Generationsväxling/förskott på arv

Hallå, nu har jag faktiskt en ekonomi fundering här.

Vi kommer göra en generationsväxling inom kort där jag kommer att bli kompenserad privat istället för att bli engagerad i företaget.

Min fundering är såhär simpel, farsan och jag diskutera om att jag istället för att få pengarna skulle behålla dem på farsans nordnet konto och få en gåva varje 3år och på detta sätt undvika att betala skatt. Detta kommer självklart att stå i testamente att pengarna är från generationsväxlingen och avtal kommer skrivas ifall farsan råkar att gå bort eller liknande.

Pengarna kommer vara investerade i en global indexfond på farsans konto för det var min plan oavsett fast jag skulle ha dem på mitt konto.

Varför jag tänker såhär är för att jag egentligen inte behöver nåt förskott på arv och tänker att pengarna lika bra kan växa på hans konto istället för att skatta bort dem. Ska gå upp många % före man tjänat ihop de man skattat.

Nu till frågan, vad ser ni för risker med detta? Är det vettigt tycker ni? Är det ens lagligt?

edit: Detta gäller alltså finland

Eftersom den högsta skattesatsen på arv till barn är 19%, så kommer avkastning som sker i din pappas ägo vara mer fördelaktig. Sker avkastningen i din ägo får du betala 30-34% skatt på den.

Så, ur ett rent skatteplaneringsperspektiv ser det ut som du tänkt rätt.

Men, om det finns andra arvingar kan jag tänka mig att de har rätt till avkastningen som skett i din pappas ägo. Samma vid bodelningen.
Jag är dock ingen advokat, så jag skulle nog ta professionell hjälp att titta på upplägget.

1 gillning

Mina två bröder så får förskott på arv i form av aktier i bolaget på grund av att de kommer att fortsätta verksamheten.

Hm, det måst ju kollas upp men om det uttryckligen är skrivet i testamentet att pengarna på “x konto” är från generationsväxlingen och är mina så kan det kanske gå?

En risk jag dock ser med detta upplägget är ifall farsan skulle bli dement och bränna allt. Då får man ju fundera vad som händer sen.