Min bror fick 1 miljon men jag fick inget

Jag har fått veta att min bror som är 20 år har fått 1 miljon av mina föräldrar. Jag är 5 år äldre än honom och jag har inte fått något. Jag slösar inte bort några pengar så mina föräldrar tror inte jag slösar en massa.

Jag sa till mamma att jag borde få lika mycket som min bror. Hon sa att han hade fått pengarna som förskott på arv. Jag frågade om jag kunde få ett dokument som bevisar det så jag kan visa det när mina föräldrar dör så jag då får 1 miljon mer än min bror.

Mamma sa att nu ska jag sluta prata om det och hon har skickat in ett papper till Skatteverket som säger att min bror har fått 1 miljon i förskott på arv.

Fungerar det så att folk skickar in det till Skatteverket och då kommer de säga jag ska få 1 miljon mer när mina föräldrar dör? Jag tror hon lurade mig när hon sa det och att de öser miljoner över min bror medan jag inte får något. Men de vill inte säga det rakt ut för då kanske jag skulle säga det till folk och då skulle de uppfattas som taskiga.

Även om jag skulle få 1 miljon mer av mina föräldrar när de dör så känner jag mig lurad. Om jag skulle stoppa in 1 miljon i fonder så skulle de växa till 16 miljoner på 40 år om de dubblas vart tionde år. Mina föräldrar kommer dö om cirka 40 år om de lever till 85.

4 gillningar

Vilken trist situation. Jag skulle rekommendera att ta kontakt med en jurist. Den mina jurister brukar gå till i civilrättsliga frågor är Marika Levin. Jag själv har ingen erfarenhet av henne, men det är en startpunkt.

Det som du vill gör är att i princip börja dokumentera allt - både med mejl, inspelning och så vidare. För hamnar det i en tvist längre fram så kommer du behöva alla bevis du kan få. Du kan inte bli av med din laglott eftersom du alltid kan begära jämkning.

Sedan andra läsare kanske kan det här bättre än jag.

4 gillningar

Usch vad detta potentiellt kan vara starten på världens tristaste relation… :cold_sweat:

Saken är att de kan göra så här då det är deras pengar. Det är en gåva. Det kan också vara ett förskott på ett arv och det funkar också. Det är fortfarande deras pengar.

Sedan beror det på lite hur mycket deras pengar är den dag den siste av dem dör. Som bröstarvingar ska ni barn (två eller fler) få dela på minst hälften. Men den andra halvan kan de göra vad de vill med.

Så ja, är ni två syskon så kan din bror få mer. Men värst är att det här upplägget känns knasigt och att det måste ligga mer bakom.

Jag är i dina föräldrars ålder och jag inser att om jag lever i 40 år till kan jag inte veta hur mycket slantar jag har eller hur mitt liv ser ut då. Jag skulle inte heller dela ut olika mycket slantar till mina barn om det inte var fråga om liv eller död.

Jag blir inte klok på det här. Men ja, ta reda på juridiken från någon som vet. Fråga på lawline om du söker ett kort svar som start. Men prata med dina föräldrar, prata med din bror, prata alla fyra. Annars går det här nog lätt åt helvete, för du är uppenbart redan upprörd.

Jag håller en vidskeplig tumme.

7 gillningar

Vad var motivet till att bara han ska få ett förskott om man får fråga?

1 gillning

Känns ju jättemärkligt! Dum fråga kanske, men det är inte så att din bror dragit på sig stora skulder som dina föräldrar hjälper till att betala av med ett förskott på arvet? Eftersom de inte verkar vilja prata alls om det? Annars tycker man ju att det inte borde vara några problem att berätta varför de valt att göra som de gjort.

1 gillning

Jag är av åsikten att dina föräldrars pengar inte är dina pengar, och jag tycker att du bör fundera på varför du känner dig berättigad till deras pengar. Att gå runt och räkna på hur mycket pengar du skulle ha i samband med att de trillar av pinn är helt klart inte ok.

