Hypotekspension - vilka är de uppenbara nackdelarna?

Hej. Jag har en anhörig som är pensionär och pank, men han äger en bostadsrätt. För att få loss pengar funderar han på ett så kallat hypotekslån. Finns det några uppenbara nackdelar med detta upplägg? Även om räntan på lånet är hög så slipper han ju betala när han dör, så det är väl mest hans arvingar som drabbas av att arvet går till banken?

1 gillning

Nej, förutom att det ekonomisk är dåligt finns nog inga nackdelar. Men är den värd mycket skulle det troligen vara bättre att sälja och flytta till hyresrätt.

2 gillningar

Det har jag föreslagit, men det vill han inte. Dessutom är det svårt att hitta en hyresrätt i en storstadsregion.
Tack för svar.
/Kim

Arvingarna kan inte tänka sig att köpa in sig i lägenheten och på så sätt får han loss pengar men värdet försvinner inte från dem?

2 gillningar

Jag skall säga att jag har noll koll. Men har hört historier om dessa lån så förblir skeptisk till motsats bevisats.

Vad händer om han lever längre än vad dessa omvända lån räcker? Kastar de ut honom på gatan?

Hur lång tid tar det innan lånet käkat upp hans lägenhet helt?

iden med säktingar som köper in sig i stället lät bra och kanske borde granskas som ett alternativ

2 gillningar

Hypotek betyder säkerhet. De vanligaste hypotekslånen är bolån mot säkerhet av panbrev eller bostadsrätt.

Tyvärr har ordet “kidnappats” av Svensk Hypotekspension, så nu tror många att det innebär att man lånar upp på villan och betalar tillbaka när man flyttar eller dör.

Problemet äe den omvända Ränta på räntaeffekten! Skulden stiger med ränta på ränta. Tar du ett lån som 60-åring som skall betalas 25 år sedanare blir effekten enorm. Ju högre ränteläge, desto värre.

Jag ser denna företeelse som en absolut sista (!) utväg om alla andra vägar är stängda.

2 gillningar

Tack för input. Håller med om att det är ett dåligt upplägg. Ska se om det finns andra lösningar att föreslå.
/Kim