Arv går till fattiga istället för oss

Hej
Vår pappa är gift med sin nuvarande fru och har ett barn, och massa barn från 2 tidigare giftemål. Han har sagt nu till oss, vi andra barn att han inte kommer ge oss någonting efter hans död och att han ska ha pratat med en advokat och sagt till så att allt går till någon hjälp organisation. Kan man göra så?

Om den avlidne hade ett testamente

Har den avlidne skrivit ett testamente är det testamentet som gäller i stället för arvsordningen. Dock finns begränsningar som innebär att den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) alltid har rätt till en del av arvet.

1 gillning

Klart han kan göra så. Han bestämmer vad som ska ske med hans tillgångar även efter hans bortgång.

Nej, i Sverige har du alltid rätt till en del av arvet.

Har du två barn så kommer barnen få minst 25% var av arvet.

13 gillningar

Det stämmer visst, jag trodde inte det!

Minst 25% av kvarlåtenskapen menar du väl.

De två barnen får dela på 50% av laglotten (som i sin tur är 50% av kvarlåtenskapen), dvs 25% var.

Arvslotten (resterande 50% av kvarlåtenskapen) kan tillfalla någon annan genom testamente.

1 gillning

Nästa gång du svarar så självsäkert kan det vara bra med lite faktakoll. Du har nämligen helt fel.
Jan har gett bra svar redan.

5 gillningar

Det har du rätt i.

1 gillning

vilka två barn? Vi är totalt 3 barn från hans tidigare giftemål och ett barn från nuvarande.

edit: ops det var ett exempel ser jag

Tur det är mycket poliser som patrullerar på forumet :policewoman:. Skulle ju kunna gå hur som helst annars. Bra för oss som inte förstår redan när Jan svarat…

2 gillningar

Om det finns fyra barn så borde laglotten bli 12,5% av kvarlåtenskapen. Dvs varje barn får 12,5%. Detta kan inte testamenteras bort.

Resterande 50% till välgörenhet i ert fall, om din pappa inte väljer att skriva ett nytt testamente.

1 gillning

Enkelt uttryckt så kan man säga att ni barn har rätt till 50% av det som blir kvar efter att din fars eventuella skulder är betalda. Är ni då fyra barn så får ni alltså 12,5% var.

Edit: jag var tydligen någon sekund för sen med mitt svar så det blev ju ganska identiskt som ovan.:sweat_smile:

1 gillning

Polis och polis. Om en person ber om råd och får ett svar som inte bara är tokfel utan dessutom levererat med självsäkerhet så blir det lätt knas.
Men bra att du klämde in en kommentar kring detta, helt klart.

4 gillningar

men säg 50% går till ett av de 4 barnen, kommer denna barn få 50% plus 12,5% ?

Jag tycker personligen att man borde kunna testamentera bort 100%. Oavestt anledning, men verkligheten ser inte ut så. Vilket jag fått reda på idag. :slight_smile:

1 gillning

Ja, om hela arvslotten testamenteras till ett av barnen blir fördelningen:

12,5%
12,5%
12,5%
62,5%

1 gillning

Men man kan donera pengar innan man trillar av pinn, om man vet att det är på gång! :see_no_evil:

Jag hoppas min mamma shoppar upp alla sina pengar under sin pension, så vi barn får 0! :blush:

7 gillningar

Man kan ju ge bort saker medan man lever också. Då blir det ändå inget kvar i slutänden.

1 gillning

Så att han har huset till exempel som han äger på sin nuvarande frus namn?

Han kan ge bort saker som han äger medan han lever, till frun eller till någon organisation. Lagen gäller det som återstår när han dör.

1 gillning