Fritidshus och förskott på arv?

Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp att bolla tankar inför en situation som jag står inför.

Min far vill lämna över totalt 75% av ett fritidshus som han äger till mig och mina två syskon. Pappa vill att respektive syskon ska få 25% och han själv vill stå kvar som ägare på 25%.

En av oss syskon vill inte ha huset, vill inte vara delaktig i underhåll eller vistas där.

De andra två vill skrivas in som delägare, vistas i och underhålla huset.

I dagsläget har de två syskonen som vill ha huset inte råd att köpa ut det tredje syskonet, utan det kan bli aktuellt först den dagen pappa går bort. Det finns inga andra syskon än vi tre.

Hur skriver vi gåvobrev så att det blir korrekt och mest rättvist för alla? Ska vi skriva något annat avtal?
Alternativ 1. Ska 25% skänkas respektive till de två syskon som vill ha huset och det ska anses vara förskott på arv? Ingenting ges då till det tredje syskonet just nu. Vad händer den dagen pappa går bort om pengar investerats i huset av de syskon som har huset och värdet har ökat?
Alternativ 2. Ska syskon som inte vill ha huset ändå få 25% delägande nu, men att man skriver något enskilt avtal där det framkommer dagens värde och ev. ökat värde inte ska tillgå denne vid ev. försäljning?
Alternativ 3. Vilka andra lösningar kan man tänkas överväga i den här situationen? Hjälp uppskattas!

Mvh Igelkotten

Välkommen till forumet! :smiley:

Oj vad jag blev trött bara av tanken på detta… :see_no_evil:

Nu provtänker jag:

Förskott på arv till er alla tre och att de två som vill ha huset köper ut den tredje idag, till dagens värde. Om nu er far envist ska behålla 25% så blir det ju ca 8% vardera till senare och då skulle jag föreslå nå’n form av klausul som etablerar värdet för den fjärdedelen till dagens värde (om det nu är juridiskt möjligt). Annars fastnar ni ju i att underhåll etc kan öka värdet fram till er fars frånfälle.

Ännu bättre vore ju om er pappa gav er hela huset och att de två som vill ha det kvar köper ut den tredje redan idag samt att de två som nu äger kåken kommer överens med pappsen om hur han får nyttja den.

1 gillning

Jag hade föreslagit en lösning, som inte säkert är rätt för er, men intalar mig att den är enkel juridiskt. Alla tar 25 % var. Syskonet som inte vill ha sin del säljer sina 25 % till de två syskonen som vill äga, dvs de äger 37,5 % vardera. Kan det ej betalas här och nu så skriver ni en revers dvs ni lånar pengarna av detta syskon, men lovar att betala en vacker dag, t.ex. vid er fars bortgång alt när stugan säljs.

Genom detta upplägg så är ni överens om värdet idag. Det ni behöver fundera på är om det ska utgå någon ränta på reversen och i sådana fall hur den ska beräknas

1 gillning