Min svärmor ska sälja sitt hus (ca 4mkr) i samma by som jag och min familj bor. Vi är intresserade av att köpa det om vi får det till ett bra pris. Ett bra pris för oss är ca 3,1 mkr för att kunna ha en renoveringsbuffert.
Vi bor i ett radhus som är en nyproduktion (ca 3 mkr inköpspris 2020) gissar att vi skulle få någonstans mellan 3,3-3,6mkr om vi säljer idag.
Vi har fått frågan om vi kan tänka oss att byta bostad rakt av och vi skulle vilja få in era tankar på det.
Annars är planen att vi säljer radhuset till högst bjudande, hon säljer huset till oss för ca 3,1 och hon flyttar in i en mindre bostadsrätt.
Rent spontant så låter det smidigt och helt okej ekonomiskt att byta rätt av.
Vet dock inte hur mycket renovering som behövs, eller hur många extra kvadratmeter ni får i huset och tomten.
Jag tycker det låter ojust att din svärmor ska få det sämre ställt med så mycket pengar. 1 miljon är mycket pengar. Om hon verkligen vill ge er den gåvan, så visst, men annars tycker jag ni ska försöka göra det som är bäst för henne, inte pressa henne på npågot vis till en affär som är så dålig för henne. Det är svårt nog att vara kvinnlig pensionär.
Förstår att det kan låta ojuste för någon som inte har hela bilden och det var inget jag bad om att få synpunker om heller men eftersom du tyckte det va viktigt för dig att ha åsikter om något du inte är insatt i så kan jag förklara lite bakgrund: Hon har inga lån på huset, Änka sedan något år tillbaka, hyfsat gott ställt och hon hade blivit jätteglad om hennes dotter med familj tog över huset och tog hand om det. Om huset: Direktverkande el, snart dags att byta tak, båda badrummen behöver renoveras, fönster och lite annat som behöver fixas därav behovet av renoveringsbuffert.
Hon är väldigt angelägen om att få flytta därifrån och ”börja på nytt” och när vi sa att vi är intresserade men att vi inte har möjlighet att lägga 4mkr så sa hon att om hon får minst 2,8mkr så att det räcker till en lägenhet så blir hon nöjd men då sa vi att vi kan bjuda 3,1mkr.
Det var i samband med detta som hon föreslog att byta bostad rakt av.
Eftersom jag aldrig har sålt bostad förut och inte gjort ”affärer” med familj så hade det varit grymt med lite ”tänk på det här”, ”det här får ni inte missa”, kan vi byta säkerhet och flytta med det befintliga lånet till det nya huset och behålla räntan, vad händer med belåningsgraden, vad är rimligt för mäklaren att ta betalt om vi byter bostad rakt av?
Då får du en gigantisk framtida reavinst, med 22 procents skatteeffekt! Dessutom får du betala 1.5 procent stämpelskatt på taxeringsvärdet, inte på köpeskillingen.
Gåva mot vederlag skulle kanske fungera i detta fall. Då skjuter man skatten framför sig. Kan inte mäklaren detta så får man ta hjälp på annat håll. Ludvig och Co brukar kunna detta. Svindyra, men det är ändå kanske värt pengarna.
En central faktor här borde vara de båda husens grad av handikappanpassning och driftkostnader. Om det hur ni bor i är väldigt väl anpassat för en äldre person (svårt med trappor etc.) och dessutom har låga driftkostnader borde värdet av att bo där i någon mening vara högre än marknadsvärdet. Ska man köpa och sälja är det förknippat med en hel del risker och transaktionskostnader. Att kunna göra upp det hela själva är en klar fördel. Att man byter “med rabatt” är ingen större fråga i min värld.
Försäljning till underpris till ett barn kan komplicera framtida hantering av arv.
Ta hjälp av en jurist, det kostar lite i nuläget men är kanske en god investering på längre sikt.
Helt rätt. Att pula på egen hand kan bli väldigt dyrbart.
Även om föräldrar överlåter till underpris till ett av barnen, finns ofta pengar över för att kontant kompensera övriga syskon. Om inte, får man söka andra lösningar.
Tänk även på att det kan ha skattemässiga effekter om en bostad säljs/överlåts under marknadspris. Se vidare här och kontakta Skatteverket om det är oklart. Försäljning av bostadsrätt | Skatteverket
Alltid otrevligt att få överraskningar året efter när försäljningen ska deklareras.
Få båda era boenden värderade av en eller två oberoende mäklare. Låt detta ligga till grund för ev kompensation till syskon. Skänk era resp boenden till varandra som gåva. Eftersom ni är släkt finns gåvoavsikt, utan utredning.
Ni “ärver” varandras anskaffningsvärde, som ligger till grund för framtida vinstskatt. Det är inget som ni behöver betala nu men är bra att vara beredd på och som ni måste ta hänsyn till. Fördelen är att ni kommer åt boendet billigare idag, men får betala högre vinstskatt senare. Men det är ju också ett senare problem.
Dessutom tar Lantmäteriet bara 825 kronor i expeditionsavgift vid gåvor istället för 1,5% i stämpelavgift.
Men låt en duktig jurist titta på upplägget så att det blir korrekt.