Arv och testamente

Jag har en faster som har börjat fundera på testamente och börjat prata om upplägg, ska snart till en jurist och upprätta ett.
Hon har inga barn, och är ogift, lever ensam osv.

Hon har en relation med min bror som alltid eller iaf länge varit ganska dålig.
Sedan lever hon i en annan stad än någon av oss syskon, mig veterligen har vi/on inga släktingar i ålder under typ 70, och de är dessutom sysslingars~pysslingars~något. Jag aldrig träffat de iaf.

Till det hela hör även att hon mottog först hälften av sin mammas (min farmors) arv i form av en bostad, innan hon sedan fick hälften av resten och jag och mina 2 syskon tog en sjätte del var av den andra hälften som var mer monetär.
Ingen av oss 3 syskon protesterade mot detta, eftersom det då blev tänkt att hon skulle leva i den, vilket hon dock enabrt gjorde en kortare tid och sedan sålde den.

Nu kommer frågan,
Om hon testamenterar detta som hon tänkt, och vi förvisso får andelar, men betydligt mindre sådana, eller min bror till och med får ingenting, finns det någon rätt att protestera detta? Hon tänker på typ grannar, folk hon känners barn etc. (för mig är detta konstigt, men för henne känns det väl rätt).
Vi är ju inte bröstarvingar, men en signifikant del (mindre än en majoritet) av vad jag skulle anta är hennes förmögenhet är ju lägenheten hon sålde som farmor gav henne…
Finns det någon laglott att tala om?

Jag tror inte att det rör som jättesummor.
Lägenheten hon fick av farmors arv var värd kanske en miljon, hon sålde en egen lägenhet förmodligen värd lika mycket, och började hyra istället.
Utöver det finns troligtvis något mer, men jag skulle gissa under en miljon. Så säg 2-3 miljoner. (hon kan ju ha spenderat en del under det snart decennium som gått också, hon bor ju tex dyrare i hyreslya jämfört med tidigare lånfria bostadsrätt, och gick i tidig pension)

Det är inte livsförändrande pengar men skillnaden mellan en tredjedel och en tiondedel eller något sånt är i sig typ en dubbling av mitt nuvarande fondsparande, vilket är de tillgångar jag har utanför pension och bostad. Jag kan ju inte påstå att jag är likgiltig, men jag vill inte dra upp det för att ältas i onödan.

För min syster som är det sista syskonet, har ekonomi alltid varit en fight för att få saker att gå ihop, och hon är egentligen huvudanledningen till att jag vill vara mer säker på vad som gäller. Jag har inte berättat för henne att jag fått reda på att halva byn tydligen ska ha en andel… men jag kan tänka mig en negativ reaktion av något slag.

Det enklaste är så klart om testamente bara gäller utan förbehåll, då blir det vad det blir och så får man finna sig i det på gott och ont.

Ska vi tolka detta som att arvet efter din farmor är klart? Ni tog pengarna och fastern tog bostaden?

Nej, hon fick cirka 75%, vi syskon delade på cirka 25%

Vilka var dödsbodelägare vid detta tillfälle ?
Fanns det ett testamente ?
Är bouppteckning och arvsskifte underskrivet av samtliga dödsbodelägare ?

Är detta samma arvsskifte som det första ?

Jag, mina syskon och min faster var dödsbodelägare, dvs 4 personer.
Delning cirka 75%, 8,3, 8,3 och 8,3%.
Testamente fanns och uppteckning etc undertecknades av samtliga.

Bouppteckningen underskrevs då utan invändningar men under förefattningen att lägenheten givits enbart till vår faster för att hon skulle bo i den, men hon sålde ju den rätt fort.

Min uppfattning är att även om vi syskon till slut fick cirka en tolftedel av den totala arvssumman av min farmor så är detta ungefär i linje med vad vår ”laglott” antyder vid ett testamente.

Edit;
Det har enbart skett ett arvsskifte dvs min farmors.

Var detta i enlighet med testamentet ?

Jag skulle säga det, ja, eftersom Farmor valde att lyfta ut lägenheten som en klump som skulle gå till vår faster, innan resten delades upp.

Om testamentet förordade att bostaden skulle gå till sin dotter och att övriga arvet skulle delas samt att värdet av arvet totalt fördelades 75/25 ser jag inte att någon laglott har kränkts.
Något efterarv finns därmed heller inte med den information som givits.

Laglotten är halva arvslotten som bröstarvingar har rätt till.
Övriga arvslotten kan testamenteras fritt.

Givet detta är er faster fri att testamentera hur hon vill.

4 gillningar

Bra, det gör det hela enkelt, tack för klargörandet.

När det gäller arv efter vår faster finns ingen laglott, eller hur?

Nej, laglott gäller bröstarvingar.

Däremot är syskonbarn i den andra arvsklassen och av informationen i tråden kommer ni vara dödsbodelägare.
Om ni får ärva något beror på er fasters eventuella testamente.

1 gillning

Eftersom din faster varken är gift eller har barn finns ingen laglott att tala om.

Laglotten gäller endast för bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) enligt 7 kap. ärvdabalken. Syskon, syskonbarn eller syskonbarns barn har därför ingen rätt att kräva laglott eller klandra testamentet så länge det är formellt giltigt.

Det innebär att din faster helt fritt kan testamentera sina tillgångar till vem hon vill – oavsett om det är grannar, vänner eller en organisation.

Ni kan alltså inte protestera på juridisk grund, annat än om testamentet skulle vara ogiltigt (t.ex. om det inte är bevittnat korrekt, eller om hon inte var vid sina sinnens fulla bruk vid undertecknandet).

Vill du läsa mer om hur arv kan fördelas utan konflikter kan du ta del av boken “Arvskifte utan bråk” här:

:backhand_index_pointing_right: https://svenskatestamenten.se/pages/📘-forslapp-endast-100-far-boken-arvskifte-utan-brak-helt-gratis

Mvh Paul Burton

1 gillning