Vad gäller? - pengar från föräldrar

Hej!

Jag har alltid rätt till min laglott på 25 %, men jag undrar nedan:

1. Kan min mamma välja att skicka/swisha över pengar till mina syskon varje månad utan att skicka pengar till mig?
  2. Har min mamma rätt att ge mina syskon mer vid t.ex. födelsedagar?
  3. Rent krasst kan min mamma välja att ge mina brödrar mer i arv, då jag enbart har rätt till 25 %?
  4. Kan mamma ge 1000 000 kr till mina syskon bara sådär/förskott utan att jag får något?

Svara gärna så enkelt som möjligt!

4 gillningar

Chatgpt sa så här:

Här är svar på dina frågor, så enkelt som möjligt:

1. Kan min mamma skicka pengar till mina syskon utan att skicka till mig? Ja, din mamma kan skicka pengar till dina syskon utan att ge dig pengar. Hon har rätt att ge pengar till vem hon vill under sin livstid.
  2. Kan min mamma ge mina syskon mer vid t.ex. födelsedagar? Ja, din mamma kan ge mer pengar till dina syskon vid födelsedagar eller andra tillfällen. Det är hennes beslut hur mycket hon ger och till vem.
  3. Kan min mamma ge mina brödrar mer i arv, då jag har rätt till 25 %? Ja, din mamma kan ge mer pengar till dina bröder, men när hon dör har du rätt att få 25 % av hennes arv, enligt lag. Det kan vara mindre om hon redan har gett bort stora summor i gåvor under sin livstid (förskott på arv), men du har alltid rätt till din laglott på 25 %.
  4. Kan mamma ge 1 000 000 kr till mina syskon utan att jag får något? Ja, din mamma kan ge 1 000 000 kr till dina syskon som gåva. Men om hon gör det nära sin bortgång, kan detta ses som ett förskott på arv, och du kan då ha rätt att få del av detta belopp när arvet fördelas.

Så sammanfattat: Din mamma kan ge pengar till vem hon vill under sin livstid, men när hon dör har du alltid rätt till 25 % av hennes arv, oavsett vad hon har gett bort tidigare.

7 gillningar

Om du har flera syskon är väl din laglott mindre än 25%?

3 gillningar
  1. Hur säkerställer jag att jag får just 25 % av arvet? Då måste jag veta vad hon har på sina konton.
  2. Kan jag ta reda på hur mycket hon har på sina konton?

Varför är den det? Hur mycket har man rätt till då?

1. Är laglotten alltid 25 % oavsett antalet syskon?

2. Hur vet man hur mycket 25 % av arvet är om jag inte vet hur mycket som finns på hennes konto?

Som jag förstår det: laglotten är hälften av arvslotten.

Så om ni är t.ex 3 syskon så är arvslotten 1/3 och laglotten är 1/6.

4 gillningar

Efter personen har gått bort görs en bouppteckning som listar alla legala avtagare och alla tillgångar. Av de tillgångarna som finns efter bortgången kan 50 % testamenteras precis hur din förälder vill. De 50 % som finns kvar ska delas lika mellan alla avtagare. Detta gäller under förutsättning att det är bröstarvingar och inte finns halvsyskon mm.

1 gillning

Fråga henne är en lösning.

Annars finns inga lagliga lösningar.

2 gillningar
  1. Svar JA det kan hon, så länge det inte går under förstärkts laglottskydd, dvs. dödsbäddsgåvor eller sk. icke-betungande gåva.
1 gillning

Bouppteckningen - där syns det.

Ja, när hon avlidit. Trodde du ville veta nu.

Ditt inlägg väcker lite frågor som kanske är off-topic. Tolkar dina frågor på mitt udda sätt och hoppas du inte tar illa upp om jag frågar:

Trodde du att din mamma inte får välja vad och hur mycket hon skänker till sina olika barn (när hon är livet)?

3 gillningar

Det hela påvisar ju det absurda i arv som koncept.

2 gillningar

Jag hoppas min mamma använder upp sina pengar innan hon går bort. :crossed_fingers:

17 gillningar

Har din mamma skrivit gåvobrev där det framgår att gåvorna inte är förskott på arv?

Annars verkar huvudregeln vara att gåvor som inte är de vanliga julklappar etc är förskott på arv om inget annat anges.

Låter som du behöver prata med din mamma eller en jurist.

2 gillningar

Detta :arrow_up: :+1:

Finns det en massa groll och tråkigheter är det bättre att man gör sitt bästa för att reda upp det innan någon dör. Att sitta och vänta på sin laglott över någon oförätt är väldigt kontraproduktivt.

3 gillningar

Det gäller inte min mamma. Skriver utifrån en våns situation.

Det gäller min väns situation.

Det gäller min väns situation. Dock kan hon inte ge bort 25 % som vänner har rätt till enligt laglotten.