Taktik kring utökning av bolån?

Hej! Vi har ett bolån på 3.683.000 kr. Vi har rätt bra rabatt på den rörliga räntan. Den är nu på 1.19 % på hela lånet. Med låg amortering blir månadskostnaden för oss ca 6300 kr (amortering + räntekostnad innan avdrag). Huset är värderat till 7.800.000 kr, vilket är verifierat av vår bank. Vår belåningsgrad är således runt 47 %.

Jag har baserat på lyssning av 200 podavsnitt här samt läsning av böcker satt upp en sparstrategi (se nedan) som vi följer. Vi har hyggliga löner och ett stabilt sparande med bla. cashbuffert, räntekrockkude, indexfonder, Lysa samt lite spekulationsaktier m.m. Vi är en stor familj så vi vill ha ganska mycket buffert. Men sammantaget är det hyggligt låg risk med lite edge. Vi har totalt ca 500.000 kr allt som allt i dessa tillgångslag. Utöver det har vi ett automatiskt månadssparande till barn på Lysa. Deras konto är nu uppe i några hundratusen (utöver våra 500 tkr). Vi investerar idag minst 12.500 kr/månad vid varje löning. Efter det har vi marginal kvar och investerar inte sällan lite mer per månad.

Jag vill maximera vår investering. Bör vi utöka vårt bolån? Med hur mycket i så fall? Hur ska man tänka kring procentsatser?

Jag inser att jag kan utöka det med 217.000 tkr och då även få amorteringsfritt eftersom vi då ligger under 50 % belåning. Nu amorterar vi ändå lägsta beloppet och vi tycker det är rätt skönt att amortera lite (mest för det mentala) så låt oss inte stirra oss blinda på det. Men visst. Det kan ju vara ett alternativ att låna just upp till 49.9% och utöka investeringen med 3000 kr/månad genom att skippa amorteringen.

Alla tankar är välkomna! Tack på förhand.

Jag skulle nog köra på som idag. Evt. sluta amortera och öka månadssparandet i fonder istället. Men skulle inte hålla på och utöka bolånet, om inte annat för att det är lite krångel för rätt liten skillnad.

Jag har själv undersökt möjligheten att utöka bolånet men inte gjort det hittills. Däremot ser jag det som en intressant möjlighet i samband med en större sättning på börsen. Risken i att investera med lånade pengar blir krasst sett lägre om det görs i ett särskilt gynnsamt läge. Det jag funderar på där är att utöka pantbreven för att just ha allting redo i förväg.

Pantbrev fixar man lätt samtidigt med nya lånet. Inte något som du behöver tänka på i förväg.

Knappast något som banken uppskattar heller. Tar man ut ett nytt pantbrev hamnar det direkt i bankens arkiv. Annars måste banken begära det från Ägararkivet.

1 gillning