Vi är ett gift par, 70+. Gifte oss i “mogen” ålder. Jag flyttade in hos maken som bodde i villa. Han står som ensam ägare, men jag äger väl hälften i och med att vi är gifta? Vad jag undrar är om det finns fördelar med att båda skulle stå på lagfarten, alltså om vi ägde halva huset var. Hoppas ni förstår hur jag menar…
Nej, som jag förstår det äger ni inte hälften bara för att ni är gifta, men däremot delar ni lika vid bodelning så länge inte eventuellt äktenskapsförord säger annat. För att ni verkligen ska äga hälften var, så att båda står på lagfarten, behöver maken t ex ge dig halva huset som gåva.
Andra som har bättre koll får gärna komplettera/korrigera ovanstående.
Jag tror inte att man kan göra rotavdrag om man inte är ägare.
Som ovanstående säger, du äger inte hälften bara för att ni är gifta. Det är bara om ni skiljer er som ni delar lika på era tillgångar (om inget annat t.ex. äktenskapsförord/arv med enskild egendom etc. finns).
Har någon av er barn, gissningsvis utanför detta äktenskap då? Har ni koll på vad som händer med huset om du eller maken dör först? Sådant är bra att ha koll på om barn finns.
Vi har båda barn sedan tidigare. Vi har testamente som säger att den som överlever den andre ärver före barnen. Men jag undrar om det finns några fördelar med att maken skänker halva huset till mig. Vi har ju för avsikt att fortsätta vara gifta livet ut.
Har inte särkullbarn rätt att få ut laglotten oavsett vad testamentet säger ?
Det funkar inte så. Finns där barn från tidigare förhållanden har dom alltid rätt att få ut sitt arv direkt även vad testamentet säger.
Tror du, eller vet du?
Om särkullbarn efter den först avlidne påkallar jämkning kan de få ut sin laglott (halva arvslotten) oavsett vad som står i testamentet.
För att testamentet skall fungera som ni har tänkt krävs alltså att särkullbarn efter dödsfallet går med på att omvandla laglotten till efterarv.
Som fortsättning på vad ovanstående skrivit. Man skulle ju kunna tänka sig en fördel arvsmässigt i scenariot att din make dör först och hans barn vill ha ut sin laglott direkt, iom att det blir mindre för dig att köpa ut barnen med? Men jag är inte jurist, det kanske finns mer att tänka på här?