Jag ska uppdatera mitt kök som inte varit renoverat sedan 90-talet. Lägenheten köpte jag för 1.7 mkr för några år sen och har nu en belåningsgrad på ca 78%. Jag har en buffert på ca 100 tkr på sparkonto och ca 250 tkr i fonder på lysa. Jag får ut ca 40 tkr efter skatt. Jag räknar med att renoveringen kommer kosta ~ 150 tkr.
Min fundering är nu, är det mer värt att öka på bolånet och behålla pengarna på fondkontot, eller bör jag betala med mina sparade pengar?
Det tar emot att låna för konsumtion men det tar också emot att se pengarna på lysa minska istället för att öka. Hur hade ni gjort i mitt ställe?
I ditt ställe hade jag höjt bolånet i första hand.
En köksrenovering höjer värdet på bostaden, du kan nog räkna med att få tillbaka åtminstone hälften vid en eventuell försäljning, och du har låga lån i förhållande till din inkomst.
Det beror på hur dina löpande utgifter ser ut, vad värdet är idag på din lgh och hur känslig du är för andra kostnader i livet.
Ser dock inga problem med att öka på ditt bolån. Om man kikar på det med antagandet att du betalar 3% ränta och amorterar 3% för att ligga högt i beräkningen, som jag föredrar.
Då betalar idag ca 6600kr för ränta och amortering, till det förmodligen ca3500-4000 i föreningsavgift. Runda slängar 10 000kr i månaden, lägg till 5000kr i övriga räkningar/abonnemang. Ytterligare 10 000kr i mat och nöjen och du borde ha ett potentiellt sparnetto på 10-15 000kr per månad att röra dig med.
Har du bil så är det väl ytterligare ca 5000kr där därav spannet. Har du inte bil så är det 5 000kr/mnd som du kan spar för kortsiktiga utgifter så som resor och annat kul.
Ökar du på ditt lån som kommer det generera en ökning med ca 750kr/mnd på posten Ränta/Amortering i dina löpande utgifter. Ganska försumbart på det stora hela.
Du har en fin buffert, och du har påbörjat bygga upp din långsiktiga förmögenhet. Att lägga ~10K i månaden i fonder kommer med all sannolikhet generera en värdeökning som överstiger dina ökade utgifter för att höja bolåent. Det överstiger till och med ditt bolån över tid. (Baserat på en sparkvot á 10 000kr/mnd)
*Notera att det är simuleringar. Det kan bli mer och det kan bli mindre. Det är en risk som man får bedöma själv baserat på man får sin vardag att gå ihop och värdet av det egna humankapitalet.
Så en väldigt känslostyrd bedömning