Ställ en fråga till familjejurist! | Inför ett avsnitt om sambo, gifta sig, gå isär m.m

Om det finns någon bok i ämnet som är särskilt bra för den som vill prova att skriva testamente på egen hand. Om det finns situationer/omständigheter som gör att det blir VÄLDIGT komplicerat och direkt olämpligt att göra det på egen hand. Hur bra är ChatGPT på att kvalitetssäkra dokument av det här slaget? Vilka är de vanligaste missarna som folk gör i egna testamenten och hur hanterar man dem? Jag gissar att det är att man inte tänker in att någon namngiven person kan dö. Man kanske inte vill att dennes barn ska få arvet utan hellre då att arvet fördelas mellan kvarvarande levande personer. Sådant varierar förstås men man behöver ju ha tänkt på det innan.

Jag utgår här ifrån att man är högutbildad och har läst tillräckligt med juridik för att ändå förstå sig på materian hyggligt. Det vore överlag intressant med ett resonemang kring vad man kan klara av själv, utifrån olika förkunskapsnivåer, och vad man verkligen behöver hjälp med. Sedan är det ju bekvämare med hjälp. Det borde inte vara så stor skillnad mellan detta och valet mellan att måla huset själv eller anlita en hantverkare.

Vad man ska tänka på extra när man bor utomlands. Jag menar nu inte flyttar utomlands permanent utan mer bor utomlands i några år. Jag har noterat att livförsäkringar ofta upphör att gälla då. Finns det andra saker som man borde tänka på specifikt, utöver försäkringars giltighet?

Det vore också intressant med ett resonemang om vad man behöver. Man kan ju tycka att det är bra att ha alla möjliga papper. Dock finns ju en gräns när det inte bara är bra utan mer nödvändigt, i meningen att pappret kan göra skarp skillnad. Att jag får betala en halv miljon mer än min sambo i en viss situation är kanske tråkigt men ändå en teknisk detalj. Det går att leva med det. Att huset sätts på tvångsförsäljning och jag blir hemlös är mer trist. Det är lämpligt att undvika det.

Äktenskapsliknande förhållanden = sambo.

Ur sambolagen:

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.”

3 gillningar

Jag är mitt uppe i en skilsmässa och min uppfattning är att vad som är rätt är inte förenligt med en hållbar långsiktig relation. Jag kompromissar på tillgångar för att slippa ha en strid inför öppen ridå dvs barnen. Jag bitar mig många gånger i tungan och bara accepterar. Så vad som är legat rätt och vad som är hållbart för att slippa få barn att välja sida är inte förenligt. Känns dock väldigt surt då jag kommer behöva ge bort utdelning och lön i ett företag som han grunda men jag operativt drivit upp till nuvarande nivå sedan 10 år tillbaka. Mitt fokus får bli att jag blir fri även om priset är högt. Hur ofta ser ni som jurister denna utmaning?

4 gillningar

Jag har fått bra hjälp av chatgpt för att skriva en uppdatering av mitt testamente det heter visst kodicill jag har fått texten validerad av en riktig jurist. Skönt att ha någon att prata med om sånt här. Jag vet att alla inte gillar AI

Ja, det finns olika lösningar. Det vore bara intressant med mer detaljer kring vilka frågor man verkligen behöver hjälp med. Att det känns tryggt osv. är givet men det är en annan fråga.

Jag har mer av generella arv- och testamentefrågor men här är några saker jag undrat.

Jag kommer förmodligen dö utan arvingar och funderar på att testamentera vad jag har till mina kusiner.

Är det något som folk i min sits brukar göra, eller är det vanligare att man testamenterar det till bekanta utan blodsband, välgörenheter eller är det oftast allmänna arvsfonden tar rubbet?

Skulle också vara intressant att höra om hon har några tankar om förslaget om utökad arvsrätt till kusiner eller mer avlägnsa släktingar, vilket togs upp som en punkt i tidöavtalat och diskuterades lite för några år sedan.

2 gillningar

Jag är nyfiken på olika upplägg för att skydda enskild egendom men inte för all framtid.

Till exempel om man kan starta med ett äktenskapsförord där varderas tidigare tillgångar först hålls isär, men att de successivt övergår i giftorättsgods allt eftersom tiden går.

2 gillningar

Baserat på ovan så formulerar jag om frågan:

Hur kan vi juridiskt ordna vår situation så att den i så stor grad som möjligt motsvarar att vara gifta, utan att faktiskt gifta oss? Vilka skillnader jämfört med äktenskap går inte att lösa med ett avtal?

2 gillningar

Efterlevandeskydd i ITP2 (familjepension) är ett exempel.

Jag undrar samma (tror jag). Målet för vår del är att slippa utgångsläget 50/50 vid bodelning som äktenskap innebär, men att ändå få till en arvsföljd via sin livspartner.

Bakgrunden är att jag har förstått att ett äktenskapsförord är långt ifrån vattentätt när man har många olika tillgångsslag, man startar och säljer bolag, byter bostad osv. vilket kan leda till stora besvär vid en separation.

