Nästa vecka får vi besök av Anna Juteryd som är senior jurist på Lexly med fokus på familjerätt. Hon har över 20 års erfarenhet och har jobbat både i domstol med processer och utanför.
Tanken är att Anna ska hjälpa oss att sammanfatta de viktigaste delarna inom familjerätt i olika livssituationer. Nästa vecka tänkte vi börja med:
Bli och vara sambos
Att gifta sig
Områden vi tänkte ta upp senare är:
Skilja sig / flytta isär
Bostad
Planera sin framtid
Samt beröra saker såsom:
Samboavtal
Testamente
Äktenskapsförord
Skuldebrev vid olika ekonomisk situation
Regressavtal
Bodelningsavtal
etc.
Men för att göra det relevant är det alltid bra att fråga. Ni i communityn kommer alltid med bra frågor och inspel. Således:
Vad tycker du låter mest intressant?
Har du en fråga som du funderat på men inte ställt?
Testamente speciellt hur man ska se till att testamentet verkligen används och inte råkar försvinna eller ”råkar” försvinna
Hur man legalt kan hantera när stora orättvisor uppstått mellan syskon där föräldrar gett mer pengar till ett av barnen. Vad är förskott på arv typ. Går det att få stora gåvor inkluderade i förskott på arv i efterhand. Dessa frågor dyker upp titt som sätt.
Hur man skall tänka på vad för “fullmakter” man bör ordna för att täcka “allt” för att gardera sig om ens partner blir dement eller går bort etc
Så allt rullar på…
Frun och jag har precis pratat om att vi behöver uppdatera vårt testamente. Det vi funderar specifikt över är vad som skulle hända om vi båda skulle gå bort, hur man säkerställer barnens situation, vem som blir vårdnadshavare/förmyndare, och hur man ska lägga upp ekonomin för att överförmyndarnämnden ska bli glad, att det finns pengar till vårdnadshavare och så att barnen inte ska få inloggningen till hela högen med pengar när de fyller 18.
Bra, det har varit en hel del artiklar om att bankerna är restriktiva med andra framtidsfullmakter än den enskilda bankens egna version som ofta inte täcker något annat än de tjänster just den banken tillhandahåller.
Även utifrån frågan om orginal eller kopia på testamentet. Man hör ofta att en kopia inte gäller om orginalet saknas eller inte kan hittas men ändå kan man läsa om fall där en kopia godkänts. Om alla arvtagare är eniga och inte ifrågasätter kan jag tänka mig men i vilka övriga situationer skulle en kopia kunna vara giltig? Och gäller en bevittnad kopia? Eller en kopia på en bevittnad kopia och någon som bevittnade kopian kan tillfrågas (eller inte).
Det bästa tips jag hört kring arv, testamenten och andra ”grejer jag vill påverka men inte kan säga i den stunden” är att se till att ha samtalet med dem det berör när det faktiskt går att prata om grejerna jag vill påverka innan situationen uppstått.
Såatte… tips på sätt, sammanhang eller råd kring hir den typen av samtal planeras, genomförs och annat relaterat till det vore ju toppen.
I samband med husköp så upprättade jag och min sambo, med hjälp av en jurist, ett testamente där vi lever enligt ”äktenskapskapsliknande förhållanden”. Testamentet är enligt formkraven, dvs skriftligt, bevittnat av två personer osv.
Vi har sedan dess skaffat barn och diskuterade nyligen om testamentet verkligen motsvarar ett giftemål. Finns det anledning för oro eller innebär ett testamente som hänvisar till att parterna lever under äktenskapsliknande förhållanden att de i juridisk mening behandlas som makar vid dödsfall, separation, eller andra situationer där ett giftemål har betydelse?
Vi planerar att gifta oss längre fram med en stor fest för släkt och vänner och vill därför inte gifta oss borgligt enbart för den juridiska biten just nu.
Kanske bara min familj som är omogen men jag har svårt att se att det skulle kunna gå att genomföra utan en jävla massa bråk och tandagnissel.
Och då inte ens om detaljerna, utan när man föreslår att vi skulle ha en sådan diskussion överhuvudtaget.
Jag tror att det är för att det uppfattas som okänsligt och girigt eftersom det ofta handlar om att dela upp tillgångar på förhand, eller åtminstone för att smidigt kunna göra det senare.
Rätt sjukt egentligen då det bara handlar om att vi inte ska hamna i situationer vi inte vill ha när det som oundvikligen kommer att ske sker.
Detta med särkullbarn och flera giftemål tror jag alltid är aktuellt att prata om. Inte ovanligt att folk har flera barnkullar med olika partners. Sedan bor i ett hus med sin sista partner vid död, vilket triggar en tvångsförsäljning om ett särkullbarn begär ut sin laglott… Så att förtydliga dessa regler och ge praktiska råd, även till dem som a) är för gamla för att teckna livförsäkring och/eller b) inte kan casha ut särkullbarn.