god förståelse för “bra lån” kontra “dåliga lån”. Men känner att det i just denna situation blir många faktorer att ta i beaktande som gör att jag blir förvirrad, så jag mottager tacksamt råd.
Helhetssituationen ser ut ungefär såhär:
- Nuvarande bolån är strax under 50% av bostadens värde
- Har en kommande mycket dyr badrumsrenovering, som jag tänkt täcka med pengar från bufferthinken
- Kommer förmodligen flytta inom 2-3 år
- Har redan nu tillräckligt med pengar för att köpa den framtida bostaden.
- Efter bolåneflytt skulle 3-månadersräntan just nu ligga på ca 3,77%.
Alternativen jag ser framför mig blir då:
-
Som jag tänkt tidigare: utöka bolånet och betala tillbaka mellanskillnaden direkt för att få lägre ränta än nu. Dvs behålla lånet på nuvarande nivå.
-
Utöka bolånet. Behåll den nya summan, och investera dessa pengar i högriskhinken.
Det som förvirrar mig mest är nog om den tilltänkta flytten om några år skulle göra alternativ 2 till ett alltför riskfyllt förfarande. Eller kanske risken är “mindre” ändå, då jag trots prisfallen på bostadsmarknaden säkerligen kommer sälja bostaden för bra mycket mer än vad jag har lån på (men i förhållande till inköpspris ändå en förlust).