Det gäller en väns situation, men skrev min mamma då det skulle bli enklare för mig att förstå.
Be din vän ta hjälp av en jurist.
Blir svårt att ge råd när du inte sitter med svaren eller har full inblick i din väns familjs sits.
Jag är lite trög, så du får gärna förklara lite närmare.
Menar du att din vän inte får ge bort vad hon vill till vem hon vill?
Då behöver din vän prata med sin mamma. Mitt råd gäller oavsett.
Be din vän prata med sin mamma som övriga skriver.
Under sin livstid har hon rätt att ge bort allt hon äger och har.
Hon skulle också, om hon önskar, kunna upprätta ett gåvobrev till syskonet där det framgår att det som getts inte är ett förskott på arvet.
Vad hon har för tillgångar idag spelar ingen roll för laglotten, hon kan ju bränna allt på dyra viner och resor till Spanien eller vad hon nu uppskattar att göra. Finns det noll kvar i dödsboet sen är laglotten, om det är två syskon totalt, 25% av ingenting.
Alla råd om kommunikation och juristkontakter (familjerätt) ovan gäller.
Utöver det kan en googling på ”förskott på arv” ge en bra bild av hur det ser ut. Även ”laglott” och ”arvslott” är nyttiga begrepp att få en bild av. ChatGPT ger ibland svar som man frågar och kan bli vilseledande.
Kort sagt får en person ge bort alla sina tillgångar när personen lever. Även till endast en eller några av arvingarna.
Laglotten är en rätt till hälften av sitt arv utifrån de pengar som finns kvar vid dödstillfället (efter skulder betalats av). Har mamman gett bort allt till syskonen har man alltså rätt till hälften av 0 kr, dvs. 0 kr.
Ger mamman bort pengarna till dina syskon i nära förestående till sin död eller på ett annat sätt där det är visat att gåvan är för dödsfalls skull kan gåvan likställas med testamente och gå åter till dödsboet.
Att i praktiken göra ett barn arvslös genom att ge bort all egendom (i vart fall) fem år innan sin bortgång är helt tillåtet. Det går även att använda kapitalförsäkring i vissa fall.
Ge bort allt i kombination med att skriftligt förtydliga att det inte är förskott på arv borde se till att hon dör med noll kronor i dödsboet?
Förutom det specifika fallet i tråden.
Mitt tips är att om någon får gåvor från sina föräldrar i livets slutskede eller om en förälder innan de går bort vill fördela något specifikt så hjälper det att fråga om det är förskott på arv eller ej.
Vi hade en sådan situation i vår familj och en släkting hade närvaro nog att be om förtydligande vilket var väldigt skönt för då visste alla vad som gällde!
Det har man rätt till,men om säg att en av två syskon får exempelvis 500,000 veckan innan sista förälder dör så räknas det som förskott av arv. Med största sannolikhet.
Tvister med pengar gör att en del får personlighetsförändringar åt det negativa hållet. De blir riktigt otrevliga.
Mitt tips är att bygga upp sin egen förmögenhet, oberoende av någon annan. Att gå runt och vänta på ett arv, tror jag inte är sunt för någon.
Min erfarenhet av arv är att det kan locka fram det värsta i människor. I slutändan är det bara pengar och jag bygger hellre upp mitt eget imperium än att förlita mig på någon annans pengar. Även om det är min mammas. Får jag något arv så är det bara ett plus, men inte nödvändigt.
Så mitt tips till din vän är att släppa taget om mammas pengar och fokusera på sin egen ekonomi. När hon dör, så ta det då.
Glöm inte att det är din mamma, hon födde dig och tog hand om dig. Lägg fokuset på er relation. Det kommer du minnas när mamman dör. Arv och pengar är materiellt. Det kommer inte få dig att växa som person. Men att möta en svår relation med sin mamma och gå till djupet med känslor, från barndomen, kan vara den bästa investeringen du gör i livet. Dessutom kan det öka sannolikheten att du ärver något, så en win-win.
Det var mina tankar kring det. Lycka till!
I den här tråden är det mest pengar som diskuteras, men vill bara inflika att arv handlar om mer än pengar. När min mormor gick bort fick vi barnbarn vara med vid fördelningen av prylar och mamma förde även vidare en del av det monetära arv hon fick.
Det var en för mig rätt stor summa pengar, men jag är ändå gladast över den julprydnad jag fick eftersom jag har starka minnen kopplade till just den prydnaden.
Ingen annan i släkten hade någon form av relation till just den så det blev inga konflikter där. Kan dock tänka mig att det kan bli en del bråk om det finns någon pryl som flera av de inblandade gärna vill ha, även om den prylen inte har något större monetärt värde.
Uhm, ja självklart! Varför känner du att du skulle ha rätt till din mammas pengar?
Precis! Jag uppmuntrar min mamma att spendera så mycket av sina pengar hon kan medans hon lever. Jag vill att hon ska maximera vad hon får ut av livet. Jag och mina syskon har ingen ‘rättighet’ att få hennes pengar.
Helt korrekt. Så länge hon är i livet är det så. OBS att hon kan också skriva ett testamente som förvägrar laglotten, men arvtagare som är bröstarvingar (barn) behöver inte acceptera detta. Det vanliga lätta sättet är att man på baksidan av testamentes-kopian man fått bara skriver:
“Jag godkänner detta testamente med förbehåll för min laglott.”
Och undertecknar.
Det är en mycket god idé att använda gåvobrev, finns bra mallar, vid sådana situationer. Då är allt glasklart senare; ingen kan komma efteråt och hävda nåt eller anklaga – för det finna svart på vitt.