Arv och halvsyskon

Har lite frågor angående arv och halvsyskon som jag funderar på.

Jag har en halvbror, vi har samma mamma men olika pappor. Min pappa gick bort för
ungefär 20 år sedan, då gift med min mamma. Så alla hans tillgångar samt bostadsrätt som vår mor och min far köpt tillsammans tillföll ju då min mor.

Hur blir det när våran mor går bort? Ärver jag och min halvbror hälften var rakt av
eller tas någon hänsyn till att en stor del av tillgångarna kommer ifrån min biologiska
pappa?

1 gillning

Ni bör få hälften var. Jag tror inte man tar hänsyn till varifrån er mors tillgångar kommer från. Hur skulle det ens gå till? Hon hade ju kunnat sälja av allt och slösat bort allt eller förvaltat det otroligt väl så att tillgångarna är mycket större när hon går bort.

Här är ett pedagogiskt svar på din fråga
Fördelning av efterarv med halvsyskon?.

“När er mamma nu avled betyder det att hennes egendom ska delas upp i två delar. En del bestående av det som hon fått efter er pappa. Den delen ska som sagt du och din syster dela på. Eftersom er mamma får spendera pengarna om hon vill men också kan tjäna ihop mer pengar sen dess så räknas er del inte i belopp utan som en kvot. Om er pappas efterlämnade egendomar var värda 600 000 kr och er mamma också hade egendomar värda 600 000 så är din och din systers kvot gemensamt ½ (alltså ¼ var) av er mammas egendomar när hon går bort.”

3 gillningar

Att man är gift betyder inte automatiskt att man ärver sin make/maka om man har utomäktenskapliga barn. Vid bortgången så fördelas de gemensamma tillgångar, t.ex:

1 miljon = 500.000 var.

Du är den enda bröstarvingen efter din far, dvs man kan inte testamentera bort din arvsrätt som är 50% av totala tillgångar. Är man två bröstarvingar delar man på dessa 50% osv.

50% av 500.000 = 250.000

Exemplet är din lägsta lagliga rätt, men om inget testamente fanns ärver du hela din fars andel.

Här ska man ju dock vara klar över att ovan är matematiken bakom en lagstiftning. Något som har väldigt lite att göra med vad som är “rätt” för enskilda familjer.

Ps. Man börjar alltid tvivla på sin kunskap när man ska publicera:
1: lagstiftning tolkas, jag har gjort min tolkning.
2. Lagstiftning ändras, det är stor möjlighet att det jag skriver inte gällde för 20 år sedan. DS.

Faderns arv gick ju till modern för 20 år sedan.

Kanske @Ellenem kan reda ut?
Är din mor numera gift med din halvbrors far?

Jo, jag är medveten om att det gick över. Men det kan ha gått över i form av gåvor innan bortgången eller på annat sätt testamenterats. Det kan också vara så att modern förvaltade arvet i egenskap av förmyndare då TS kanske var minderårig vid bortgången. Det saknas information för att svara fullt ut.

Egentligen är det korta svaret på TS fråga att arvet fördelas lika mellan barnen om inget testamente upprättats. Med testamente så kan fördelningen mellan barnen vara 25/75% för att alla ska få ta del av sin arvslott.

Jag är själv halvsyskon, men mina föräldrar lever tillsammans som gifta. Om min far går bort så ärver min halvbror sin lott redan nu, dvs 50% av pappas tillgångar och min mor ärver 50%. Jag ärver sedan upp till 100% av min mor såsom ensam bröstarvinge.

Hade samma situation som dig för några år sedan. Min biologiska pappa ärvde då allt från min biologiska mamma när hon gick bort. De var gifta. När pappa sedan gick bort något år senare, ärvde jag 50% och min halvsyster (särkullbarn på pappas sida) 50% av pappas kvarvarande tillgångar.

Senaste avsnittet av SR-podden “ekonomiakuten” gick genom detta ganska pedagogiskt också. Att det sedan inte är glasklart eller lätt är en annan femma.

Det är ju inte riktigt samma sak. Er far har ju ärvt din mor och de pengarna är egentligen dina (och dina syskons, om du har några). Samtidigt beror det ju på relationen som din far haft till ditt halvsyskons mor och om den var pågående, avslutad om hon avlidit och han ärvt etc.

Det blir snabbt en sörja i moderna familjebildningar. :roll_eyes:

Det är väl samma situation som TS (förutom att far och mor var vice versa)?

Annars tycker jag nog att den Svenska modellen där makar ärver varandra är ganska bra, men i just det här fallet skulle kanske den Finska modellen där barnen alltid ärver minst 50% (oavsett om de är särkullabarn eller ej), 100% om ej testamente finns, skulle vara att föredra.

1 gillning

Du har rätt. Feltänk av mig. :see_no_evil: Men mer info om hur särkullsrelationen sett ut vore ändå bra eftersom makar ju ärver först och när denne sedan avlider är vissa tillgångar “öronmärkta”, vilket tenderar att bli rörigt att reda ut.

1 gillning

Om jag tm har tolkat lagen korrekt så ska man ta hänsyn till vad som kommer från din biologiska pappa. Egentligen hade det varit bra om detta sköttes redan när din pappa dog.

