Utjämnat förskott på arv. Hur ska testamentet regleras?

Min bror har vid två olika tillfällen för 8 år sen och 4 år sen fått monetära gåvor av min far i form av några 100kkr. Det är lite oklart om gåvobrev upprättats vid de tillfällena. Men i efterhand har far gjort ett tillägg i sitt testamente om att gåva givits som förskott på arv till min bror. Storleken på förskottet som angivits i testamentet är dock större än summan av de två faktiska gåvorna. Detta med avsikt att göra det mer rättvist med avseende på köpkraft. Summan i testamentet har alltså räknats upp med faktisk inflation och sen med prognostiserad 2%-ig inflation fram till svenssons medellivslängd. Det är lite trubbigt men jurist gav min far rådet att göra det så för att få en faktisk summa i testamentet istället för en summa som är rörlig med avseende på faktisk inflation och livslängd. Båda jag och min bror tyckte det var ok.

Nyligen har min far bestämt att istället reglera denna ojämnhet på en gång och alltså ge mig pengar uppräknat med faktisk inflation fram till just nu. Och i samband med det också bara ta bort avsnittet i testamentet angående förskott på arv. Jag är såklart väldigt tacksam för detta. Men min fråga är:

Blir det korrekt att då bara stryka avsnittet i testamentet? Jag vet inte hur arvsskifte går till. Kollas gåvor tilllbaka i tiden upp av nån? För om man börjar titta tillbaka på överföringar kommer det ju synas att min bror har fått mindre pengar än vad jag har fått i faktiska kronor. När skillnaden egentligen endast är en välvillig uppräkning med inflation. Jag föreslog att farsan skulle kolla med juristen, men han verkade säker på att det skulle räcka med att ta bort testament-avsnittet

1 gillning

Om du och din bror är de enda dödsbodelägarna lär det inte bli några problem om ni är överens om upplägget. Gåvobrev och testamente skall normalt bifogas bouppteckningen. Arvsskiftesdokumentet som reglerar uppdelningen kommer skrivas under av dig och din bror närsomhelst efter det att bouppteckningen är registrerad och klar hos skatteverket.

1 gillning

Stämmer att din bror har rätt till ett större arv än dig från dödsboet då du fått större förskott.

Ni får göra upp efter farsan har gått bort istället.

Lät väldigt konstigt att ange fel summor i arvet. Rättspraxis kan hinna ändras tills dess att arvet ska skiftas. Hur förtida arv ska inflationsjusteras eller ej finns det flera debattvinklar kring.

1 gillning