Med det sagt så undrar jag vad dina föräldrar tänker!!!
Att göra viss ekonomisk skillnad på barn så att det är behovet som styr, det är rimligt.
Men det här rör sig om galet mycket pengar och det är rent ut sagt en skymf!!!

Jag tycker att du ska sätta dig ner med dina föräldrar främst och göra klart att du ser det som en markering från deras sida att din lillebror är mer värd. Varför vill de såra dig på det viset?
Ifrågasätt också varför de vill skada relationen till dig och relationen mellan dig och din bror. För det är konsekvensen av deras agerande. Det borde de själva förstå.
De kanske har en ”god” förklaring?
Men om de på allvar lägger locket på då bör du kalla till dig även brorsan och göra klart för samtliga att hela upplägget känns riktigt svinigt och orättvist.

Jag hade personligen varit benägen att bryta med min familj en tid, då jag uppfattar detta som direkt toxiskt.

Och jag tycker att även du bör överväga att göra det. Du är ung och kan bygga värdefulla relationer utanför familjen och du kommer kunna bli ekonomiskt oberoende utan deras hjälp.

17 gillningar

Tråkigt att någonting som är relativt enkelt att reglera ska behöva störa familjerelationer
och eventuellt leda till en civilrättslig process mellan två syskon. Jag känner inte till alla omständigheter men bjuder gärna på några allmänna kommentarer. Jag är inte advokat och detta ska inte uppfattas som någon juridisk rådgivning.

Jag uppfattar er båda syskon som legala arvingar till era föräldrar. Dina föräldrar har rätt att förfördela dig med halva arvslotten. Den andra halvan delas upp i laglotter mellan de legala arvingarna, dvs dig och din bror. Du har i normalfallet rätt till din laglott.

Om inget annat är avtalat, t.ex. att pengarna är en gåva till din bror, så är huvudregeln att pengarna presumeras vara just ett förskott på arvet, dvs en del av hans halva av hela arvslotten. Om det finns andra arvtagare än legala så gäller andra regler.

Även om du har rätten på din sida, så kan det vara en god idé att reglera detta i ett gåvobrev till dig. Eftersom de uttryckligen sagt att pengarna är ett förskott på din brors arv, så ligger detta sannolikt i dina föräldrars intresse. Detta är ett smidigt sätt att undvika en eventuell rättslig process mellan två syskon.

Vad gäller frågan om en eventuell värdeökning på beloppet så är huvudregeln att detta ljusteras nominellt, dvs du kommer inte att kompenseras för ett ökat realvärde. Detta går dock att reglera i gåvobrevet. Beloppet skulle exempelvis kunna indexeras upp efter KPI, vilket kanske också speglar dina föräldrars vilja. Att kompensera för potentiellt uteblivna vinster på börsen tror jag känns orimligt för de allra flesta.

Det är aldrig kul att känna sig förfördelad, framförallt inte av sina egna föräldrar. Mitt intryck av det du skriver är dock att dina föräldrar inte avser att förfördela dig. Deras vilja kanske inte skiljer sig så mycket från din? Kanske ni kan lösa detta med konstruktiva samtal och ett gåvobrev? Det är svårt att ge råd när man vet så lite. Lycka till.

3 gillningar

Jag har svårt att se på vilket sätt man skulle kunna registrera detta hos skatteverket som din mamma påstår, men jag är ingen expert. Men såna papper brukar man upprätta och förvara själv så vitt jag vet.

Jag tycker att du ska prata mer med henne om att du upplever det som orättvist, vilket det är, även om din bror har någon form av kris skulle de kunna skött det snyggare. I många familjer finns iden om att det är viktigare att ge till den som behöver än att det ska bli rättvist, men 1 miljon tycker jag personligen är alldeles för mycket att sticka åt den som behöver utan att kompensera andra barn. Varför ska de barnen som sköter sin ekonomi missgynnas?

