Om det finns någon bok i ämnet som är särskilt bra för den som vill prova att skriva testamente på egen hand. Om det finns situationer/omständigheter som gör att det blir VÄLDIGT komplicerat och direkt olämpligt att göra det på egen hand. Hur bra är ChatGPT på att kvalitetssäkra dokument av det här slaget? Vilka är de vanligaste missarna som folk gör i egna testamenten och hur hanterar man dem? Jag gissar att det är att man inte tänker in att någon namngiven person kan dö. Man kanske inte vill att dennes barn ska få arvet utan hellre då att arvet fördelas mellan kvarvarande levande personer. Sådant varierar förstås men man behöver ju ha tänkt på det innan.
Jag utgår här ifrån att man är högutbildad och har läst tillräckligt med juridik för att ändå förstå sig på materian hyggligt. Det vore överlag intressant med ett resonemang kring vad man kan klara av själv, utifrån olika förkunskapsnivåer, och vad man verkligen behöver hjälp med. Sedan är det ju bekvämare med hjälp. Det borde inte vara så stor skillnad mellan detta och valet mellan att måla huset själv eller anlita en hantverkare.
Vad man ska tänka på extra när man bor utomlands. Jag menar nu inte flyttar utomlands permanent utan mer bor utomlands i några år. Jag har noterat att livförsäkringar ofta upphör att gälla då. Finns det andra saker som man borde tänka på specifikt, utöver försäkringars giltighet?
Det vore också intressant med ett resonemang om vad man behöver. Man kan ju tycka att det är bra att ha alla möjliga papper. Dock finns ju en gräns när det inte bara är bra utan mer nödvändigt, i meningen att pappret kan göra skarp skillnad. Att jag får betala en halv miljon mer än min sambo i en viss situation är kanske tråkigt men ändå en teknisk detalj. Det går att leva med det. Att huset sätts på tvångsförsäljning och jag blir hemlös är mer trist. Det är lämpligt att undvika det.