Detta görs inte alltid när tillgångarna är små, men vid stora förmögenheter ska detta göras. Rör det sig om mycket pengar så bör du nog tala med en jurist, då det alltid finns många små detaljer som kan påverka.

Tack för svaren hittills! Vet inte om jag blivit så mycket klokare dock :sweat_smile:

Här är ett pedagogiskt svar på din fråga
Fördelning av efterarv med halvsyskon? .

“När er mamma nu avled betyder det att hennes egendom ska delas upp i två delar. En del bestående av det som hon fått efter er pappa. Den delen ska som sagt du och din syster dela på. Eftersom er mamma får spendera pengarna om hon vill men också kan tjäna ihop mer pengar sen dess så räknas er del inte i belopp utan som en kvot. Om er pappas efterlämnade egendomar var värda 600 000 kr och er mamma också hade egendomar värda 600 000 så är din och din systers kvot gemensamt ½ (alltså ¼ var) av er mammas egendomar när hon går bort.”

Ovanstående tolkar jag ändå som att vissa av pengar blir “öronmärkta” åt den arvinge vars biologiska förälder gått bort och den andra biologiska föräldern ärvt denne?

Hur blir det då med saker som ökar i värde? Bostadsrätten när min mamma och pappa köpte den kostade inte mer än ett par hundra tusen kronor, nu värd runt 2 000 000kr. Räknas det på det ursprungliga eller nya värdet?

Merparten av det kapital mina föräldrar ägde tillsammans finns alltså i bostadsrätten.

En fundering här.

I fallet med ts, och när pappan går bort och han var gift med TS mamma ska inte TS få 50% (om han var ensamt barn)?

Eller går allt till mamman/frun tills ett senare tillfälle? Och sen vid senare tillfälle när mamman går bort så får ts 50% av mamman om det finns ett till syskon på mammans sida och hon inte var gift + att TS får sin tidigare lott på 50%?

Det senare låter komplicerat men kan väl vara något man tex kommer överens om ifall där TS vore under 18.

Ja

Ursprungliga. Det kan gå på alla håll iom värdeförändringar, inflation etc. Detsamma gäller ju vid vinstskatt på bostäder vid försäljning också.

Det är såhär det är tänkt att fungera, om inget specialfall finns eller något annat avtal är skrivet. Alltså, en gemensam fastighet som föräldrarna ägde ihop ska deras gemensamma barn ärva till 75% och mammans barn ärva till 25%.

1 gillning

Det var inget som kom på tal över huvud taget när pappa gick bort att jag skulle ärva något på en gång, och inte jag tänkte på själv (var ju rätt ung då).

Ok, ja då blir det inget större kapital i ändå om det stämmer. Men ganska sjukt ändå. Detta resulterar ju i att min halvbror kommer ärva till 50 % en stor summa som kommer från en investering som våran mor och min biologiska pappa gjort. Samtidigt har han ytterligare ett arv från sin egen pappa. Bra för honom men betydligt sämre för mig.

Jag håller med, men samtidigt är risken att man får nå’n schablonberäkning på halsen eller tvingar förälder från boendet om en dör. Jag antar att man vägt för och emot alla varianter. Men kolla in nämnda avsnittet av ekonomiakuten jag nämnde. De pratar om liknande fall. Jag lyssnade på det imorse, så med reservation för sömndrucken hjärna så tyckte jag det var tydligt:

Om jag skulle ge något som helst råd i frågan så tycker jag att ni borde prata med varandra om hur ni tänker.

Som sagt finns det möjligheter att upprätta testamente över hur man vill ha det, men detta får inte bryta mot regler och göra någon arvslös.

Frågeställningar att ta upp är då:
Fanns ditt syskon när din far gick bort, och då kanske det fanns en vilja hos honom att ni skulle dela på arvet efter honom?

Du tar själv upp det, att ditt syskon har en arvslott efter sin far och borde du då inte ha en efter din?

Detta kan såklart vara oerhört svåra frågeställningar beroende på hur er relation ser ut, men alltid värt ett försök.
Avslutningsvis, relationer är i regel lååångt mer värdefullt än nollor på ett bankkonto.

[OBS]
Jag hade missat efterarvet när jag skrev detta. Ta inte hänsyn till det jag skriver. Det är enbart förklaringen kring arvslott och laglott som koncept.

Jag redigerar för att plocka bort felaktig information
[OBS]

Det som är viktigt att förstå är konceptet kring laglotten.
Laglotten är hälften av arvslotten delat på antalet barn i direkt nedstigande led.

Exempel:
Sista föräldern går bort och har tillgångar som uppgår till 1mSEK samt har 4st barn

1 000 000kr / 2 = 500 000kr / 4 = 125 000kr
Varje barns laglott är därmed 125 000kr. Denna delen av arvet kan aldrig stoppas, dock så är resterande delar av arvet som inte utgör laglott fritt att testamenteras bort.

Dvs 500 000kr i laglotts potten
och 500 000kr i potten som kan testamenteras bort.

Vidare så skulle jag rekomendera att det tas hjälp av en jurist för att upprätta en avsiktsförklaring och testamente samt att man är medveten om att arvingar kan bestrida testamenten och det är inte alltid den håller. Pengar leder tyvärr ibland till infekterade relationer och konflikter.

1 gillning