Min bror fick 1 miljon men jag fick inget

Förstår att det inte känns rättvist för dig i den här situationen. Kan det vara så att det du innerst inne känner dig lurad på är kärleken från dina föräldrar och inte pengarna i sig.
Jag tror att du ska dokumentera så mycket som möjligt här och nu så att du har underlag om du bestämmer dig för att driva det vidare juridiskt i senare skede.

Under tiden så skulle jag iallafall fokusera på att kämpa för att dra in egna pengar och därmed bygga upp en egen stolthet i att ”jag behöver inga allmosor/arv, utan jag kan bygga upp en egen förmögenhet”. Drivkraften kan vara att din egen förmögenhet ska vara större än vad du någonsin kommer att kunna ärva.

Är verkligen inte jurist men har varit i grävt i liknande frågor, som jag förstått det så är alla gåvor till sina barn att betrakta om förskott på arv om det inte uttryckligen anges att det inte är det. Med det sagt skulle jag se till att det finns så mycket dokumentation som möjligt…

Hittade detta vid en snabb Googling idag: Vad räknas som förskott på arv?

2 gillningar

Om det verkligen är så att det är ett förskott på arv, då ska det upptecknas med testamente.

Om det är en gåva till brodern så blir det om jag förstått rätt gåvoskatt, men då finns inget löfte att du senare ska få samma mängd pengar.

Dina föräldrar kanske vill skydda brodern, som kanske klantat sig ekonomiskt, och inte lämna ut broderns omständigheter.
De kan hålla anledningen hemligt, men om de vill att din relation till föräldrarna ska vara bra behöver de visa god vilja nedtecknat i testamente att du ska erhålla samma summa vid arv.

Vill dina föräldrar inte visa god vilja gentemot dig och juridiskt hållbart skriva testamente som säger att brodern redan fått 1 million som förskott på arv, då är det rimligt att din relation till dina föräldrar försämras eller kanske upphör.

Förklara i förväg för föräldrarna hur de ska sköta saken rätt och om de inte gör det juridiskt rätt och moraliskt rättvist, berätta det innan du bryter kontakten med dem.

Om du i tystnad bryter kontakten kan de i sitt huvud hitta på andra “förklaringar” till att du går din egen väg.
Ge din bild av saken hur det ska skötas juridiskt rätt och rättvist innan du eventuellt bryter relationen.

Tar man en titt på inflationen som ts nämner, intervall 40 år.(vänder på siffror,1 milj idag, vad motsvarade det 1980.
Då motsvarar det att han hade fått 297677 kr i förskottsarv.
Tar man en titt sedan på vad lagen säger 6kap§3 ÄB läser kommentar, så ska inte kontanta medel räknas enligt index, av den enklaanledning att det finns inget angivet indexsystem att följa.

1 gillning

Gåvoskatten avskaffades 2005 så det borde det inte bli (även arvsskatten är avskaffad).

Angående krav på testamente så är min förståelse att det är precis tvärt om. Om inget är skrivet så klassas det som förskott på arv (Vad räknas som förskott på arv?). Men det känns ganska uppenbart att det i en framtida bouppteckning skulle kunna bli diskussioner om vad som hänt och inte. Därför skulle jag försöka samla så mycket dokumentation som möjligt.

1 gillning

Tog och rotade lite till i ämnet, som sagt då det även berör mig, och måste säga mamma är en sann ekonom ut i fingerspetsarna. tog en titt på pengarna hon ger till sladdisen vi kallar han för lill gossen inom familjen. har kortat ner räkneexempel samt gåva som likställs med testamente.

Plussa ihop vad jag uppskattar hennes förmögenhet ligger, ca +8 miljoner.

Pengar hon ger bort som exempel gåva 4 milj till lill gossen. Hur delas det sedan upp?
Går man in totalt (vi är 4 st bröstarvingar), 2 milj per p i kvarlåtenskap.
Enligt kap6§ 4 och 5 så behöver man inte betala tillbaka överskott från gåva om hon nu har missat lite.
Men i detta läge behövs inte detta.

Delningen kommer bli 1 milj per person, där lill gossen kvitterat ut 5 milj totalt.
Går man in på laglott så har man okränkbar rätt till sin laglott vilket då är halva laglotten.
Dvs 2 miljoner/ 2 = 1 miljon.

Men å andra sidan har vi alltid sagt till henne, lev upp pengarna, vi är inte intresserad av arv. Nu har jag inte skrivit exakt hur hon gör, men har insett att det hon gör är rätt enligt lag.

