Köpa bostadsrätt på äldre dar

Vi är två 70 plussare som ska köpa en bostadsrätt tillsammans (50%). Vi vill att den av oss som överlever ska kunna fortsätta bo i lägenheten. Att betala marknadsvärdet för den efterlevande blir svårt. Kan man hitta någon uppräkning av bostadsindex som man kan följa. Dvs vad bostaden har ökat i pris under de år vi bott där. Någon som vet hur man ska tänka?

Varför behöver den efterlevande betala marknadsvärdet på lägenheten? Ni har ju ett lån på lägenheten, det är det som ska betalas. Spelar ingen roll om bostaden har ökat i värde efter det*? Eller tänker jag fel?

*om det inte ökat i värde på så vis att man kan komma ner an amorteringskravsklass :slight_smile:

Förstår inte riktigt frågeställningen jag heller.

Gissningsvis har man särkullbarn som måste lösas ut.

1 gillning

Då gör jag ett nytt försök att förklara. Vi har båda betalat varsin del kontant. Om en av oss avlider vill den andra behålla lägenheten. Då får man antingen se hur mycket lägenheten ev ökat i pris under åren vi ägt den. Har den ökat i pris kan det vara svårt att lösa ut den andra. Därför vill vi använda någon annan beräkningsgrund än marknadsvärdet.

Men jag förstår fortfarande inte problemet. Det är väl bara att bo kvar?

Det beror nog på om de är kombor, sambor eller gifta.
Och som @Nestor redan nämnt, om de har särkullsbarn.

1 gillning

Detta kanske kan ge svar:

Annars skulle jag råda till att anlita en jurist och inte lita på vad personer skriver på ett forum.

3 gillningar

Självklart. Men det måste man ju skriva i trådstarten när man ber om råd.

• Är ni gifta?
  • Har ni några barn?
  • Har någon av er särkullbarn, alltså barn som ni inte har tillsammans?

Inte gifta. Barn men inte gemensamma.

Okej, så det finns särkullsbarn som ni är oroliga ska ärva sin del av bostaden?

Ni kommer aldrig kunna hitta på något annat än marknadsvärdet som värdering av bostaden. Vid bouppteckningen kommer ni ta in värdering från en mäklare. Barnen har sedan alltid rätt till sin arvslott. De kan begära att få ut pengarna direkt.

Det du söker efter kallas för att “sitta i orubbat bo”. Barnen kan vänta med att få ut värdet på bostaden tills att ni båda har dött. Men det är i så fall frivilligt.

Ni minskar risken mest genom att skriva testamente på den halva av arvet som ni kan bestämma över själva. Det ökar chansen att den överlevande partnern har råd att lösa ut den fjärdedel av bostaden som barnen till den avlidne har rätt till.

Som sagt, prata med en familjejurist. Det här är väldigt vanligt och kostar nog inte så mycket att få hjälp med ett testamente.

5 gillningar

Ett inlägg/avsnitt som kan vara en bra start.

Misstänker att livförsäkring kan bli dyrt i ert fall. Men tycker ni absolut ska ta hjälp av en familjejurist som nämnts tidigare i tråden!

1 gillning