Men de kanske bara inte har tänkt. Läste en historia på nätet för några år sen om en person vars mamma som hade fyra vuxna barn tänkte ge sin villa (då värd 7 miljoner) till ett av barnen, ”eftersom de andra redan hade egna villor” dock med den lilla skillnaden att de själva betalat för sina villor. Hon tänkte antagligen inte alls ekonomiskt utan bara att målet var att alla skulle ha villor…

7 gillningar

Så här hade nog jag tänkt.

De får självklart göra vad de vill med sina pengar men om de inte har någon bra förklaring till varför de har gjort det så får man väl anta att de gillar din bror mycket mer än dig. Vem vill vara del av en sån familj?

2 gillningar

Otroligt trist och förstår att det känns bittert. Har tyvärr på nära håll sett en familj med tre syskon slitas i sär av en liknande händelser, här var det dock ytterligare pengar inblandat och ett familjeställe i Skärgården.

Kontentan av det hela var att de tre syskonen slutade att prata med varandra och det gick aldrig att reparera skadan.

Upprinnelsen till det hela var att modern ville att den äldsta sonen skulle ta över och att den “behövde pengar” eftersom den bedrev en verksamhet som blödde medan de andra hade trygga jobb från anställningar.

Jag håller med om att föräldrar är så klart fria att göra vad de vill med sin egendom och pengar medan de är i livet, men samtidigt, att bli förfördelad syskon emellan är en väldigt jobbig situation.

Vad ska pengarna användas till? 1 mille till en 20 åring verkar som en katastrof runt hörnet.

Hur står del av föräldrarnas förmögenhet rör det sig om? Får du 50 mille om 40 år är det kanske skit samma om du får en miljon mindre.

Kan det vara så att miljonen är utjämning för att det ska bli rättvist då du kanske fick BMW och 2 språkresor medans brorsan hatar att resa och inte har körkort?

När jag fick ett förskott på arv överfört från ett utländskt konto så bad banken om ett gåvobrev som bevis, annars skulle de inte släppa pengarna. Efter av båda parter undertecknat gåvobrev som skickades in till banken så fanns pengarna på kontot. Troligtvis fick myndigheterna ta del av det, men det vet jag inte säkert.

1 gillning

Klart trist sits. Beklagar. Är du i stort behov av pengar idag? Om inte så tycker jag att du ska försöka reparera din relation till din bror, det är en relation som kommer vara viktig hela ditt liv förmodligen.

Sedan håller jag med om att du ska kunna kräva en förklaring av dina föräldrar. Du vet kontexten här, vi gör det inte, men om det är såsom du framställer det så blir du orättvist behandlad. Även om dom måhända har den legala rätten på sin sida så är det inte därifrån du bör närma dig det hela, utan berätta hur sårad du blev av det. Hur du känner dig. Det bör dom lystra till. Hoppas det går bra.

2 gillningar

Mina barn har båda fått förskott på arvet efter deras far i form av ett gåvobrev. Olika summer vilket baserades på vad jag redan hade gett/hjälpt dem innan med. Detta var jag väldigt klar och tydligt med vilket dem respekterade. Det enda fel jag kan känna att dina föräldrar har gjort är att inte vara just det, öppna, klara och tydliga med att såhär tänker/kommer vi att göra.

1 gillning

Har exakt samma belopp inom min familj, min bror har två döttrar, den yngre flytta till Sthlm vid 20 år, hon behövde boende, han hjälpte henne.
Fyra år efter flyttar hon ihop med sin kille, sålde lägenheten med bra vinst, (sålde för ett år sedan.)

Rent juridiskt kan man inte göra något åt saken, tror det dök upp frågor om förtids arv, men min bror sa det är bara ett lån. Hon har nu betalt tillbaka pengarna, men får behålla vinsten.
Den andra dottern förstår lånet, hon brukar även reta min bror, nu kommer favorit dottern hem, döttrar har en bra relation i mellan sig samt med pappan.
Vinsten går inte och göra något åt, hon hade även tagit lån, men med pappan som medsökande plus miljonen som kontant insatts.
Man är fri att göra vad man vill med sina pengar fram till sin bortgång, där efter startar jämkning av arv osv.

