Jag samtalade med min far i veckan. Vi bor idag i en villa som är lite liten för oss fyra i familjen. Min far äger två större hyreshus och en enplansvilla.
Han framförde att gärna säljer enplashuset till oss för 500.000sek, taxeringsvärde ca 1.1 miljon. Mellanskillnaden ska gå som förskottsarv/gåva.
Min fråga: Jag har en syster som då ska ha sin del innan mig när arvet väl är dags att delas ut. Hur delas detta ut om värdet är bundet i fastigheter som vi inte vill sälja utan ha kvar i våra ägor?
Gör upp hela affären med både din syster och pappa nu, då slipper ni lägga pengar på advokater. Köp alltså för hela beloppet, som din far sedan gör ett förskott på arv i form av pengar.
Det är ju inte enorma belopp och jag antar att ni ska sälja ett hus.
De få tusenlappar det kostar att anlita en yrkesman kan vara guld värda. Man får inte vara dumsnål.
I min värld verkar det fullkomligt fel att genomföra överlåtelsen som köp. Eftersom man hamnar under taxeringsvärdet bör gåva mot vederlag vara bättre. Då utlöses heller ingen resvinstbeskattning.
Köp var fel ord, men jag menade det du säger. Hursomhelst måste ju systern kompenseras med pengar, kontanta medel. Om det blir halvgjort så blir frågor om värdering, underhåll etc sånt som måste räknas in i kalkylen. Då behövs en jurist.
Om man gör färdigt affären så torde det vara en enkel skrivelse då man är överens, banken brukar kunna hjälpa till med det om man är osäker själv.
Tack för era svar. Vi ska träffa en jurist via en begravningsbyrå (det lät hemskt) som har bra koll på detta.
Vill höra lite olika inputs innan om hur man ska/kan tänka. Vi alla tre parter är okej med det ena eller det andra.
Jag och min fru har inte bestämt vad vi ska göra med vårt nuvarande hus. Förmodligen lägger vi ut det till sälj längre fram.