Uträkningen är bara uppskattad av mig, mamma kan mycket väl ha mer pengar, dvs hon har antytt det åt oss, men har utgått vad jag uppskattar hennes förmögenhet, sedan är lurifaxen hos henne som gott och väl kan tilldela lill gossen någon extra milj utöver den lagliga biten, då hon som sagt varit nämndeman, följt advokaters upplägg o pläderingar, följt med stort intresse hur domaren bedömt och utgått från bevis till dom.

Min mamma skulle nog gärna ge mig sin villa men tycker inte att det skulle vara rättvist mot mina syskon och det håller jag med om.

Jag är den enda som bor nära och skulle kunna bo där och hon skulle gärna se att huset blev kvar i familjen den dag hon inte kan bo kvar men två av mina tre syskon har behov av det extra tillskottet som en försäljning skulle ge och därför är det ändå inte aktuellt att ge mig villan, tyvärr.

Men varför måste den ges bort? Hon skulle ju kunna sälja den till dig och sen ge alla barn, inklusive dig, lika del av pengarna.

1 gillning

Tråkig situation! Hoppas ni hittar en väg ur den där relationerna inte påverkats för mycket.

Själv tycker jag att det alltid verkar komplicera saker när inte samma belopp ges bort vid mer eller mindre samma tillfälle. Sen om det ena syskonet behöver hjälp för att ta sig ur en knipa och det andra kan köpa fonder spelar mindre roll.

1 gillning

Jag är inte tillräckligt intresserad av att bo där för att betala det marknadsmässiga värdet för huset så det är inget alternativ. Om jag var ensamt barn skulle jag gärna ta över huset och lägga pengar för att göra det perfekt för mig men inte när tre syskon måste lösas ut.

Jag har sett av er att jag bör samla bevis. Jag har frågat mamma några gånger och då brukar hon svara ”Nu ska jag lägga mig”, ”Jag tänker inte prata om det” eller liknande och hon blir sur.

Ni säger även att om de inte skrivit ett brev som säger det är en gåva så har jag rätt till 1 miljon mer. Visst är det så men hur bevisar jag om cirka 39 år att min bror fått en miljon? Det är nog svårt att begära ut kontoutdrag som går tillbaka 39 år.

Hej tråkig att höra. Men för min del
Hade jag inte låtit pengar styra o ställa. Det är ändå dina föräldrar val att välja. Att ge. Som i mitt fall , mina föräldrar gav min storebror 500 000 kr jag blev glad för hans skulle och jag frågade inte ens om jag kan få nåt eller varför han fick det. Utan jag blev glad för hans skull. Det är vad familj är för varandra att vara glada för det man får. Det är en annan sak om man bli illa behandlad. Det är min syn i alla fall på att inte låta pengar styra familjens relation.

Hoppas det löses för dig.

3 gillningar

Min spontana tanke är att dina föräldrar är berättigade att göra vad de vill med sina pengar. Det låter som att din mor av någon anledning inte vill berätta eller förklara situationen för dig, utan letar efter ursäkter för att slippa. Det är inte olagligt att göra så.

Jag är varesig jurist eller ekonom, men jag utgår från att om det inte finns dokumentation om att det är just ett förskott på arv, då är det en gåva, dvs att varesig din bror eller dina föräldrar är skyldiga dig någonting alls. Du har rätt till del av det kvarstående arvet när de väl går bort.

2 gillningar

Visst har föräldrar rätt att bestämma över sina pengar men jag tror det är vanligare med manipulativt mjölkande avkommor än att föräldrar inte önskar rättvisa. Därför är det rimligt att syna det i sömmarna.

5 gillningar

Kolla vad som gäller rent juridiskt! Denna tråd på Lawline Uträkning av arvslott när det finns förskott på arv - Förskott på arv - Lawline. Förutom den artikeln finns länkar inom samma ämne på sidan. Hoppas det ordnar sig.

Du ska nog bara visa lite besvikelse över att din bror fått pengar, samt kanske fråga varför, mer kan du inte göra, jag redogör nedan vad man kan göra med gåvobrev som handlar om penninggåvor, medans bägge parter ännu lever.

