Pensionär med låg pension stoppas från att byta bank

Hej,

Pensionär med låg pension som vill byta bank men ingen bank godkänner dem eftersom de har lån (även om det är låga lån).

Är det någon som har något bra tips på lösning?

Mitt förslag var att sälja en del av lägenheten till ett av barnen så att pensionären kan lösa lånet och sedan betala till barnet i stället

Dock vet jag inte om det är ok att göra så.

1 gillning

Förstår inte riktigt? Om de vill flytta över sina befintliga besparingar till en annan bank, alternativt börja spara i en annan bank från nu, så är de väl helt fria att göra det, alla banker vill väl ta emot pengar. Att flytta lån är ju en annan sak men lånen kan ju stå kvar i befintliga banken.

2 gillningar

Ah, sorry.

Eftersom lånet inte kan flyttas så går det inte att få någon bättre ränta t ex.

Så min ide var att flytötta lånet till ett barn eller liknande och sen kan de välja en bank med lägre ränta och pensionären betalar till dem.

Alternativt om någon har någon annan bra ide?

Ibland är det ekonomiskt optimala inte det mest praktiska. Hur stor är merkostnaden för att stanna i nuvarande bank?

1 gillning

Lite osäker. Måste kolla upp det

Ska du verkligen sänka ditt barns ekonomiska handlingsutrymme genom att belasta med dina lån? Låter som en usel och självisk idé i mina öron!

Sitt kvar i din nuvarande bank och lev med att betala den ränta du fått.

Personer med låg pension får högsta listräntan och kan inte förhandla ner oberoende på hur mycket de har på banken. Inte ens om de är jobbonärer med hög lön går det att förhandla ner räntan. Tillägg: Det har inte heller någon betydelse att belåningsgrad på huset är mycket låg.

Det är jag som är barnet. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nej, jag har förstått det.

Därför jag försöker hitta en bättre väg framåt.

1 gillning

Det var som tusan!

Hur tänker du själv? Vill du belasta dig själv med föräldrarnas boende för att spara några kronor i ränta?

Söka bostadstillägg?

1 gillning

Är inte helt säkert banken går med på att bara flytta lån sådär?

Jag kan ha fel men kan du ta över lånet utan att äga tillgången?

Annars är det medlåntagare du tänker på och det är inte heller säkert banken gå med på!

Dubbelkolla med din bankontakt för det kan nog krävas en smörgåstårta för att lösa :slight_smile:

1 gillning

Det blir nog så att jag i sånt fall köper x antal procent av lägenheten.

1 gillning

Vad har personen i ränta idag? Vad förväntar du dig att du ska kunna förhandla fram för ränta? Vad är mellanskillnaden i månadskostnad? Gissar på att den är låg mtp låg belåningsgrad?

Har du kollat med SBAB eller dyl?

1 gillning

Tack för att du startade denna diskussion!

Jag har själv gått i tankar att maxa ut bolånet innan jag blir för gammal. Verkar vara svårt efter 55? Hade ingen aning om att man hamnar i sämsta ränteläget vid låg pension trots god ekonomi i övrigt. Det tar jag med mig!

Jag har några förslag som kan uppfattas som dramatiska men jag känner inte till hela situationen ekonomiskt/ålder/sjukdomar/relation etc.. Antar att du vill ha alla möjliga ”lösningar”!

1. Om du har möjlighet, köp loss hela eller som du är inne på, del av bostadsrätten. Ta hjälp av någon kunnig och skriv ett hyresavtal som är rimligt även för dig. Tänk på att det bör täcka lån, slitage och renoveringar. Tveksamt om det blir billigare än att pensionären forsätter betala sin nuvarande ränta när jag tänker efter.

2. Det kanske är dags att sälja bostadsrätten och ta en hyres eller rentav ålderdomshem. Frigör eventuellt kapital som gör att det går att njuta mer av tiden som pensionär.

1 gillning

Så här fungerar det i praktiken inte alls. Bankerna säger ofta nej. Om man inte har någon annan bank så får man ofta starta konto p.g.a. någon överenkommelse som finns, men om man reda har en bank är det väldigt vanligt att nekas. Jag har blivit nekad att flytta över några miljoner, för att de tyckte att det var för lite. Jag var tvungen att bli helkund.

1 gillning

Det här låter märkligt. Vill man bli kund i en storbank så öppnar ett konto där via nätet. Sen för man över sina medel dit/säger åt arbetsgivaren att sätta in lönen där. Man “frågar” ingen. Det kan så klart finnas nischbanker med krav men storbankerna har inga såna krav. Det är först om du som kund har krav, som att få föra över lån eller få fördelar som de säger nej.

Om storbankerna fungerar så här så är det nytt. Jag brukar alltid bli nekad från dem med argumentet att man måste vara helkund för att få öppna något konto alls. Några miljoner hit eller dit är de helt ointresserade av. Det är onekligen annorlunda med Avanza och Nordnet. Men många av oss behöver ha en storbank. Jag behöver en del kontotyper som nätbankerna saknar. (Jag har en storbank, men det var inte lätt att hitta en ville ha mig.)

Jag har bytt bank själv och den enda bank som hade krav var en nischbank. Men det var säkert tio år sen så kanske är det annorlunda nu, något jag inte tänkte på när jag skrev min kommentar.

Vi har rätt enligt lag att öppna konto i bank:

Rätt till betalkonto

• Alla konsumenter som är lagligt bosatta inom EES (EU + Norge, Island, Liechtenstein) har rätt till ett betalkonto med grundläggande funktioner (t.ex. lönekonto, kort, Swish, internetbank i begränsad form).

• Banken får inte neka dig bara för att du inte har svensk adress, inte är svensk medborgare, eller liknande.

När får banken neka?

Banken får neka eller avsluta ett konto om:

• De inte kan uppnå tillräcklig kundkännedom (KYC) – t.ex. om du inte kan legitimera dig ordentligt eller inte svarar på deras frågor.

• Det finns misstanke om penningtvätt, terrorismfinansiering eller annan brottslig verksamhet (enligt penningtvättslagen).

• Risken för att kontot missbrukas är för hög och banken inte kan hantera den med andra åtgärder.

• Du har tidigare varit ohederlig mot banken (t.ex. bedrägeri).

1 gillning

Om det här stämmer så har flera storbanker brutit mot reglerna mot mig.