Förskottsarv hus - Hjälp!

Hej,

Här kommer en kort förklaring: Min far äger en mindre gård med en huvudbyggnad och tillhörande ekonomibyggnader. Han önskar att min sambo och jag flyttar in i huvudbyggnaden, och hans tanke är att jag ska ärva eller få gården som en gåva. Som en motprestation ska jag betala och renovera en av ekonomibyggnaderna, där min far kommer bo permanent mot en liten hyra (Jag kommer behöva ta lån på gården för detta). Jag har uppskattat renoveringskostnaden till cirka 1 miljon, så jag räknar med 1,5 miljoner :smiley:

Gårdens värde uppskattas till cirka 6 miljoner, och det finns inga lån på fastigheten. Jag och min sambo är båda 30 år gamla och äger ingen egen bostad.

Nu till den stora frågan: Min sambo vill vara med på detta arrangemang och bo på gården, men hon vill också vara delägare. Min tanke är att hon köper en andel i gården. Jag undrar hur man bäst löser detta på ett sätt som inte skulle skapa ekonomiska problem för mig eller min far om jag och min sambo någonsin skulle skiljas åt i framtiden.

Tack på förhand!

Du äger en gård värd 6 miljoner, plus att du tagit lån på 1,5 för att rusta ett av husen. Du äger alltså en fastighet värd 7,5. Sälj halva fastigheten till din sambo för halva summan, dvs 3,75. Eventuellt har din sambo detta i sparkapital eller så får hon ta ett eget lån. Det är säkert nyttigt att skriva kontrakt.

1 gillning

Det viktigaste här är först och främst att du inte köper något som sambon och du flyttar till gemensamt utan att det finns ett samboavtal skrivet. Då riskerar du att förlora hälften av värdet av det du köpt till sambon vid separation.

Jag kan förstå att sambon vill vara med och äga men tänk igenom det noga för egen del. Men om det är det ni landar i så se till att skydda dig så gott det bara går.

Ta hjälp av jurist först för egen del. Och sedan en tillsammans.

Något att tänka på:
Är du villig att sälja gården om ni separerar?
Tänk igenom hur mycket du ska äga respektive sambon ska äga. Tänk på att sambon vid ev separation kan komma att kräva en försäljning av gården på öppna marknaden om ni är oense om vilket belopp du ska lösa ut sambon med. Det kan alltså bli en förhandling er emellan som inte är i linje med mäklarvärderingar om det vill sig illa.

Prata igenom innan hur ni löser boendefrågan för er båda om ni skulle välja att separera.

Edit: tänk på att du också behöver skydda din pappas framtida boende vid ev separation från sambon.

Tro på det bästa och förbered för det värsta. Lycka till!

6 gillningar

Kan din far ge dig gården i gåva ? och skriva gåvan som din enskilda egendom ?

Tänk på att skriva viktiga papper hos en jurist / advokat som kan se till att

allt är formulerat rätt och bevittnat av utomstående !

Lycka till !

Varför gifter ni er inte? Det finns mycket mer regler för gifta än för sambor, särskilt om man har barn ihop.

Skulle den ena förälder dö, så får make/makan sitta kvar i orubbat bo. Är man endast sambor, så ska barnens arv efter den döda föräldern falla ut. Förmyndaren kan kräva att barnens arv, sätts in på barnens konto.

Äktenskap är en undervärderad juridisk trygghet!

TS efterfrågar råd gällande att skydda sig och sin far.

Hur skulle giftemål skydda hans möjlighet att ha kvar gården vid separation?
Giftemål är bra i vissa fall men i andra är det en fälla.

2 gillningar

Vilka övriga potentiella arvingar finns det? Har du syskon? Har du eller sambon barn?

1 gillning

Jag funderar på om följande upplägg skulle kunna funka:

Din far ger dig och din sambo gården i gåva med lika delar. Din andel av gåvan (50%) får utgöra enskild egendom och ingår därmed inte vid en framtida bodelning. Du får då lättare att köpa ut din sambo vid en separation. Gåvan kan även villkoras att din far får fortsatt nyttjanderätt

Din sambo ger dig 1,5 miljoner kr (motsvarande 25% av gårdens värde) i gåva.

Ni bör även fundera på hur ni ska skydda varandra om någon av er dör och ser till att detta regleras i samboavtal eller liknande. Rekommenderar er att anlita en jurist för att säkertsälla att det blir som ni vill ha det.

Hej,

Stort tack för alla svar.

Detta är mitt första inlägg på forumet så ber om ursäkt för röriga svar, formatering och avsaknaden av citering :smiley:

@Leena Ska definitivt se över samboavtal!

Som svar på dina frågor så kommer jag inte vilja sälja gården om vi separerar, dels för att det är mitt barndomshem och dels för att jag kommer ha ansvaret för att min far ska ha någonstans att bo.

Mina sambos önskan att vara med och äga rotar sig mest i att hon vill vara inne på bostadsmarknaden, samt att vi ska äga vårt hem tillsammans. Jag förstår båda dessa argument ur både ett ekonomiskt och sentimentalt perspektiv - Så målet är att hitta någon bra lösning som passar oss båda. Jag har tänk att om jag aldrig lånar mer än så att jag har möjlighet att låna 25% på bostadens totala värde, så borde jag säkert kunna köpa ut min sambo om vi skulle skilja oss. Men det kanske är naivt?

@boiume Det är tanken, men jag vet att det finns vissa regleringar kring detta. Vill gärna undvika att betala onödigt mycket skatt i den mån det går. Jag ska definitivt slutföra detta hos en duktig jurist - Tack!

