Arv vid särkullbarn | Stämmer det att man som gift maka kan bli helt lottlös om maken äger 100 % av huset?

Hej,
Har lyssnat på avsnittet 151 om arv. Där berättar ni om en make som är ensam ägare till huset och har särkullbarn dör så förlorar hustru huset.
Stämmer detta verkligen?

För först ska huset som är giftorätt ( om det var inte makens enskilda egendom) ingå i bodelning och därifrån hustru får hälften av huset.

Tacksam för svaret!
Detta är en väldigt viktigt fråga och jag blev väldigt förivrad.

Hälsningar
Anna

1 gillning

Så är det mig veterligen. Och för att kvalificeras till hälften behöver de ha varit gifta i 5 år enligt 5-årsregeln. Men jag är absolut inte expert. Du kan få 20 minuter gratis rådgivning av en expert på t ex Verahill och även inom vissa kommuner. Min lilla erfarenhet av dessa gratisminuter är mycket god, de var enormt kunniga.

2 gillningar

Utan att titta på avsnittet så antar jag att de menar ”förlorar” som i att man blir tvungen att lösa ut barnen för att kunna bo kvar, till skillnad från om det var era gemensamma där barnen får vänta tills att ni båda lämnat jordelivet innan de har rätt till arv.

2 gillningar

Det är inte så att man automatiskt förlorar huset. Särkullbarn har till skillnad från gemensamma barn rätten att få sitt arv direkt. Således kan de kräva halva huset ”kontant” vilket många inte har råd med utan kan bli tvingade att sälja huset.

2 gillningar

De kan kräva sitt arv som blir (värdet av halva huset)/(antal barn som avliden förälder har)

Kan bli markant mindre än 50% om man har både gemensamma barn samt särkullbarn.

2 gillningar

Samtidigt kan det räcka med att överlevande parten behöver betala ut 15-20% av boendets värde för att hamna i problem. Få har ju tillgång till den typen av kapital med kort varsel tror jag.

Kompisar i den situationen och de löste det med ömsesidig livförsäkring. Inte billigt men för dem det enda alternativet.

2 gillningar

Spelar det roll att han är ensam ägare eller om de ägt 50% var?

Och en annan fråga, finns det inte regler om besittningsrätt i Sverige?

Tänkte föreslå det som lösning, men känner till folk som blivit nekade av ganska banala skäl. Inte så lätt att ordna livförsäkring på någon större summa vid 40+ som man kan tro.

2 gillningar

Ja, men det är inte en fråga om besittningsrätt - det är en fråga om skuld som ska regleras om personen bor kvar.

1 gillning

Finns äktenskapsförord eller testamente som säger att huset ej ingår i giftorättsgodset som arvskiftas? Utan äktenskapsförord eller testamente ska huset arvskiftas enligt 5-årsregeln, oavsett om endast maken stod som ägare.

Jan tar upp exempel i avsnittet: Exempelvis hade jag ett barn innan vi träffades. Vi har ett obelånat hus på 5 000 000.
”Eftersom vi äger huset tillsammans så får barnet 50% av husets värde. Hade jag ägt huset själv så barnen hade rätt till hela huset”( citat ur avsnittet som jag fastnade på)

Jag vet att särkullbarn har rätt till arv och gemensamma barn får vänta på sitt arv osv.
Jag blev förvånad över just detta med om maken äger huset själv då får hustru i princip ingenting vid arvskiftet, huset ska delas mellan särkull-och gemensamma barn. För detta stämmer inte riktigt?

Njae - som barn har du rätt till minst halva din arvslott. Ponera följande situation:

• Vuxen A
  • Vuxen B
  • Särkullbarn #1 till A

och nu har vi att Vuxen A och B bor tillsammans och A dör. Huset är värt 1 000 000 SEK och ägs 50 / 50 av A + B.

• Standardlösning är att A har rätt till 500 000 SEK

Om det finns testamente så kan man “minska” Särkullbarn #1s arv till 250 000. Men alla överenskommelser där det görs till mindre än 250 000 kommer särkullbarnet att kunna upphäva i tingsrätt.

Om man är gifta spelar det väl ingen roll vem som äger någonting, detta någonting borde väl bli giftorättsgods vid en bodelning och delas lika?
Det är väl det som är meningen med att vara gift trodde jag.

Det gäller väl bara om huset är enskild egendom?

Annars ingår huset i giftegodset som ska delas.

1 gillning

Ja, korrekt.

Undantagen som gör det förvirrande är att vid gemensamma barn så har make/maka fri FÖRFOGANDERÄTT vilket innebär att man får “förvalta” de gemensamma barnens arv så länge man är i livet. Vilket de facto blir väldigt likt att man ärver sin make/maka. Det är därför det blir så ointuitivt med särkullbarnen - för där får man inte förfoganderätten.

Om han var ensam (vi pratar inte här om enskild egendom) husägare-ingår inte huset som giftorätt vid bodelning vid dödsbouppteckning?

Vid skilsmässa ingår huset i bodelning oavsett vem äger huset och makarna får hälften.
Gäller inte samma regler vid dödsfallet?

Nej, se ovan. Den juridiska parten som ärver är ALLTID barnen. Det som skiljer är förfoganderätten.

• Gift + Gemensamma barn = fri förfoganderätt
  • Gift + särkullbarn = ingen förfoganderätt

Om det inte finns några barn då får make/maka även äganderätt. Det gäller alltså att hålla tungan rätt i mun när det gäller:

• förfoganderätt
  • äganderätt

Äktenskapsbalken, sjunde kapitlet första stycket,

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom.

Tioende kapitlet första stycket,

I bodelning skall makarnas giftorättsgods ingå.

Nu är jag inte jurist - men det är inte äktenskapsbalken och skilsmässa vi pratar om. Vi pratar om dödsfall och då gäller ju ärvdabalken. :thinking:

• Ärvdabalken (1958:637) 3 kapitlet 1 stycket:

[K3]1 § Var arvlåtaren gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 9 §.

[S2]Den efterlevande maken har alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger det prisbasbelopp enligt 2 kap.6 och 7 §§socialförsäkringsbalken som gäller vid tiden för dödsfallet. Ett testamente av den avlidna maken är utan verkan i den mån förordnandet inkräktar på den rätt för den efterlevande maken som avses i detta stycke. Lag (2010:1205).