2 gillningar

Har du förklarat för dina föräldrar att det här kan och kanske kommer skapa stora slitningar inom familjen? Förstår de inte alls att det känns konstigt för dig?

3 gillningar

Sedan har en mer kluring inom familjen, vi är fyra syskon, tre tätt efter varandra sedan en halv sladdis som är 20 år yngre än mig, mamma fick barn tidigt, 20 mig o sladdis vid 40.
Mamma har gått igenom mycket med sitt tidigare jobb som jag nämnt om, hon brukar även sitta som nämndeman inom tingsrätten, varav juridisk lagd.

Vad vi vet så brukar hon ge pengar till lillsladdisen, han köpte hus, renovera den till toppskick , varav vi vet att dom blev topp belånade, efter 2 år gick dom isär, han behöll huset, dvs köpte ut ex.
Vart pengarna kom ifrån är inte svårt att räkna ut.
Mamma brukar bolla juridik med mig, som exempelvis arv, vilka belopp banken noterar vid överföringar osv, har ett ex där föräldrar ville skicka vidare pengar till henne, handla om ett arv från hennes pappas bror som inte hade barn, ex jobbar inom bank, hon skicka bara över pengarna, inga gåvobrev. 12 år efter gick dom bort, hennes syster är en gring jurist, dessa belopp hitta dom aldrig igen vid arv.

Vi har prata lite om detta jag o mina 3 syskon, men vi har kommit fram till att det är bäst att bara låta mamma göra som hon vill, finns inget vi kan göra. vi kommer ändå vara närmare 65- 70 år själva den dagen mamma lämnar livet, vi ser att lille sladdis behöver pengarna bättre än oss.

2 gillningar

Jag ser det som att du har två val.

• Antingen slåss du för att få en miljon, antingen nu eller sen.
  • Eller så försöker du jobba med dina egna tankar och varför du anser att du har rätt till dins föräldrars pengar.

Risken med första alternativet är att du kan bli ovän med din familj och det behöver inte betyda att du får något. Rent juridiskt så har du inte rätt till något mer än din laglott vid arvet. Och även om du skulle få ett papper på att du ska få en miljon mer vid deras bortgång kanske pengarna är spenderade tills dess.

Risken med det andra alternativet är att du misslyckas och blir bitter. Men om du kan komma över att det inte är dina pengar och det kan vara så att din familj har en god anledning till att han behöver pengar mer än du, så kanske du kan bli tacksam i livet ändå :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Jag och mina syskon har en deal där en av oss fått ett förskott på arv. Det ska alltså korrigeras i bodelningen. Det beloppet är mindre och skulle egentligen kunna hanteras här och nu men det ser ut så iallafall. Jag ser inget lurt med det på något sätt. Här förstår jag det som att dina föräldrar påstår att det skulle vara förskott på arv men att de sedan lägger locket på och inte vill prata om det.

Nope, inte vad jag någonsin hört talas om. Låter mycket konstigt.

Urtråkig situation och kan relatera till den eftersom min fru har en liknande sits. De har åtminstone skrivit ner på en lapp om vad hennes syskon fått men det gäller nog inte legalt om hen inte accepterar det.

Jäkligt svårt att råda. Å ena sidan kan detta trasha era familj, och det är inget man vill göra i sitt liv. Å andra sidan känner du dig sviken, med rätta låter det som.

Visst det är dina föräldrars pengar men som förälder måste man också tänka på rättvisan mellan barnen så det blir någorlunda rätt. Annars är risken stor att relationen fallerar och att ni som syskon inte vill veta av varandra. Alla föräldrar mardröm.

Jag hade nog först försökt ta upp det igen med dina föräldrar och syskon närvarande. Berätta vad du vill prata om så de inte blir överraskade. Försök ha en lugn fokuserad diskussion om hur du känner och vad du tycker skulle vara rätt. Försök undvik att anklaga. Prata om ditt perspektiv. Det löser sig sannolikt inte direkt men kanske när de fått tänka över det.

2 gillningar