Bra att du la till den sista meningen.
Om gubben bor och är skriven utomlands så gäller det landets arvslagar om han inte i ett testamente specificerat att svensk lag ska gälla, i annat fall gäller svensk lag.
Slutligen undrar jag, kan man kolla vad han äger eller vad han inte äger dvs äger han huset han bor i just nu osv? Finns det något liknande hemsida för att kolla upp?
Tillägga att han bor i Sverige och äger ett företag här också.
Vill du ha så mycket som möjligt från din far när han dör?
Deklarationen kan du alltid kolla upp. Där framgår en del.
Jag är bara nyfiken jag kommer troligtvis inte få något då han inte pratar med mig sedan han gift om sig. Förutom de där 12,5% ser jag nu.
Förstår, räkna med att få inget då. Så är allt utöver det en bonus då.
Men nu har ni sagt att jag kommer få 12,5% han äger ju 2 hus och har ett företag.
Detta stämmer väl endast till viss del? Dvs vi ponerar att allt han äger är ett hus och han ger det till ett av barnen innan han dör. Då kan de resterande barnen yrka på att det inskränker på arvsrätten? Dvs att ett barn fick ett förskottsarv på hela arvet och de andra gick utan?
Vill minnas att jag läst något sådant men ni får gärna rätta mig om jag tolkat det fel.
Men han kan väll hinna sälja husen och bolaget innan han dör?
Det stämmer men frågan här handlade ju om att skänka till en organisation. Är frågan att fördela arv mellan barn så kan inte vissa ställas helt utanför.
tror inte det, han livnärar sig på det än idag och hyr ut ena sammtidigt bor det lilla barnet och frun i det andra huset.
aha det kanske också är så att han vill ge allt till den minsta på 10 åringen. Så då finns det andra möjligheter här? Han sa en organisation till os men han är känd för att ljuga också så jag vet inte riktigt på hans planer.
Du borde ha rätt till att få ta del av bouppteckningen. Då kan du se hur det ser ut. Det låter nästan som att det skulle kunna finnas ett case här.
”[…] Det finns nämligen ingenting som stoppar en person från att sälja, ge bort eller förbruka all sin egendom fram till sin död. Detta kommer sig av att det är personen själv som äger sin egen egendom och att denne därför är fri att göra vad denne vill med denna. Detta innebär att en person i praktiken kan göra sina bröstarvingar arvlösa. En person kan alltså sälja all sin egendom så att det vid dennes död inte finns något arv alls till bröstarvingarna. Det är inte heller brottsligt att göra detta.
Däremot får en förälder inte ge bort sin egendom till enbart ett av sina flera barn. Detta beror på att en förälder gåva till sina barn som huvudregel ska ses som förskott på arv.”
Läsvärt om ämnet!
Därför bör TS bara låtsas som det regnar
Vilken bouppteckning menar du? Han lever fortfarande och vad jag kan se så gör man ett när personen inte är vid liv
Nej, men där ser du ju fördelningen. Hur du får reda på ev gåvor innan är en intressant fråga.
Hu! Vilka utpressningssituationer föräldrar skulle kunna utsätta sina barn för då.
Klart, allt kan vändas och användas på sätt som missgynnar andra.