Samtidigt som vi vill att barnens föräldrar är de som ska ärva tillgångar vid ev. dödsfall (speciellt så länge vi inte gått isär) snarare än att de hanteras av en av staten utsedd jurist - och att allt sedan tillfaller barnen när de blir myndiga.

Min mamma är sjuk och kommer att gå bort. Hon är sambo. Hon hade bostadsrätten innan hon träffade honom och han flyttade in hos henne. I hennes testament står det att han ska få bo kvar i lägenheten i 6mån (så han har tid att hitta en egen). Juristen som upprättade testamentet har skrivit i deras gemensamma bostad, vilket det inte är. Kan denna formulering bli problem? Det var inte detta hon syftade till när hon skrev testamentet.

1 gillning

Hur gör man om man som gifta har en fastighet (ex fritidshus) som man skrivit in som 50/50-ägd och belånad för att fördela ränteavdragen, men man vill göra om den till enskild egendom för den ena? Gåva mellan makar? Har även hört talas om bodelning inom äktenskapet men det låter otäckt och komplicerat. Hur/när blandar man in banken för att flytta över lånet på motsvarande sätt?

Instämmer därav att ha det i fokus hela vägen. Just i mitt fall så innebär det i sak att den andra parten får lön (utan motprestation) samt halva utdelningen för all framtid. Men då den personen anser sig ha rätt till det och kan inte se någon annan infallsvinkel så tänker jag hellre ur relationen och en fågel i handen än 10 i skogen.

1 gillning

Lite off-topic eftersom det är en direkt reflektion på det du skrev, men i och med att du nämner att båda bor i den aktuella lägenheten borde den vara just “deras gemensamma bostad”. Det sambolagen fokuserar på är ett specialfall, nämligen “Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §“ ( Sambolag (2003:376) | Lagen.nu ). Men detta är endast en reflektion av en amatör.

Ja den hade varit deras gemensamma om den införskaffats för gemensamt bruk men hon köpte lägenheten flera år innan de träffades och då borde väl lägenheten inte vara gemensam.

1 gillning

Nej, den är gemensam bostad om båda bor där. Huruvida den införskaffades för gemensamt bruk eller innan de blev sambos avgör om den är samboegendom eller inte. Två olika begrepp alltså.

2 gillningar

Vet inte om tråden fortfarande är aktuell, och dessutom är detta mer en reflektion än en konkret fråga, men:

Jag skulle önska att man berörde just detta med att vända sig till en familjejurist eller advokat för att få hjälp med utformning av dokument som testamente, samboavtal m m.

I vilka situationer är det t ex extra påkallat att ta hjälp av juridisk expertis? Kanske några exempel på vanliga misstag som gemene man gör, när man skriver testamente, samboavtal eller liknande på egen hand, och vad konsekvenserna kan bli.

Min upplevelse är att ganska många människor inte verkar se något behov av att anlita juridisk hjälp i sådana här sammanhang, utan att det bara är att skriva ned hur man vill ha det, och sedan är det bra med den saken.

Det verkar också finnas en relativt utbredd uppfattning om att man utan juridiska kunskaper, men med hjälp av logik och vanligt sunt förnuft, liksom kan “resonera” sig fram till vad som är juridiskt hållbart och korrekt.

Själv tror jag att det - beroende på vad man har för livssituation - kan vara bra att åtminstone låta en juridiskt skolad person granska det man själv har skrivit. Juridik är komplext, och det kan räcka med ett syftningsfel eller ett kommatecken på fel ställe, för att betydelsen ska ändras.

Själv hade jag en sambo som i flera år filade på sitt testamente. Drog till och la ifrån, skrev och skrev om.

Han hade två vuxna barn från ett tidigare äktenskap. Ingen av dem hade körkort.
En dag när min sambo satt och jobbade med testamentet utbrast han nöjt:

“Nu tror jag att det börjar bli färdigt.
Jag har äntligen löst formuleringen om bilen också.
Så här kommer det att stå:
‘Om något av mina barn har körkort vid tidpunkten för mitt frånfälle, så skall bilen tillfalla denne’.”

Jag frågade då, vad som skulle hända om BÄGGE barnen hade tagit körkort vid tidpunkten för hans bortgång.

Han blev först mycket irriterad och fräste att det scenariot aldrig någonsin skulle inträffa.

Men den incidenten, och några liknande, ledde så småningom till att han till slut anlitade en advokat som gick igenom testamentet, och såg till att rensa bland uppenbara tvetydigheter, oklarheter och formuleringar som kunde tolkas på flera olika sätt. Det gjordes också tillägg som förtydligade min sambos intentioner och vilja.

Det underlättade väldigt mycket för oss efterlevande, när han till slut gick bort.

1 gillning

Barn som.är sambo. En mor/farförälder går in med en del av kapitalet för att husköpet ska kunna genomföras. Hur skriva skuldebrev? Eller hur skriva att den ena delen av samboparet äger större delen av huset?