Laglott och Arvslott

Hej!

Jag undrar hur detta fungerar, jag har läst en del info på nätet, men blir inte helt klok på detta.

En man och en kvinna lever ihop, de har varsitt barn från tidigare äktenskap, inga gemensamma.

Mannen dör och hans barn (barn nr 1) får då sin laglott? Hur mycket?

Kvinnan lever vidare i tio år till, och då får hennes barn (barn nr2) arv efter henne.
Men får också barn nr 1 arvslott då? Hur mycket?

Gift er eller skriv testamente ifall ni vill ärva av varandra.

1 gillning

Barn nummer 1 kan inte ärva av kvinnan eftersom kvinnan inte är dess mor. Barn 1 kan bara ärva av sin far och mor.

Som jag förstått det (är inte jurist) så ärver barn nr 1 arvslotten från sin far vid frånfälle dvs 100% av hans tillgångar.
När kvinnan går bort så ärver hennes barn (barn nr2) på samma sätt dvs 100%.

Laglott är minimum som barn har rätt att ärva och det är 50% av tillgångarna. Barn ärver laglott ifall förälder skrivit testamente till någon annans fördel tex sambon han lever med.

Giftermål ändrar inget. Har man särkullbarnen så ärver de hela arvslotten. Om man inte skrivit testamente då.

2 gillningar

Kort kan man sammanfatta det som att särkullsbarn(barn men annan man/kvinna) alltid har rätt att få ut sin laglott när föräldern dör.
Är ni inte gifta/testamenterat så är det hela delen efter föräldern.
Är man gifta så görs en bodelning och hälften av det gemensamma blir del av det som kan ärvas. Av denna halvan av det gemensamma är hälften laglott som inte kan testamenteras bort.

Barnet kan låta arvet/laglotten ligga kvar med sin styvförälder istället för att ta ut det och ärver sedan del efter denna. Hur man räknar fram delen som ärvs i detta scenario minns jag inte riktigt.

Min rekomendation är att ta en 30-60 min sittning med en familjejurist. Antingen betalar man denna, sammanhanget, lilla summa själv eller så kikar man om man har gratis rådgivning genom facket eller nått försäkringsbolag.

Små fel i info på detta forum kan leda till stora problem i framtiden.

Ta min text och alla andras med en skopa salt och som de minnes gissningar som dem är.

3 gillningar

Ok tack för svar.

Båda i detta par har gått bort. Testamente var skrivet och barn nr 1 har fått sin laglott när hennes pappa dog. Kvinnan dog nyligen och då ska barn nr 1 ha någon resterande del från sin pappa? Som är arvslott?
Bouppteckning borde vl veta sånt? De verkar inte heller ha koll tyvärr.

Vad står det i testamentet? Ta med det till er jurist.

Om Barn 1 har fått sin laglott så finns det inget kvar att ärva om det inte testamenterades.
Barn 1 ärver bara sin biologiska förälder, inte kvinnan. Allt detta är ju beroende på hur det första testamentet såg ut efter mannen och om det fanns något testamente efter kvinnan. Adoption av särkullsbarn skapar också arvsrätt.

Igen, be Barn 1 kontakta facket för juridisk rådgivning eller köpa det själv. Det räcker med 30-60min om man sammanställer och tar med sig all relevant material. (Kopior på testamenten/boupptäckningar/bodelning/familjeträd/etc).
Det kan finnas efterarv, men det beror ju på hur det såg ut i testamentet/bodelningen vid den biologiska förälderns död.

Det är på tok för mycket som kan bli fel om man inte har all info och aktuella kunskaper om senaste lagstiftningen.

1 gillning

Ser en hel del om “testamente” i svaren. Testamente har ingen ren juridisk betydelse. Det är bara den bortgångnes sista vilja och det är upp till arvtagarna att hedra detta. Barns och äkta makars arvsrätt är lika stora, dvs 50% var. Barnet har alltid rätt till sitt arv och kan kräva det när föräldern dör. Har barnet inte tagit sin arvslott när dennes förälder dog, utan avstått tills styvföräldern dött, ärver då båda barnen lika av kvarvarande när styvföräldern dör, om inte något särskilt avtal skrivits om att arvsvärdet ska bevaras efter den andres död. Det avtalet ska dock göras med styvföräldern när dödsboet bestäms.
Finns ett äktenskapsförord fördelar det tillgångarna och respektive barn ärver utefter detta. Är förälder och styvförälder inte gifta ärver vardera barn 100% av respektive förälder på samma sätt som äktenskapsförord.

1 gillning

Kolla här, där går jag genom frågorna i detlaj.

3 gillningar

Tack för alla svar!

Det verkar som barn 1 (mannens barn) ska få en viss procent av laglotten nu när också kvinnan gått bort.

Mycket att sätta sig in i verkligen…