@AliceG Jag är den enda arvingen. Vi har inga barn ännu men det är nog inte så många år bort :slight_smile:. Ditt exempel låter väldigt bra. Det är antagligen jag som missar något här men vad är tänkt med resterande 25%?

@henrik15 Hon kommer ej ha möjlighet att köpa in sig för halva summan direkt. Utan det blir nog ungefär 15-25% isåfall. Vi har diskuterat olika möjligheter och kommit fram till att en möjlighet kanske kan vara att vi tar ett gemensamt lån där hennes del motsvarar dessa 15-25% (Summan som överstiger själva renoveringen av ekonomibyggnaden använder vi till annan nödvändig renovering) - Och sedan skriver ett avtal att när det är amorterat och klart så äger hon en andel till det värdet. Jag vet som sagt inte om detta är möjligt och hur det påverkas av eventuellt giftermål i framtiden. Se @AliceG inlägg.

@LillaLotten Giftermål kan eventuellt vara på kartan i framtiden men jag vill gärna lösa dessa affärer innan dess. Som @Leena och @E.D konstaterade. I den bästa utav världar så är detta scenariot: Jag äger cirka 75% av gården, och min sambo har köpt in sig på cirka 25% eller så mycket som hon har möjlighet till - Enligt en av ovanstående uppgörelser. Min far “hyr” av oss och bor i sagd ekonomibyggnad. Låt oss också säga att vi senare gifter oss och skaffar barn också.

Om vi om t.ex. 10 år bestämmer oss för att gå skilda vägar - Så vill jag ha möjlighet att bo kvar på gården. Dvs köpa ut min partner med 25% av gårdens värde (Inkluderad eventuell värdeökning). Med andra ord så har jag inget emot att min partner är med och äger, tvärtom. Men jag vill säkra mig själv och min fars framtid också.

2 gillningar

Ta hjälp av en jurist! Det är småpengar i sammanhanget!

2 gillningar

Jurist absolut, men det kan vara av stort värde att få bolla lite tankar och idéer innan den kontakten tas. Så vi pysslar kanske på ett litet tag… :slight_smile:

1 gillning

Eftersom 50% är din enskilda egendom, och därmed inte delas om ni separerar, så får sambon endast 25% av bostadens värde vid en separation. Men kolla upp så det stämmer med en jurist! Jag är själv gift så jag vet inte riktigt vad som gäller vid samboskap.

Som @Leena säger så försöker jag samla ihop lite input så de dyrbara minuterna med Juristen inte rinner iväg :wink:.

3 gillningar

Är mycket tacksam för er hjälp :slight_smile:

1 gillning

Då är jag med! Tack så mycket. Ska kolla närmare på denna lösning när jag bokat tid med jurist.

Fler funderingar: Om jag endast kikar utifrån din fars håll i detta så ser jag att viktigast är att trygga upp hans framtida boende. Detta också om det skulle hända dig något.

Hur detta ska/kan ordnas är något att fundera över.

2 gillningar

Jag tror inte att du förstår riktigt vad jag menar. Hur mycket ni än bollar så finns det fallgropar. T.ex så kan din sambo anses ha rätt till hyresrätten oavsett ägarskap i händelse av separation. Det är i händelse av att ni får barn och behoven anses större för henne. Det betyder alltså att din far riskerar sitt boende oavsett.

Personligen kan jag oxå anse att det är rätt att hon ska ha hyresrätten. Varför ska hon hyra ut något hon äger en del av om hon behöver det själv?

En jurist som granskar hela ert upplägg med scenariot att ni separerar (det finns ju prejudikat) är enda sättet att göra det på, både med och utan barn i bilden.

Sen kan man vara hur mycket hobbyjurist man vill och bolla men det är ingen till gagn i slutändan.

Ring runt och be om en uppskattad offert och be om referenser från tidigare liknande case. Det finns ju lokala bolag eller LRF konsult. Det är lämpligt när det gäller en gård.

Att vara lite bra på juridik kan vara extremt farligt!

Lycka till!

1 gillning

De heter nuförtiden “Ludvig & Co”, de är dyra men experter på denna typ av upplägg.

2 gillningar

Vill instämma i juridisk sakhjälps uppmaningen som du fått. Det är småpengar jämfört med gårdens ekonomiska och sentimentala värde(samt värdet av trygghet för din far som ger dig denna möjlighet).

Kort så behöver ni ett samboavtal som reglerar detta.
Du behöver även ett hyreskontrakt med din far som reglerar hans rättigheter vid en ev tvist med din sambo(vid separation/att du går bort etc).
Slutgiltigt behövs testamente kring detta så din far klarar sig om du går bort innan honom.

Smidigast är att du får gården som enskild egendom(för skydd till dig och honom vid separation mellan dig och sambon/framtida fru) och att din sambo lånar för att köpa in sig på 15-25% i din egendom. Du använder pengarna för renoveringar och höjer värdet på gården/hennes investering i relation till hennes skuld hos banken.

Hur ni löser betalningen av hennes lån(betalar ihop eller att hon gör det själv) är lite upp till er.
Om hon vill in på marknaden så får hon gå in med pengar.
Annars så kommer din far att köpa in henne på marknaden vilket också blir fel mot din far(om inte han känner för att sponsra din sambo med nångon miljon in på marknaden). Har du pratat med din far kring detta? Han kanske blir besviken/arg att du ger bort hans arv på det viset när han gjort detta för att du skall få gården. Framför allt så kan det ju skapa en risk/oro för honom.

3 gillningar