Tror du du först måste förstå grunderna med en penninggåva,

1. För det första man behöver inte upprätta ett gåvobrev.
  2. För det andra man kan när som helst ändra ett gåvobrev som handlar om pengar.
  3. För det tredje man kan ändra att det inte ska utgöra ett förskott på arv, sedan kan man ändra till att det ska utgöra ett förskott på arv.
  4. Man kan ändra genom tillägg i gåvobrevet, eller helt enkelt skriva ett nytt gåvobrev.(ersätta det gamla gåvobrevet.
  5. Detta gäller penninggåvor, dvs man kan fritt ändra avsikten med gåvan, tid spelar ingen roll, enda som räknas är att alla parter som berör gåvan ännu lever och vill ändra. Utgöra förskott, eller efterliknas med testamente osv, fritt fram o ändra.
    Även om dom ger dig en kopia från dagens villkor så är det den senaste/sista som gäller.

Glömde tillägg 6) Som jag skrev om min bror och ena dotter som fick 1 milj, man kan även returnera en gåva.

Svensk lag är snarast tvärt emot vad du skriver.

Om mottagaren är en bröstarvinge är nämligen lagens utgångspunkt att alla gåvor, med undantag för rena vardagsgåvor, utgör förskott på arv.

Det finns alltså ingen tidsgräns på hur långt tillbaka man kan hävda att något är förskott på arv. Det spelar därför ingen roll om gåvan givits nära inpå givarens död eller långt dessförinnan.

Källa: https://lavendla.se/juridik/familjeratt/gavobrev/forskott-pa-arv/

Jag är jurist och har tidigare arbetat med just ekonomisk familjerätt. Detta gäller i ditt fall:

Dina föräldrar har rätt att ge bort pengar till bara ett syskon om de vill. Presumtionen är att en gåva från en förälder till en bröstarvinge (barn) är ett förskott på arv om inte annat föreskrivs (“vanliga” gåvor som julklappar och födelsedagspresenter är undantagna).

Under förutsättning att du och din bror är era föräldrars enda bröstarvingar har ni lika rätt till laglott efter era föräldrar. Laglotten utgörs av hälften av era föräldrars tillgångar räknat vid deras frånfälle. Resterande tillgångar, arvslotten, har de rätt att göra vad de vill med. I praktiken kan alltså en förälder med två barn ge barn nr 1 3/4 av tillgångarna och barn nr 2 1/4. Mer än rätt till laglott har man alltså inte. Om det är schysst, rättvist eller ens särskilt smart med tanke på surnande familjekärlek framgår inte av lagen.

Nu till gåvan i sig. Som jag skrev ovan är presumtionen att en gåva av den här storleken är ett förskott på arv. Om gåvan är så pass stor att den inkräktar på din laglott vid era föräldrars bortgång kan du ha rätt till kompensation upp till värdet av laglotten. Om föräldrarna har skrivit att gåvan inte är att anses som förskott på arv i ett gåvobrev kommer du ha svårt att få kompensation om du ändå får ut din laglott.

Min gissning är att det finns ett gåvobrev eftersom bankerna nuförtiden oftast kräver skriftligt underlag för att genomföra större överföringar av penningtvättsskäl. Kanske vill din mamma inte prata om gåvobrevet eftersom de har skrivit att gåvan inte ska anses som förskott på arv. Det är dock bara en gissning.

Jag förstår att det känns surt, oavsett vad andra säger om att föräldrar har rätt att välja själva vad de vill göra med sina pengar. Om dina föräldrar inte ens klarar av att prata om det kommer du att ha svårt att visa på gåvan vid arvskifte efter dem. Mitt bästa tips är att spara bilder på konversationer som nämner gåvan och hoppas att dina familjemedlemmar någon gång inser hur deras handlingar påverkar dig…

14 gillningar

Vad gäller om föräldrarna inte har några tillgångar alls kvar då de går bort, efter att tidigare i livet ha gett 1 miljon kronor i förskott på arv till den ena bröstarvingen?

Lite förenklat gäller att kvarlåtenskapen räknas som tillgångar på dödsdagen + eventuella förskott på arv. Om föräldern i ditt exempel går bort och har 0 kr på kontot blir kvarlåtenskapen 0 + 1 000 000 = 1 000 000 varav laglott 500 000 kr. De två bröstarvingarna har då laglig rätt till 500 000 / 2 = 250 000 kr. Beroende på hur gåvan är formulerad (samt om det finns testamente och vad det i så fall säger) har barn nr 2 då rätt att få ut 250 000 kr eller 500 000 kr. Sen är det alltid svårt att få ut pengar av någon som tagit emot pengar för en lång tid sedan och kanske inte har dem kvar - man kan inte “lugga en skallig”.

3 gillningar