Hej,
Min pappa har tillsammans med sina två syskon ärvt en bostad. Nu planerar jag och mina två syskon, tillsammans med vår pappa, att köpa ut pappas två syskon från fastigheten. Vi har några funderingar och undrar om det är något särskilt vi bör tänka på i processen?
Det vi har tänkt på hittills är:
- Bostaden är väldigt gammal och har ökat kraftigt i värde sedan den köptes. Därmed räknar vi bort vinstskatten (22%) på hela bostaden innan syskonen får sina delar.
- Eftersom det inte handlar om en försäljning utan att fastigheten kommer att skrivas över på pappa och eventuellt oss barn, undrar vi om det är bättre att betala vinstskatten direkt, eller om det är bättre att vänta tills vi säljer fastigheten i framtiden? Ha i åtanke att vi planerar att renovera och stycka av ena delen och sälja för sig.
- Vi planerar att räkna bort mäklaravgiften, eftersom detta inte är en “riktig” försäljning.
- Pantbrev finns redan, men vi vet att det tillkommer en avgift för att skriva in oss barn som ägare, samt en lagfartsavgift. Finns det några andra kostnader vi bör ta hänsyn till?
- Är det några fler avdrag vi kan göra när vi köper ut syskonen?
- Det har gjorts en del renoveringar på bostaden genom åren. Hur långt tillbaka kan vi i så fall dra av dessa på skatten?
- Finns det några andra saker vi bör tänka på eller några vanliga fallgropar?
Tack på förhand för hjälpen!
/elina