Är det någon sover hur det funkar med bunden bolåneränta vid dödsfall? Åker dödsboet på att betala räntekostnadsersättning? Finns det några vägar för att hantera den här frågan i så fall? Eller är det helt enkelt så att äldre personer med dålig hälsa bör ha rörlig bolåneränta.
Frågan är i någon mening hypotetisk. Jag är bara så van vid att alltid välja den lägsta räntan men frågan är om det är smart i alla situationer.
Inte ett direkt svar på din fråga, men det finns försäkringar som innebär att bolån helt avskrivs vid dödsfall, så att anhöriga både slipper ränta och själva lånet. Ibland ingår de kostnadsfritt i lånet, som en del i bankens erbjudande för att t.ex. kompensera för en något högre ränta än de bästa på marknaden.
Det är inte fråga om några höga lånebelopp och de belopp som skulle frigöras vid ev. dödsfall skulle täcka dessa summor säkert 20-30 gånger om. Däremot vore det bra att veta om jag ska rekommendera bundna räntor för att de är lägst eller om det kan visa sig ofördelaktigt.
Jag tycker man skall planera sina lån för att funka under sin livstid. Om det sedan blir en liten kostnad för dödsboet att lösa lånen så får det väl vara så.