Vi är 3 syskon i familjen och tanken är att jag ska ärva vårt föräldrahem. Dock så vill inte min far skriva över huset då han går miste om bostadstillägg. Går det att skriva i testamente vem som ska ärva huset? Eller går det att lösa så jag garanterat ärver hela huset när min far går bort utan att mina syskon kan säga något?
Har bra relation till mina syskon men vill ändå vara helt säker för att kunna planera mitt liv. Eller ända möjlighet är att skriva över?
Vi är i princip i samma situation. Min fru ärver 1/3 av hus och förmögenhet, vi ska ta över huset syskonen vill inte ha det men vi får lösa ut 2/3. Vi har använt två mäklare för värdering och satt priset mitt emellan.
Jag kan aldrig tänka mig att du skulle bli förfördelad av arvet. Jag tror du får göra en skriftlig överenskommelse med dina syskon.
Dina syskon och du är alla bröstarvingar med lika arvsrätt.
Hälften av den arvslotten som enligt lag ska tillfalla en bröstarvinge utgör dennes laglott. Detta är att betrakta som en miniminivå som inte kan inskränkas genom testamente.
I praktiken begränsar det vad din far kan testamentera bort.
Då föreslår jag att du diskuterar med dessa om hur ni bäst kompenserar sinsemellan. Lämpligen börjar ni med en värdering av huset. Eller ännu hellre väntar ni till farsgubben trillat av pinn.
Eftersom din far är berättigad bostadstillägg så antar jag att det inte finns så mycket mer tillgångar än huset. Det är således inte möjligt för din far att testamentera hela huset till dig. Han kan skriva ett testamente där han uttrycker sina önskemål om att du ska få ärva hela och att om det inte respekteras enbart lämna minsta möjliga laglott till dina syskon.
Måste säga att de alternativen låter som ett perfekt recept för att inte ha en bra relation till dina syskon i framtiden.
Skulle rekommendera att prata om det här hela familjen i lugn och ro där tankar och motiv till olika viljor får komma till tals och att vid någon tidpunkt involvera den jurist.
Arvsrätten går heller inte att kringå genom att ge bort sina tillgångar innan sin död. Skulle du få huset nu skulle dina syskon sannolikt kunna kräva sina delar av huset efter er fars bortgång.
Varför skall du gynnas så enormt på bekostnad av dina syskon?
Jag avsade mig min del av arvet efter min mor eftersom min bror behöver pengar mer än jag gör. Juristen som gjorde bouppteckningen skickade mig ett dokument att skriva på någon månad efter att min mor avlidit, det var allt som behövdes. Kanske dina syskon kan avsäga sig sin arvslott skriftligen redan innan din far går bort. Hör med en jurist i familjerätt.
Håller med dig i det här fallet. Till viss del kan man “ändra arvet” genom att ge bort saker när man ännu lever men i det här fallet känns det absolut som att det skulle räknas som förskott på arvet.
Vi verkar vara rätt ute!
Är det i teorin möjligt?
Ja det är möjligt oavsett tid som gått. Du kommer inte kunna lägga beslag på hela arvet om inte dina syskon frivilligt går med på det. Man kan tycka vad man vill om det men arvsrätten är väldigt stark och bra skyddad.
Har kommit överens om att köpa ut den ena. Och den andra har aldrig bott i huset eller haft med det att göra. Vi är halvsyskon och han har alltid bott hos sin mor. Dessutom är han väldigt dålig med pengar. Min far tycker också att det är vi 2 som är uppväxta i huset som ska få det. Så det är egentligen mitt halvsyskon som är “problemet”. Vi har bra relation men han är allt annat än bra med pengar. Och den konflikten är inte ens värd att ta. Om det blir konflikt sen tar jag den gärna. Det är vårt föräldrahem och inte hans. Huset har ett annat värde för oss än pengar. Är inte ute efter pengarna, mer att jag ska bo i det när jag blir äldre.
Och var går gränsen som gåva? Allt som är under makmadsvärde eller? Annars kan jag köpa det för samma som han gav för 20 år sen?
Låter som att det inte borde vara så svårt att få köpa ut den andre också!? Personer som är dåliga med pengar är oftast väldigt angelägna om att få pengar framförallt utan allt för mycket ansträngning.
Du kan inte köpa det för ett pris som inte är marknadsmässigt och undvika att dina syskon får del av arvet. Det kommer ses som förskott på arv.
Varför vill du såg gärna se till att dina syskon blir av mitt sitt arv, framförallt om ni har en god relation?
Japp. Och i praktiken.
Din far får börja med att skriva ett testamente. Han vill ju ha huset kvar tills vidare. Laglotten för ditt halvsyskon blir ju 1/6 av husets värde. Kan du sedan "fixa " en låg värdering skall väl detta gå att lösa.
Försök få ett rimligt belopp att lösa ut honom med. En tvist är inget att stå efter.
Inte mitt område det här (heller…) men för att bli 1/6-del krävs väl att “någon” ärver 50% enligt ett testamente? Och denna “någon” kan väl knappast vara någon av bröstarvingarna för att det inte skall kunna bestridas och anses som förskott på arv? ![]()
Jag rekommenderar ju ett testamente! Pappan vill ju inte ge en gåva i förskott.