Öka belåning för att öka månadssparande?

Hej!
Jag har börjat fundera lite på att utöka mitt bolån för att kunna öka mitt månadssparande nu när börsen har kommit ner lite. Kanske ska den ner en bra bit till? vem vet…

Iallafall, jag tror att jag har hyffsade förutsättningar för att öka min risk och få en bättre avkastning på längre sikt. Eller så är jag bara girig hehe.

I dagsläget så äger jag en bostadsrätt i en förort i Stockholm. Bostaden köptes hösten 2019 för 2,3 miljoner. Jag gick in med 1,2 miljoner och lånade resten 1,1 miljon. Har rörlig bolåneränta som just nu ligger på 1,24% och amorterar inget. Det är mycket möjligt att bostaden under de senaste 2 åren har ökat i värde men har ej fått den värderad på nytt. liknande bostäder säljs för 2,5 miljoner.

Utöver de pengar jag har i bostaden så har jag cirka 825k spritt mellan lysa, avanza och savr. Har även lite illikvida tillgångar på cirka 125k som jag egentligen inte behöver om det verkligen skulle krisa.
övrig info som kan vara bra att veta är att jag är 24 år gammal, studerar ekonomi med 1 år kvar. Mina utgifter brukar ligga på 10-12k per månad och inkomster 18-20k per månad. Vidare så känner jag mig ganska bekväm med att ta lite mer risk då min familj är relativt förmögen. Med det menar jag att om det skulle skita sig för mig en period så skulle jag kunna få temporär hjälp tills det löst sig.
Så med all denna information, vad tycker ni? är det dumt att vara girig och utöka mitt lån med några 100’ eller kan det vara ett smart drag långsiktigt? Tar gärna emot all form av feedback! tack! :slight_smile:

1 gillning

Jag utökade mitt bolån för ett tag sedan och det har fungerat bra. Se till att du tänkt över risken och att du fortfarande kan sova gott om natten.

3 gillningar

Inget jag hade gjort men då är inte jag eller min familj förmögen heller så dumt att lyssna på fattiglappar :joy:

3 gillningar